Uber to magnes na mikroprzedsiębiorców

23.10.2019
Czas czytania ok. 4 minut

58. proc kierowców korzystających z aplikacji Uber ma smykałkę do biznesu

Uber przyciąga mikroprzedsiębiorców jak magnes, a sami kierowcy mają smykałkę do interesów. To dwa kluczowe wnioski płynące z badania #ProwadzęBiznes, zrealizowanego przez Instytut Badań Pollster i Julię Izmałkową, na zlecenie polskiego oddziału firmy Uber.

Maszynka do robienia mikroprzedsiębiorców

#ProwadzęBiznes to pierwsze badanie przedsiębiorczości wśród kierowców korzystających z Ubera, przeprowadzone na zlecenie polskiego oddziału firmy przez niezależny Instytut Badań Pollster i Julię Izmałkową. Na pytania odpowiedziało 3328 kierowców korzystających z aplikacji na terenie Warszawy.

58 proc. kierowców zostało sklasyfikowanych jako „ urodzeni przedsiębiorcy ”, zdradzający rozwinięte zdolności biznesowe i zmysł do interesów .

● Aż 7 na 10 kierowców (70 proc. badanych) twierdzi, że „zrobiliby biznes ze wszystkiego, jeśli rozpoznaliby w tym potencjał” . Z analiz Instytutu Badań Pollster oraz Julii Izmałkowej wynika, że to grupa kierowców „pomysłowych, operatywnych, uwielbiających wyzwania”, do których dzwonią znajomi, gdy chcą załatwić jakąś sprawę.

● Z kolei 41 proc. kierowców korzystających z aplikacji Uber to „ nierozbudzeni przedsiębiorcy ”, „mający wizję, wiedzę i klientów, którzy pójdą z nimi wszędzie”. Biznesplan mają rozpisany w głowie, ale jednocześnie czują, że czegoś wciąż im brakuje”, często więc współpracują z innymi partnerami.

● Tylko 1 proc. przebadanych kierowców nie wykazuje oznak zainteresowania biznesem w ogóle i woli pozostać w swojej strefie komfortu.

„Kierowcy korzystający z aplikacji Uber to osoby aktywne, chętnie angażujące się w nowe działania” – mówi Paweł Piekarski, członek zarządu Instytutu Badań Pollster – „Pokazują to zarówno analiza, jak i chęć udziału w naszym badaniu, pozytywny odzew kierowców przekroczył nasze najśmielsze oczekiwania”.

47 proc. kierowców deklaruje, że dzięki współpracy z Uberem dysponuje środkami pozwalającymi na rozwój własnej działalności:

„Przez półtora roku jeździłem sam, na własnej działalności. Zarobione pieniądze szybko przestały być dodatkiem do pensji trenera personalnego, a stały się głównym źródłem dochodu. Dlatego zdecydowałem się rozszerzyć działalność i skupić na współpracy z Uberem. Dziś po ponad dwóch latach, moja flota liczy ponad 40 aut, a szybko rozwijający się biznes trochę wymusił na mnie kolejne inwestycje: w zakład wulkanizacyjny, myjnię, wypożyczalnię aut czy zakład blacharsko - lakierniczy. Kolejnym krokiem będzie rozwój benefitów dla kierowców, bez których przecież nie byłoby tego biznesu” - wylicza Patryk Huszcza z firmy Personalnie24, współpracujący z Uberem jako partner.

Zaskakujący może okazać się fakt, że partnerzy, korzystający z aplikacji Uber często traktują aplikację głównie jako maszynkę do zarabiania pieniędzy. Podkreślają, że pracują przede wszystkim „na siebie”, „na swój rachunek”, faktycznie czując się właścicielami jednoosobowych firm na czterech kółkach. Z drugiej strony aplikacja Uber walnie przyczyniła się do wzrostu liczby osób prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze w Polsce. Z badania #ProwadzęBiznes wynika, że co trzeci kierowca (32 proc.) zdecydował się na otworzenie nowej działalności i dywersyfikację źródeł dochodów. Śmiało można zatem powiedzieć, że Uber napędza sektor mikroprzedsiębiorstw nad Wisłą.

„Współpracę z Uberem rozpoczęłam pod koniec 2015 roku. Wcześniej prowadziłam agencję eventową, ale chciałam spróbować czegoś nowego. Zdolności finansowe firmy nabrały rozpędu, w związku z tym zaryzykowałam i kupiłam pierwsze auto, bardzo szybko znalazłam zapotrzebowanie na kolejne. Mniej więcej po dwóch latach zauważyłam, że przychody z działalności związanej z Uberem są równoważne z tymi agencyjnymi, a nawet zaczęły je przewyższać, w związku z tym zmieniłam priorytety. Uber stał się podstawą mojej pracy. Ponieważ praktycznie wszyscy moi pracownicy i współpracownicy byli obcokrajowcami, musiałam znaleźć hostel oraz zająć się legalizacją pobytów. Wraz z przyjaciółką otworzyłyśmy 40-pokojowy hostel, na 120 osób. Liczba kierowców rosła, podobnie jak liczba samochodów, dlatego kolejnym krokiem stało się otwarcie warsztatu samochodowego. Każda z tych decyzji potwierdza, że podstawą tej pracy są relacje z drugim człowiekiem. Dzięki Uberowi nie tylko rozwinęłam swój biznes, ale przede wszystkim zawarłam znajomości, które zarówno na gruncie biznesowym jak i prywatnym kontynuuję do dziś” - mówi Marta Karaaga z firmy Pink Cat - So Berry, współpracująca z Uberem jako partner.

Kodeks kierowcy korzystającego z Ubera: wolność, elastyczność, niezależność

Kierowcy-przedsiębiorcy korzystający z Ubera najczęściej jako atuty takiej pracy wymieniali: elastyczny czas pracy, bez ograniczeń godzinowych (97 proc.), możliwość kontrolowania swoich dziennych zarobków i terminowe wypłaty wynagrodzenia (95 proc.), poczucie wolności i decydowania o sobie (94 proc.), możliwość szybkiego rozpoczęcia pracy i minimum formalności (92 proc.), okazja do rozwoju własnych pasji i zainteresowań w trakcie pracy oraz bycia na bieżąco z nowinkami technologicznymi (w obu przypadkach 90 proc. wskazań).

Wyświetlenia: 811

LOTOS solidnym partnerem na trudne czasy

12.07.2020

Dziesiątki kontenerów z meblami do Arabii Saudyjskiej - Fracht FWO Polska dynamicznie rozwija transport morski

23.06.2020

Przyjemność z jazdy na najwyższym poziomie: ochrona i wsparcie

30.07.2020

Andrzej Bargiel po roku eksploatacji elektrycznego Mercedesa EQC

23.07.2020

„CIRCLE K DRIVES TALENTS” – sieć stacji paliw Circle K wspiera młode talenty

3.08.2020

Dlaczego Rząsawa ustąpiła miejsca Częstochowie Północ?

15.07.2020
Pokaż więcej

Ostatnio dodane wiadomości

Lato na stacjach Circle K

25.06.2020

Dobre wieści dla norweskich złóż LOTOSU

22.06.2020

Medal Europejski dla DB Cargo Polska

25.06.2020

Offenbach znów wybiera elektryczne Solarisy

16.07.2020

Wakacyjna podróż samochodem według Trucking Girl

10.07.2020

Nie wszyscy pracownicy ryzykownych branż mają zapewnione środki ochrony przed COVID-19

15.07.2020