Scania napędzana LNG przejeżdża najdłuższą trasę w historii

Scania napędzana LNG przejeżdża najdłuższą trasę w historii

8.07.2019
Czas czytania ok. 3 minut

Kierowcy firmy Wojtex Transport mieli wiele wątpliwości, gdy wyruszali nowym pojazdem Scania R410 napędzanym LNG z siedziby firmy niedaleko Białegostoku w trasę do Hiszpanii. 10 dni i 7822 km później pojazd z sukcesem wrócił do bazy po pokonaniu najdłuższej w historii regularnej trasy transportowej z wykorzystaniem skroplonego gazu jako paliwa.

To ja pierwszy przyznałem, że to bardzo ryzykowna decyzja. Dzięki tej trasie pokazaliśmy, że realizacja tego typu transportów przez Europę jest jak najbardziej możliwa. Dopiero teraz naprawdę wierzę, że to paliwo przyszłości – przyznaje Wojciech Kusnerz, właściciel firmy Wojtex Transport.

Historyczna trasa

Decyzję o rozpoczęciu tego pionierskiego przedsięwzięcia transportowego podjęto po wielu przygotowaniach, jakimi zajął się Kamil Filipowicz, kierownik floty.
Po przewertowaniu map, obliczeniu odległości i zużycia paliwa oraz rozmowach
z kilkoma stacjami napełniania gazem plan na pierwszą długą trasę był gotowy.
I rzeczywiście – niemal wszystko poszło zgodnie z planem – odbyły się przewidziane postoje na tankowanie w drodze na południe w Niemczech, Belgii, Francji i Hiszpanii.

Podczas pierwszej trasy planowaliśmy tankować paliwo w Rennes w Bretanii, ale okazało się, że w adresie był błąd. Skierowaliśmy się więc 50 km na zachód, do Gaël. Jedynym problemem podczas tego przejazdu było to, że stacja w Montélimarin na południu Francji była zamknięta, gdy do niej dotarliśmy i musieliśmy zaryzykować dalszą jazdę do Hiszpanii. Do tamtej chwili pojazd przejechał 930 km na jednym zbiorniku paliwa. Okazało się, że zostało nam wtedy jeszcze 20 proc. gazu – dodaje Łukasz Kubickikierownik floty Wojtex Transport.

W trakcie tego przejazdu kierowcy zdobyli cenne doświadczenie, okazało się na przykład, że ceny paliw na mijanych stacjach różniły się nawet o 40 proc., a techniki tankowania w każdym kraju były odmienne.

Jesteśmy bardzo zadowoleni, a pojazd jest po prostu świetny. I jeszcze to niskie zużycie paliwa! W trakcie pierwszego długiego przejazdu wyniosło ono średnio
22,8 kg na 100 km, a na ostatnim odcinku naszej trasy z Berlina do Białegostoku zeszliśmy do 22,3 kg na 100 km
– podkreśla Kamil Zieliński, kierowca Wojtex Transport.

W drodze na południe naczepa-chłodnia została załadowana trawą przeznaczoną na trawniki, a następnie we Francji – herbatnikami, z docelowym adresem w Hiszpanii. Znalezienie ładunków w Hiszpanii na podróż powrotną jest znacznie prostsze
– kierowcy wracali do domu pojazdem wypełnionym po brzegi pomarańczami, morelami, brzoskwiniami i jagodami.

Hiszpania to cel numer jeden

Przez wiele lat firma Wojtex Transport skupiała się niemal wyłącznie na transportach do Rosji. Dopiero po nałożeniu sankcji doszło do konieczności zmiany tras. Obecnie
z Hiszpanii wychodzi trzy czwarte jej transportów w kierunku północnym
– z dostawami do Polski i Białorusi.

Nasza flota składała się wcześniej z 30 pojazdów ciężarowych, ale gdy rosyjski biznes zamknął się na nas, musieliśmy dokonać modernizacji, aby móc jeździć po Unii Europejskiej. Obecnie mamy 18 pojazdów, prawie wszystkie z nich spełniają normę Euro 6 – wyjaśnia Wojciech Kusnerz.

Nowe wyzwania

Obecnie pojazd jednorazowo pokonał już nawet dłuższą trasę – o długości ponad
10 tys. km.

W naszym poprzednim pojeździe plecy bolały już po czterech i pół godziny, Scania nowej generacji jest znacznie wygodniejsza. Chciałbym serdecznie podziękować inżynierom Scania. Pierwsza rzecz, którą widać od razu, to fakt, jak cichy jest ten pojazd. Gdy Kamil siedział za kółkiem, ja przysypiałem, bo myślałem, że stoimy. Agregat chłodniczy pracował głośniej niż sam silnik – dodaje Łukasz Kubicki.

Chętnie podzielimy się naszymi dobrymi doświadczeniami. W ten sposób możemy zachęcić do budowy większej liczby stacji napełniania gazem. Przejście z oleju napędowego na gaz płynny z pewnością nastąpi, to tylko kwestia czasu
– podsumowuje Wojciech Kusnerz.

Wyświetlenia: 136

Optifuel Challenge 2019: 25 najlepszych kierowców w międzynarodowym finale

14.10.2019

UTA rozszerza swoje usługi promowe do 750 połączeń

24.09.2019

Centralny Port Lotniczy wcale nie taki drogi. Ale czy konieczny?

24.09.2019

Mariusz Piszczek mianowany Dyrektorem Zarządzającym DAF Trucks Polska

17.10.2019

Powstają nowe punkty nadań i odbioru przesyłek kurierskich. DHL Parcel ma już ponad 7000 lokalizacji i tylko w tym roku uruchomi w sumie 1000 nowych

1.10.2019

Dolny Śląsk potrzebuje spójnego i funkcjonalnego układu komunikacyjnego

6.11.2019
Pokaż więcej

Ostatnio dodane wiadomości

Analiza wpływu Grupy DB Cargo Polska na otoczenie ekonomiczne, społeczne i środowisko naturalne

26.09.2019

Co wyrok TSUE oznacza dla banków i kredytobiorców?

28.10.2019

Autobus miejski dowiezie na poranne loty do Warszawy

25.10.2019

Latamy z Bydgoszczy do Warszawy

29.10.2019

Rząd chce wsłuchać się w „Głos przedsiębiorcy”, by ułatwić mu prowadzenie firmy

14.10.2019

Skuteczność kryterium ceny. Analizujemy, wyciągamy wnioski i reagujemy

14.11.2019