Nowy Mercedes-Benz GLA: więcej charakteru, więcej przestrzeni, większe bezpieczeństwo

Nowy Mercedes-Benz GLA: więcej charakteru, więcej przestrzeni, większe bezpieczeństwo

12.12.2019
Czas czytania ok. 8 minut

Nowy GLA kompletuje obecną generację kompaktowych samochodów Mercedes-Benz jako ósmy taki model w ofercie. Jednocześnie stanowi „bilet wstępu” do gamy SUV-ów z gwiazdą. W porównaniu z poprzednikiem może pochwalić się znacznie bardziej wyrazistym charakterem: z wysokością 1611 mm (1616 mm z relingami dachowymi) przewyższa go o ponad 10 cm. Odpowiednio wyższa, typowa dla SUV-ów pozycja za kierownicą łączy się z większą ilością miejsca nad głowami podróżujących z przodu. Znacznie wzrosła także przestrzeń na nogi z tyłu – i to pomimo faktu, że nowy GLA jest o 1,5 cm krótszy od poprzednika. Cechy typowe dla aut terenowych obejmują pionowy przedni pas, krótkie nawisy karoserii oraz osłony ochronne dookoła nadwozia pojazdu. Modele z napędem 4MATIC są standardowo wyposażone w pakiet Off-Road Engineering Package z dodatkowym trybem jazdy, funkcją kontroli prędkości zjazdu i animacjami parametrów terenowych na wyświetlaczu systemu multimedialnego, a w połączeniu z reflektorami MULTIBEAM LED – także ze specjalną funkcją terenowego oświetlenia.

Oto najważniejsze podstawowe informacje na temat nowego GLA:

• Jest o ponad 10 cm wyższy od poprzednika, ale i o 1,5 cm krótszy;

• Oferuje więcej miejsca nad głowami z przodu i znacznie więcej miejsca na nogi z tyłu;

• Potrafi reagować w sytuacjach awaryjnych, gdy nie zrobi tego kierowca – standardowo montowany system aktywnego wspomagania hamowania Active Brake Assist w wielu sytuacjach może przeprowadzić autonomiczne hamowanie w celu uniknięcia kolizji lub złagodzenia jej skutków;

• Wzbogaca zakres pakietu wspomagania bezpieczeństwa jazdy, uzupełniając je np. o funkcje: asysty przy skręcaniu, tworzenia korytarza życia, ostrzegania przy wysiadaniu (ostrzega kierowcę o zbliżaniu się rowerzystów lub innych pojazdów) oraz ostrzegania o pieszych, gdy zostaną oni wykryci w pobliżu przejść dla pieszych;

• To podstawowy model w rodzinie SUV-ów Mercedes-Benz oraz sportowy, „life'stylowy” brat GLB;

• Odznacza się korzystnym współczynnikiem oporu powietrza Cd (od 0,28);

• W wersji 4MATIC standardowo oferuje pakiet Off-Road Engineering Package;

• Seryjnie oferuje intuicyjny w obsłudze system informacyjno-rozrywkowy MBUX (Mercedes-Benz User Experience);

• Zastępuje udany model: pierwsza generacja GLA trafiła do ponad miliona klientów;

• Premiera rynkowa modelu w Europie nastąpi wiosną 2020 r., a następnie trafi on na rynki USA i Chin.

Dzięki systemom wsparcia nowy GLA stawia też kolejny krok w zakresie aktywnego bezpieczeństwa. Udoskonalone systemy oferowane w ramach pakietu wspomagania bezpieczeństwa jazdy obejmują np. funkcje: asysty przy skręcaniu, tworzenia korytarza życia, ostrzegania przy wysiadaniu (ostrzega kierowcę o zbliżaniu się rowerzystów lub innych pojazdów) oraz ostrzegania

o pieszych, gdy zostaną oni wykryci w pobliżu przejść dla pieszych. GLA jest w stanie zareagować, gdy nie zrobi tego kierowca. Aktywny asystent hamowania – Active Brake Assist – w wielu sytuacjach może przeprowadzić autonomiczne hamowanie, aby uniknąć kolizji lub ograniczyć jej skutki. System może również hamować z prędkości do ok. 60 km/h w przypadku wykrycia przed autem stojących pojazdów lub pieszych przechodzących przez jezdnię. W zależności od sytuacji pozwala to zapobiegać zderzeniom nawet przy prędkości do 50 km/h.

Nowy GLA pojawi się w europejskich salonach sprzedaży wiosną 2020 r. Dzięki globalnej obecności modelu Mercedes-Benz przewiduje, że w całym cyklu życia GLA stanie się jednym z najchętniej wybieranych aut kompaktowych z gwiazdą i w rankingu popularności uplasuje się tuż za Klasą A. Model jest produkowany w Rastatt (Niemcy), Hambach (Francja) i, na rynek lokalny, w Pekinie (Chiny).

Mocne i efektywne 4-cylindrowe silniki, najnowsze systemy wspomagania kierowcy, system multimedialny MBUX, a także kompleksowa kontrola komfortu ENERGIZING sprawiają, że nowy model ma wszystkie zalety obecnej generacji kompaktów Mercedesa. Równocześnie GLA odznacza się korzystną aerodynamiką – jego współczynnik oporu powietrza Cd wynosi od 0,28.

Pewny siebie i dynamiczny: design zewnętrzny

GLA ma wyraziste ogólne proporcje z krótkimi nawisami karoserii. Przedni pas płynnie łączy się tu ze słupkiem A i wizualnie zwartą kabiną pasażerską. Jego optyczną pewność siebie podkreślają przetłoczenia na masce wraz z kołami o średnicy do 20 cali, zamontowanymi na równi z zewnętrzną krawędzią nadkoli.

Znaczący postęp: wymiary kabiny i funkcjonalność

Chociaż z zewnątrz nowy GLA jest krótszy od poprzednika, to oferuje przestronniejsze wnętrze. W szczególności dotyczy to miejsca na nogi z tyłu i przestrzeni bagażowej.

Pozycja siedząca kierowcy i pasażera z przodu jest wyższa i bardziej wyprostowana niż w poprzedniku, a zatem bardziej typowa dla SUV-ów. Kierowca i pasażer z przodu siedzą o 140 mm wyżej niż w Klasie A i 50 mm wyżej niż w Klasie B. W porównaniu z pierwszą generacją modelu poprawiono również widoczność we wszystkich kierunkach – głównie dzięki zoptymalizowanemu przekrojowi słupków dachowych, które teraz zasłaniają mniejszy obszar.

Jednym z głównych celów projektantów nowego GLA były jego wartości użytkowe. Położenie wzdłużne tylnych siedzeń można opcjonalnie regulować w zakresie 14 cm, a ich oparcie ustawić bardziej pionowo, co pozwala wygospodarować dodatkową przestrzeń na przedmioty takie jak duże pudełka. Nawet wtedy z tyłu pozostaje jeszcze dużo miejsca dla jednej lub dwóch osób, ponieważ oparcia siedzeń w tym wariancie są dzielone w proporcji 40:60. Ponadto oparcia kanapy mogą być dzielone w stosunku 40:20:40, a standardowe wyposażenie obejmuje podłogę bagażnika o regulowanej wysokości.

Czysto i schludnie: nowa funkcja myjni samochodowej

Jako pierwszy model w swojej klasie nowy GLA ma funkcję myjni samochodowej, znaną już ze swojego starszego brata – GLS-a. Za pomocą jednego przycisku lusterka zewnętrzne zostają złożone, a szyby w drzwiach i przesuwany dach – zamknięte. Informacje z czujnika deszczu są wówczas ignorowane, więc wycieraczki pozostają wyłączone. Klimatyzacja przełącza się w tryb recyrkulacji powietrza, a po kilku sekundach wyświetlany jest obraz z przedniej kamery zestawu kamer 360° (o ile takowy jest w wyposażeniu danego egzemplarza), aby pomóc kierowcy podczas wjazdu do myjni. Ustawienia te są automatycznie dezaktywowane, gdy kierowca wyjeżdża z myjni i przekracza prędkość 20 km/h.

Wyjątkowy komfort na długich trasach i mnóstwo radości z jazdy: zawieszenie

Przednia oś nowego GLA korzysta z kolumn typu MacPherson. Zastosowanie wahaczy poprzecznych kutych z aluminium pozwala zmniejszyć masę auta i masy nieresorowane. Zwrotnice wykonane są jako odlewy aluminiowe.

Z tyłu nowy GLA ma zaawansowaną oś czterodrążkową, skonfigurowaną pod kątem maksymalnej stabilności jazdy, jakości resorowania oraz dynamiki wzdłużnej i poprzecznej. Tylną oś zamontowano na ramie pomocniczej odizolowanej od nadwozia za pomocą gumowych tulei, dzięki czemu z zawieszenia na nadwozie przenoszonych jest mniej drgań.

Rozstaw kół względem poprzednika wzrósł o ponad 4 cm – do 1605 i 1606 mm (odpowiednio, przód i tył). Większe nadkola i większa średnica kół (obręcze od 17 do 20 cali) przekładają się na większy prześwit (143 mm, + 9 mm).

Większa przyczepność, gdy trzeba: napęd na wszystkie koła 4MATIC

Opcjonalnie nowy GLA może być wyposażony w stały napęd na wszystkie koła 4MATIC z całkowicie zmiennym rozdziałem momentu obrotowego pomiędzy osiami. Komponenty układu 4MATIC obejmują przystawkę odbioru mocy zintegrowaną ze zautomatyzowaną dwusprzęgłową skrzynią biegów oraz mechanizm różnicowy tylnej osi ze sprzęgłem wielopłytkowym. Sprzęgło składa się z sześciu talerzy (12 powierzchni ciernych) z powłoką z włókna węglowego i jest w stanie przenosić moment obrotowy o wartości nawet 1000 niutonometrów. Do stopnia jego zużycia przystosowano mechanizm automatycznej regulacji.

W przeciwieństwie do poprzedniego modelu, w którym zastosowano układ hydrauliczny, w nowym GLA sprzęgło jest napędzane elektromechanicznie. Podczas normalnej w programach Eco/Comfort bazowy rozkład momentu (oś przednia:oś tylna) wynosi 80:20, a w programie Sport – 70:30. W trybie terenowym sprzęgło działa jak blokada międzyosiowego mechanizmu różnicowego, a podstawowy rozkład siły napędowej wynosi 50:50.

Przydatny w lekkim terenie: pakiet Off-Road Engineering Package

Modele 4MATIC są standardowo wyposażone w pakiet Off-Road Engineering Package, obejmujący m.in.

· specjalną funkcję oświetlenia terenowego (w połączeniu z reflektorami MULTIBEAM LED; szeroki strumień światła ułatwia dostrzeżenie przeszkód w wymagającym terenie podczas jazdy w ciemności,

z prędkością do 50 km/h);

· dodatkowy terenowy tryb jazdy (dostosowuje nie tylko charakterystykę napędu 4MATIC, ale i dostarczanie mocy silnika oraz sterowanie

ABS-em);

· animacje parametrów terenowych na środkowym ekranie

(m.in. przechył);

· funkcję regulacji prędkości zjazdu (DSR), działającą w zakresie prędkości ok. 2-18 km/h.

Mocne i efektywne: silniki

Nowy GLA korzysta z 4-cylindrowych jednostek benzynowych i wysokoprężnych, które na potrzeby nowej generacji kompaktowych Mercedesów zostały całkowicie zmodernizowane. W porównaniu z poprzednią generacją silników charakteryzują się znacznie wyższą mocą oraz lepszą efektywnością. W planach jest także lokalnie bezemisyjny model z hybrydowym układem napędowym plug-in trzeciej generacji.

Bazowy wariant GLA 200 korzysta z 1,33-litrowego silnika benzynowego o mocy 163 KM z funkcją odłączania cylindrów przy częściowym obciążeniu.

Mercedes-Benz

Wyświetlenia: 308

Komentarz DHL Express: Większe zainteresowanie Black Friday za granicą to szansa dla polskich przedsiębiorców

28.11.2019

Poznaliśmy chętnych do budowy pierwszego z trzech odcinków A2 pomiędzy Mińskiem a Siedlcami

4.12.2019

Poznaliśmy najkorzystniejszą ofertę na dokończenie S5 Bydgoszcz Błonie - Szubin Północ

10.01.2020

Loconi Intermodal zapowiada przewóz rekordowej liczby kontenerów w 2019 roku

10.12.2019

Kluczowe decyzje inwestora kształtują rynek!

5.12.2019

Słodko-gorzki etap rajdu dla zespołu PETRONAS Team de Rooy IVECO

13.01.2020
Pokaż więcej

Ostatnio dodane wiadomości

Czwarty rynek biurowy w kraju z wyjątkowymi projektami

16.12.2019

Komercjalizacja wymaga dziś długofalowego kreowania wartości

8.01.2020

Goodyear uruchomi nowy fundusz venture capital dla rozwoju przyszłej mobilności

10.01.2020

Szara strefa w branży pogrzebowej – przedsiębiorcy wskazują na luki w prawie

6.12.2019

DPD Polska partnerem logistycznym Federacji Polskich Banków Żywności

10.01.2020

500 stacji paliw w sieci LOTOS

19.12.2019