„Profesjonalni kierowcy” najlepszą akcją społeczną w branży TSL

„Profesjonalni kierowcy” najlepszą akcją społeczną w branży TSL

2.08.2019
Czas czytania ok. 4 minut

Akcja „Profesjonalni kierowcy” została uznana przez kapitułę złożoną z przedstawicieli stowarzyszeń i izb branżowych za najlepszą kampanię społeczną dotyczącą problem**ó**w TSL w Polsce.

Na I Spotkaniu Liderów Branży TSL (poniedziałek, 29 lipca 2019 r.) Piotr Werner z Volvo Group Trucks w imieniu partnerów „Profesjonalnych kierowców”, firm: Volvo Trucks, Renault Trucks, Wielton, Continental, ERGO Hestia, MJM, odebrał nagrodę „Rzeczpospolita” TSL Award. Akcja została wyróżniona za aktywne wspieranie firm transportowych w rozwiązaniu jednego z najpoważniejszych problemów branży - braku kierowców. W skład kapituły weszli: Jan Buczek (Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych), Łukasz Chwalczuk (Ogólnopolskie Stowarzyszenie Pracodawców Transportu Nienormatywnego), Wojciech Paprocki (Szkoła Główna Handlowa), Robert Przybylski („Rzeczpospolita”), Marek Tarczyński (Polska Izba Spedycji i Logistyki) oraz Maciej Wroński (Transport Logistyka Polska).

Podczas spotkania odbyła się debata: „Praca szuka kierowców - niedobory kadrowe w branży transportowej”z udziałem partnerów akcji „Profesjonalni kierowcy” oraz przedstawicieli MEN i Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych. Doradca ZMPD podkreślił, że deficyt kierowców zarówno na polskim i europejskim rynku jest bardzo mocno odczuwalny.

- „Szacujemy ten brak na 100 tys. kierowców. To, że faktycznie w Polsce jest tak duże zapotrzebowanie, potwierdzają dane z Biura Transportu Międzynarodowego, które w ub. roku wydało aż 72 tys. świadectw kierowcy obywatelom spoza UE, głównie Ukraińcom i Białorusinom.” - mówił Jeneralski.

Ogromny i pogłębiający się problem braku kierowców był przyczynkiem do podjęcia działań zaradczych przez partnerów akcji „Profesjonalni kierowcy”. W 2016 w ramach kampanii ruszyły pierwsze szkolenia dla osób z prawem jazdy kat. C+E, ale bez praktyki w pracy w firmach transportowych.

- „Są to szkolenia w pełni finansowane przez partnerów akcji, a prowadzone przez najlepszych instruktorów Volvo Trucks i Renault Trucks. Są one skierowane do osób, które zrobiły prawo jazdy C+E, ale nigdy nie podjęły pracy w zawodzie. Są wśród nich np. ludzie, którzy zatrudnili się jako kierowcy autobusów, karetek pogotowia, czy pojazdów wojskowych, a z samochodami ciężarowymi, poza kursem na prawo jazdy, nie mieli wiele wspólnego. Takie osoby potrzebują szkoleń, bo zazwyczaj nie są przygotowane do podjęcia pracy jako kierowca zawodowy i wożenia ładunków wartych tysiące euro” - mówi Piotr Werner, z Volvo Group Trucks.

Akcja „Profesjonalni kierowcy” poza szkoleniami, ma również na celu wywołanie szerokiej dyskusji o rozwiązaniach systemowych koniecznych do zniwelowania pogłębiającej się dziury kadrowej w branży TSL oraz poprawę wizerunku zawodu kierowcy, tak aby do do tej pracy zachęcić młodych ludzi.

- „Są szanse, że kierowcy będą podobnie postrzegani jak piloci, a zawód stanie się coraz bardziej prestiżowy i atrakcyjny z punktu widzenia młodych ludzi planujących swoją karierę. Aby to osiągnąć potrzebne są nie tylko inwestycje w tabor. Firmy transportowe muszą nauczyć się jak obchodzić się z kierowcami na profesjonalnym poziomie, jak pomóc im np. w rozładowaniu stresu. Podniesienie prestiżu to szansa na przyciągniecie nowych osób na tyle inteligentnych i zaangażowanych, by nie dochodziło do sytuacji, w której zestresowany kierowca zostawia samochód gdzieś w polu. Jeżeli będą się czuli pilotami, to będą czuć też większą odpowiedzialność” – podkreślił Stanisław Rosół, dyrektor handlowy działu opon użytkowych Continental Opony Polska.

Zdaniem partnerów akcji budowanie pozytywnego wizerunku zawodu, uświadamianie przyszłym kierowcom, jak bardzo jest to odpowiedzialna praca, kształcenie ich i docenianie przez pracodawców są niezbędne, aby pozyskać pracowników do branży TSL i ich utrzymać. Nowoczesne samochody, podróże, wolność, coraz lepsze wynagrodzenia to już niewystarczające zachęty.

„Zawód kierowcy jest niezwykle odpowiedzialny i trudny. Kierowca przebywa długie dnie poza domem, co dla młodego człowieka jest bardzo trudne "– mówił Błażej Szczerba, doradca zarządu MJM Brokers.

Możliwe, że to jedna z przyczyn, dla których w Europie Zachodniej nie ma już chętnych do pozostawania w trasie przez 2 tygodnie, a w Polsce coraz więcej kierowców wybiera trasy krajowe, tak aby móc na weekend wracać do domu. Kluczowa jest więc empatia.

– „Najczęstszą przyczyną odejść z pracy są przełożeni, nie pieniądze. Akcja „Profesjonalni kierowcy” idealnie się wpisuje w cały schemat: to poprawa wizerunku, a nie znam drugiego takiego zawodu o tak wysokiej rotacji” – przyznał Piotr Ogrodowicz, dyrektor handlowy Wielton.

Wyświetlenia: 240

Protoplastka dzisiejszej ustawy o drogach publicznych

9.12.2019

Black Friday w Polsce i na świecie. Gdzie wydaje się najwięcej?

7.11.2019

Dachser z godłem Inwestor w Kapitał Ludzki 2019

5.11.2019

FM Logistic z nagrodą Lider Logistyki w kategorii Integracja łańcuchów dostaw producentów i dystrybutorów

8.12.2019

Europejski sektor leasingowy rośnie, lecz w wolniejszym tempie

21.11.2019

Wprowadzono zmiany w organizacji ruchu na węźle Łódź Północ na A1!

11.11.2019
Pokaż więcej

Ostatnio dodane wiadomości

Coraz więcej gastronomii i usług, a mniej sklepów w Warszawie

22.11.2019

Dachser z certyfikatem na transport lekarstw na trzech kontynentach

21.11.2019

Jak aranżacja biura zwiększa efektywność pracowników?

3.12.2019

Volvo Buses prezentuje autonomiczne rozwiązanie dla zajezdni autobusowej

19.11.2019

Najważniejsze zmiany w ustawie o podatku CIT w 2019 roku

15.11.2019

Uber to magnes na mikroprzedsiębiorców

23.10.2019