Portal www.forumtransportu.pl zapisuje informacje w postaci ciasteczek (tzw. cookies), czyli małch plików umieszczanych lokalnie na komputerze użtkownika, w trakcie przeglądania stron www. Ciasteczka używane są do zapisywania informacji w celach funkcjonalnych. Każdy użytkownik może sam decydować tym, w jaki sposób cookies zapisywane są na jego komputerze. Pozwalają a to ustawienia/preferencje definiowane w ustawieniach każdej przeglądarki. Domyślne ustawienia popularnych przeglądarek (Internet Explorer, Chrome, Firefox, Opera, Safari) pozwalają na zapisywanie cookies z portalu www.forumtransportu.pl.

forum transportu www.forumtransportu.pl
Dziś: 2017-12-14 RSS forum transportu 
forum transportu forumtransportu transportoweforum transportu forumforum transportu oferty pracyforum transportu giełdada sprzętuforum transportu baza katalog firmforum transportu giełda ładunkówforum transportu e-sklepy esklepyforum transportu to i owoforum transportu bank baza wiedzy
Strona główna Forum Strona główna Forum transportu
 
Wywiad tygodnia

pod redakcją Weroniki Szatkowskiej
Rozmowa z Januszem Kowalczykiem prezesem firmy Koimex
Wywiad tygodnia zdjecie 1

F.T.: Koimex rozpoczął swoją działalność w 2000 roku. Posiadacie Państwo własną flotę pojazdów ciężarowych, wykwalifikowanych oraz doświadczonych pracowników. Co uważa Pan Prezes za specjalność firmy?

J.K.: Nasza działalność przewozowa jest oparta nie tylko o flotę własnych pojazdów ale również flotę podwykonawców. Dziś użytkujemy dokładnie 167 pojazdów własnych, są to ciągniki siodłowe z naczepami kurtynowymi, w tym megi oraz coilmuldy. Ponadto, od maja 2016 dynamicznie rozwijamy przewozy oparte o tabor naszych kontraktowych podwykonawców. Takich zestawów podwykonawczych pracuje dla nas nieco ponad 30 sztuk. Podwykonawcom oferujemy nie tylko stałą całoroczną pracę ale również wsparcie w kształtowaniu kosztów. Dostarczamy im paliwo, usługi serwisowe, finansowe a od trzeciego kwartału bieżącego roku również pojazdy, w tym najem ciągników oraz nasze naczepy. Naszą specjalizację mogę opisać na wielu płaszczyznach. Jest to m.in. specjalizacja geograficzna. Nasze ciężarówki można spotkać na drogach w Polsce, Niemczech, Francji oraz Szwajcarii. Z tym jest silnie związana organizacja działu transportu i spedycji. Nasi pracownicy nie tylko znają specyfikę naszych klientów ale również biegle rozmawiają w językach klientów. Jesteśmy firmą średniej wielkości, więc nie jesteśmy w stanie zaoferować klientom wszystkiego, od przewozów drogowych, poprzez kolejowe skończywszy na obsłudze celnej etc. Natomiast staramy się dostosować do specyfiki naszych klientów, oferować nietypowe przewozy choćby przewóz rolek papieru w poziomie na specjalnych stojakach. Staramy się dostosowywać do zmieniających potrzeb naszych klientów oraz rozwijać się z naszymi klientami. Ażeby nasz rozwój organicznie był związany z rozwojem naszych klientów, musimy ich przede wszystkim znać, regularnie spotykamy się z klientami i rozmawiamy nie tylko o naszym serwisie lecz również o planach na przyszłość. Dla każdej branży, którą obsługujemy staramy się do usługi przewozu dodać coś więcej co nas wyróżnia od konkurencji. O branży papierniczej już wspomniałem. Dla branży stalowej przygotowaliśmy ultra lekkie naczepy typu coil mulda, które z lekkimi ciągnikami pozwalają nam wykonać przewozy stali o masie do 27 ton nie przekraczając 40 ton DMC. Dla branży rolniczej, budowlanej oraz też AGD oferujemy przewozy naczepami mega typu BDE z rozsuwanymi tylnymi portalami. Dzięki tej funkcjonalności jesteśmy w stanie ładować od tyłu elementy o szerokości 2,50 metra. Ponad wszystko dla klientów najważniejszy jest poziom serwisu oraz sprawny przepływ informacji i dokumentów. Nieustannie rozwijamy nie tylko kompetencje naszych pracowników odpowiedzialnych za obsługę klientów ale również system informatyczny. System informatyczny automatyzuje przepływ informacji w czasie rzeczywistym. Już dziś nasi klienci mają dostęp do statusów realizacji zleceń, do dokumentami transportowej w formie elektronicznej. Jednym słowem, klient wie wszystko o swojej przesyłce w czasie rzeczywistym a dokumenty przewozowe wraz z fakturą otrzymuje natychmiast do wykonanej usłudze drogą elektroniczną.

F.T.:  Działacie na terenie całej Unii Europejskiej. Jakie kierunki są najbardziej popularne wśród Państwa klientów?


J.K.:
Nasi klienci z Polski sprzedają głównie swoje produkty do Niemiec, Francji, rzadziej do Szwajcarii. Klienci z Niemiec do Francji, Polski, Czech, Słowacji. Klienci z Francji mają duży udział w sprzedaży do Europy centralnej. Kierunki sprzedaży naszych klientów bezpośrednio wymuszają kierunki transportu naszych pojazdów. 

F.T.: Posiadają Państwo autorskie systemy, które pozwalają Państwu utrzymać porządek przy tak dużej skali działania. Czy mogliby Państwo rozwinąć ten temat i coś nam o tym opowiedzieć?


J.K.:
Koimex generalnie korzysta z trzech systemów informatycznych, jeden finansowo księgowy klasy ERP, drugi telematyczny oraz trzeci nasz autorski, który integruje dane wszystkich systemów w jedną całość. Zdecydowaliśmy się na takie rozwiązanie, ponieważ nie znaleźliśmy na rynku sytemu, który spełniłby nasze oczekiwania w obszarze obsługi klienta, zarządzania taborem oraz kierowców a ponadto skutecznie integrowałby dane z innymi systemami. W wyniku tej decyzji wykonaliśmy ogrom pracy począwszy od zdefiniowania funkcjonalności systemu, ergonomii pracy, skończywszy na wdrożeniu rozwiązań czysto technologicznych. Tutaj na pochwałę zasługują nasi informatycy, i ci zatrudnieni w Koimex jak i nasz partner zewnętrzy. System rozwija się wraz z rozwojem firmy, potrzebami pracowników oraz naszych klientów.


F.T.: Polityka kadrowa. Wydawałoby się, że jest ciężko znaleźć kierowców, ale okazuje się, że w praktyce jest zupełnie inaczej. Czy mogliby Państwo się do tego ustosunkować?


J.K.: Niewątpliwie branża transportowa boryka się z deficytem kierowców na rynku pracy. Dotyczy to nie tylko polskich firm lecz firm w całej Unii Europejskiej. Zjawisko to było do przewidzenia a symptomy były zauważalne już od kilku lat. Uważam, że dziś a tym bardziej w przyszłości firma, która nie określi swojej strategii kadrowej nie tylko w zakresie aktywnej rekrutacji pracowników, szkoleń ale także organizacji pracy, systemów motywacyjnych, komunikacji wewnętrznej z grupą zawodową będzie skazana na niepowodzenie. Intensywnie pracujemy nad taką strategią i ją rozwijamy. Celem nadrzędnym jest ograniczenie rotacji pracowników a ponadto skuteczne wdrażanie do organizacji nowych osób. Zdajemy sobie sprawę, iż istnieje wiele bodźców motywacyjnych i niekoniecznie nadrzędnym bodźcem jest sfera finansowa. Dziś motywacja stała się sztuką samą w sobie, dlatego kluczowym wyzwaniem w strategii kadrowej jest kształtowanie przyjaznej i transparentnej kultury organizacyjnej. 


F.T.: Czy zdarzyło się, że wymagania któregoś z Państwa klientów okazały się nietypowe, a może jakiś nietypowy ładunek?


J.K.: Oh zdarzają się nietypowe przesyłki, które z reguły do łatwych nie należą choćby przewóz dzieł sztuki.


F.T.:  Co dokładnie zmieniło się w firmie od roku 2000?


J.K.: Koimex dziś a Koimex z roku 2000 to zupełnie odmienna organizacja. Z punktu widzenia organizacji to przede wszystkim działy w firmie, specjalizacje i kompetencje poszczególnych pracowników, jednoznacznie zdefiniowana strategia w każdym obszarze działania. Dziś nic nie dzieje się przypadkowo ani spontanicznie. Przede wszystkim firmę rozwijają jej pracownicy a to oznacza zupełnie inne metody zarządzania procesami czy też zasobami ludzkimi.

F.T.: Jakie są najważniejsze daty dla Państwa firmy?


J.K.: Niewątpliwie ważną datą jest maj 2002 roku – przystąpienie Polski do Unii Europejskiej. Przełom 2002 / 2003 był silnym impulsem dla rozwoju Koimex. Rok 2008, kryzys finansowy na świecie i wbrew ogólnej sytuacji gospodarczej kolejny milowy krok w rozwoju firmy. Rok 2014 przekształcenie w spółkę prawa handlowego, od tego roku intensywny wzrost ilościowy oraz jakościowy. Rok 2016 oddanie do użytku magazynu wysokiego składowania a tym samej pierwsze kroki w obszarze nieruchomości komercyjnych. Przytoczone wydarzenia to tylko niektóre i wybrane, każdy rok przynosi wiele zmian, które powodują, że firma jest bardziej efektywna i lepiej rozpoznawalna na rynku. 

F.T.: Jaki macie Państwo sposób na sukces?


J.K.: Nieustanna dbałość o najwyższą jakość serwisu, nieustanna praca nad usprawnianiem wszystkich obszarów naszej działalności. 

F.T.:  Jeśli rozwój to w jakim kierunku zamierzacie Państwo teraz uderzyć?

J.K.: Nie planujemy rewolucyjnych zmian. Uważam, że koncentracja na dwóch obszarach działalności czyli transporcie i spedycji oraz nieruchomościach komercyjnych po pierwsze nie wywołuje nadmiernego rozproszenia naszej energii a po drugie obsługa w jednym obszarze klientów strategicznych może przynieść efekt synergii i obsługę w drugim obszarze tych samych klientów. Rozwój działalności transportowej i spedycyjnej w najbliższych latach będzie dotyczył nie tylko naszych wewnętrznych procesów, aby ciągle doskonalić poziom obsługi, planujemy znacząco powiększać flotę pojazdów własnych oraz rozwijać współpracę z podwykonawcami kontraktowymi oferując nie tylko całoroczną pracę dla naszych partnerów ale również usługi dodane między innymi finasowanie działalności. W ramach strategii rozwoju planujemy alternatywnie albo przejęcie firm spedycyjnych w Niemczech i we Francji albo otwarcie naszych biur handlowych. Na początku 2018 roku w ramach struktury firmy zostanie ponadto wydzielona wyspecjalizowana komórka odpowiedzialna za procesy inwestycyjne począwszy od konsultacji z klientem, poprzez tworzenie koncepcji i projektu rozbudowy obecnego zaplecza magazynowego, skończywszy na rozbudowie tego zaplecza. Chcemy brać aktywny udział w rozwoju naszych klientów a tym samym rozwijać się wraz nimi.

F.T.: Jaki powinien być Prezes dla pracowników?


J.K.: Nie tylko szefem ale też partnerem, nie tylko tym który mówi do pracowników ale również słucha pracowników i zachęca do różnego rodzaju działań usprawniających. Realizuję politykę decentralizacji i przekazywania szerokich uprawnień managerom średniego szczebla. To się sprawdza.


F.T.: Ekologia to ważny temat w dzisiejszych czasach. Czy firma KOIMEX idzie z duchem czasu i działa w kierunku dbania o środowisko?


J.K.: Aktywnie działamy na rzecz ochrony środowiska, mając świadomość jak ogromny i negatywny wpływ na środowisko naturalne ma nasza kluczowa działalność. Mam na myśli nie tylko spaliny ale również komfort życia mieszkańców naszego miasta. Pozwolę sobie przytoczyć kilka liczb: obecnie blisko 90 % naszego taboru spełnia normę euro 6, w kwietniu 2018 roku ten wskaźnik wzrośnie do 100 %. Rozmawiamy z lokalnym samorządem na temat budowy obwodnicy miasta, aby odciążyć miasto i mieszkańców od ruchu pojazdów ciężarowych, który niestety biegnie przez centrum miasta. W tym roku wdrożyliśmy wewnętrzną politykę środowiskową, a przeprowadzony audyt przez niemiecki TÜV potwierdził zgodność naszych procedur z wymaganiami normy ISO 14001:2004.



 

Czytaj poprzednie wywiady:
Pokaż wszystkie >>>



Najczęściej czytane:



 

forum transportu Strona główna forum transportu strona główna Katalog firm forum transportu katalog firm Katalog stron forum transportu katalog stron Giełda sprzętu forum transportu giełda sprzętu Giełdy ładunków forum transportu giełda ładunków Oferty pracy forum transportu oferty pracy Forum forum transportu Forum Wiadomości forum transportu aktualności wiadomości
Kalendarium forum transportu kalendarium targi szkolenia Ranking sklepów forum transportu ranking sklepów zakupy online forum transportu zakupy online Porady ekspertów forum transportu drogi w Polsce i Europie Dobrze zjeść forum transportu Dobrze zjeść Nowości wydawnicze forum transportu Nowości wydawnicze Baza wiedzy forum transportu baza wiedzy To i owo forum transportu to i owo Reklama forum transportu reklama Kontakt forum transportu kontakt Partnerzy forum transportu partnerzy TM Serwis forum transportu TM Serwis