Morskie Centrum Produkcyjne w drodze na złoże B8

Morskie Centrum Produkcyjne w drodze na złoże B8

23.09.2019
Czas czytania ok. 2 minut

Platforma Petrobaltic przebudowana na Morskie Centrum Produkcyjne opuściła Gdańską Stocznię REMONTOWA. 20 września o godz. 8.30 rozpoczęto holowanie jednostki na kotwicowisko nr 4, gdzie będzie czekała na odpowiednie warunki pogodowe pozwalające na dalszy transport. Operacja potrwa do późnych godzin popołudniowych.

Platforma należąca do spółki LOTOS Petrobaltic czekała na opuszczenie nabrzeża stoczniowego od końca sierpnia br. Tak skomplikowana operacja wymaga bardzo dobrych warunków atmosferycznych utrzymujących się przez kilka dni – tzw. okna pogodowego. Postanowiono podzielić proces na dwa etapy. Pierwszy zakłada przeholowanie jednostki na kotwicowisko nr 4 znajdujące się w Porcie Północnym. Platforma będzie tam czekała na warunki (przynajmniej 3 dni dobrej pogody) umożliwiające przeholowanie na swoje miejsce docelowe na złożu B8. Znajduje się ono w polskiej strefie ekonomicznej Morza Bałtyckiego, w odległości ok. 70 km na północ od Jastarni. Docelowo platforma Petrobaltic ma przejąć wydobycie z pracującej tam platformy LOTOS PETROBALTIC.

Przypomnijmy, że przebudowa platformy to jeden z projektów inwestycji zagospodarowania złoża B8. Skala przedsięwzięcia zagospodarowania złoża B8 oraz jej specyfika offshore powodują, że jest to jedno z najciekawszych obecnie realizowanych przedsięwzięć w Europie. Obecnie realizowany zakres prac dotyczy I fazy programu docelowego zagospodarowania złoża B8, która zakończy się stabilnym wydobyciem z czterech odwiertów produkcyjnych. Plan docelowego zagospodarowania złoża B8 zakłada dalszy rozwój infrastruktury na złożu w II fazie, która umożliwi zwiększenie wolumenu wydobycia ropy i gazu poprzez dodanie kolejnych otworów produkcyjnych do eksploatacji, stabilny transport gazu wybudowanym w 2018 roku przez LOTOS Petrobaltic rurociągiem do Władysławowa oraz stabilizację pracy złoża poprzez zatłaczanie wody.

Po niespełna dwóch latach intensywnych prac w zakresie kompletności mechanicznej realizowanych przez spółkę wraz ze stocznią oraz testowaniem i przygotowaniem do rozruchów systemów ogólnookrętowych i produkcyjnych, jednostka została przebudowana z platformy wiertniczej na nowoczesne, ekologiczne i wydajne Centrum Produkcyjne. Przypomnijmy, że kluczową dla całego przedsięwzięcia była operacja nasuwania i montażu na pokładzie platformy czterech potężnych modułów o wadze kilkuset ton każdy – systemu separacji ropy naftowej, systemu sprężania i eksportu gazu, systemu zatłaczania wody do złoża oraz systemu energetycznego, którego sercem jest turbogenerator wykorzystujący odseparowany gaz jako paliwo do zasilania platformy. Kolejnym elementem byłmontaż podpory pod moduł mieszkalny oraz spalarki gazów, czyli flary. Następnie kanałem portowym, przy użyciu barek, z ogromną precyzją przetransportowano moduł mieszkalny z lądowiskiem dla śmigłowców o wadze ok. 550 ton. Równie skomplikowaną operacją było posadowienie potem modułu na platformie.

LOTOS

Wyświetlenia: 126

Goodyear podejmuje współpracę z Reynolds Logistics w ramach nowej pięcioletniej umowy na usługi Goodyear Total Mobility

16.10.2019

Imponujące projekty, rekordowe transakcje i wielkie najmy – taki był 2019 rok dla Ghelamco w Polsce

5.11.2019

Słynna Wedlowska winda na Foksal 13 znów zachwyca

21.11.2019

Niższe podatki a nie programy socjalne – tak należy budować dobrobyt społeczny

17.10.2019

Relacja z XI Ogólnopolskich Targów Motoryzacyjnych i Biznesowych Fleet Market 2019

25.11.2019

Edoardo Podestá na czele Dachser Air & Sea Logistics

11.10.2019
Pokaż więcej

Ostatnio dodane wiadomości

Firma DAF Trucks „Producentem Roku 2019”

23.10.2019

Trump pozwala Turkom zaatakować Kurdystan. Co to oznacza dla Polski?

8.11.2019

LPG drożeje, co z cenami pozostałych paliw?

11.11.2019

Rząd chce wsłuchać się w „Głos przedsiębiorcy”, by ułatwić mu prowadzenie firmy

14.10.2019

Jak banki przyjęły wyrok TSUE dotyczący frankowiczów?

18.10.2019

Debiut trolejbusów Solaris w Norwegii

2.12.2019