Bez świateł w centrum. Przemyślane działanie czy niebezpieczny eksperyment?

Bez świateł w centrum. Przemyślane działanie czy niebezpieczny eksperyment?

24.04.2017
Czas czytania ok. 2 minut

Zastosowanie sygnalizacji świetlnej wydaje się idealnym rozwiązaniem dla dużych miast. Wzrasta bezpieczeństwo na skrzyżowaniach, a piesi mają możliwość swobodnego przejścia przez ulicę.

Coraz częściej jednak pojawiają się negatywne opinie na temat tego rozwiązania. Drogowcy, skarżą się na zbyt dużą liczbę sygnalizatorów i ich bezzasadne umiejscowienie. Kierowcy podnoszą również argument, że to światła są głównym powodem zakorkowanych ulic w centrum.

Jak jest w rzeczywistości?

Zespół Korkowo.pl postanowił sprawdzić, jak wyłączenie świateł wpływa na średnią prędkość w poznańskim centrum. W marcu stolica Wielkopolski jako jedna z pierwszych w Polsce rozpoczęła eksperymentalne ograniczanie sygnalizacji świetlnej w śródmieściu.
Z jakim skutkiem? Według władz miasta, przepustowość ulic poprawiła się, ruch aut stał się płynniejszy, a pieszym łatwiej poruszać się po centrum.

Jak to się przełożyło na prędkość?

Analizie poddano średnie prędkości osiągane w śródmieściu w marcu 2017 roku oraz  w roku poprzednim w godzinach 7.00-19.00. Specjalistów z Korkowo.pl interesowały pory o największym natężeniu ruchu, nie brano pod uwagę godzin wczesnoporannych i późnowieczornych.

Różnice poniżej oczekiwań

Wbrew powszechnie głoszonej opinii, wyłączenie sygnalizacji świetlnej nie wpłynęło znacząco na prędkość w Poznaniu. W godzinach porannych i przedpołudniowych sytuacja na drogach polepszyła się nieznacznie — o 1 km/h w porównaniu do 2016 roku. Co ciekawe, popołudniowe godziny szczytu były mniej uciążliwe w 2016, kiedy średnia prędkość wynosiła 25 km/h, a sygnalizacja świetlna działała. O pozostałych porach dnia, prędkość pozostała bez zmian.

Czy warto?

Poznań już wprowadził takie rozwiązanie, ale czy inne miasta powinny iść w jego ślady? Warszawa także planuje ograniczyć liczbę sygnalizatorów w pewnych częściach miasta. Być może chęć polepszenia sytuacji na drogach w centrum, motywuje władze miast do takich posunięć. Specjaliści z Korkowo.pl nie osądzają czy jest to dobre rozwiązanie. Jednakże jedno wiemy na pewno – wyłączenie sygnalizacji świetlnej nie pomoże nam znacznie szybciej przedostać się przez śródmieście.

Dane o sytuacji drogowej zostały opracowane przez serwis Korkowo.pl, który prezentuje aktualne informacje o korkach na polskich drogach. Analizie poddano dane GPS z urządzeń Yanosik, Yanosik dla Firm oraz Flotis umieszczonych w pojazdach poruszających się po wybranych trasach w terminach: 1-31-.03.2017 r. i 1-31.03.2016 r. Prędkości były mierzone między godziną 9.00 a 19.00.

Wyświetlenia: 265

Współpraca Scania i Navistar dla kanadyjskiego sektora wydobywczego

30.10.2019

Światowy Dzień Wolontariusza 2019: Pracownicy Grupy Deutsche Post DHL pomagają kształtować lepszy i bardziej ekologiczny świat

17.09.2019

Otworzyliśmy oferty na S61 Podborze – Śniadowo!

29.10.2019

Sendit obniżył ceny przesyłek międzynarodowych

18.10.2019

PEKAES – kurs na kolejne inwestycje. Otwarcie nowego terminalu w Legnicy

24.09.2019

Na zakopiance przebito pierwszy tunel

24.10.2019
Pokaż więcej

Ostatnio dodane wiadomości

Polska Strefa Inwestycji – pierwsze podsumowania

21.10.2019

Megaciężarówki Dachser przemierzają czeskie drogi

18.09.2019

Urzędnicy w nowoczesnych biurowcach

24.09.2019

700 specjalistów z sektora transportowego bierze udział w WConnecta, największym w Europie spotkaniu networkingowym

25.10.2019

Dachser z nagrodą dla firmy rodzinnej

21.10.2019

LPG drożeje, co z cenami pozostałych paliw?

11.11.2019