Strategiczna współpraca PKN ORLEN i Pesa Bydgoszcz przy technologii wodorowej

Strategiczna współpraca PKN ORLEN i Pesa Bydgoszcz przy technologii wodorowej

13.12.2019
Czas czytania ok. 3 minut

PKN ORLEN i Pesa Bydgoszcz będą współpracować na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu towarowego. Projekt ma na celu opracowanie pojazdu szynowego zasilanego wodorem. Podczas konferencji organizowanej przez Krajową Agencję Poszanowania Energii w Warszawie, spółki podpisały list intencyjny w tej sprawie.

Współpraca zakłada działania na rzecz rozwoju technologii transportu zeroemisyjnego. Obejmie wymianę informacji oraz badania, które doprowadzą do opracowania przez Pesa Bydgoszcz pojazdu szynowego wyposażonego w napęd oparty na wodorowych ogniwach paliwowych. W konsekwencji obie firmy przeprowadzą testy pojazdów szynowych zasilanych wodorem i docelowo wdrożą je do komercyjnych rozwiązań. Technologia ta będzie mogła zostać wykorzystana zarówno w lokomotywach towarowych, jak i pojazdach szynowych przeznaczonych do przewozu osób.

Jesteśmy świadomi zachodzących zmian. Podobnie jak inne koncerny paliwowe przygotowujemy się do transformacji energetycznej. Dlatego koncentrujemy nasze działania i plany inwestycyjne między innymi na rozwoju sektora petrochemicznego, inwestycjach w odnawialne źródła energii oraz na rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. Podjęliśmy już decyzję o budowie instalacji do doczyszczania wodoru, która powstanie w zakładzie w Trzebini, należącym do spółki ORLEN Południe. Rozpoczęcie produkcji czystego paliwa wodorowego, który wykorzystywany będzie do napędu pojazdów elektrycznych, w tym lokomotyw planowane jest w 2021 roku. Podpisany drugi w bieżącym roku, po Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, list intencyjny z Pesa Bydgoszcz to kolejnyetap, służący rozwojowi transportu opartego na ekologicznej technologii – powiedział Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN.

Wodór to jedno z kluczowych źródeł czystej energii wspieranych przez Unię Europejską w celu budowy gospodarki zeroemisyjnej. Rozwiązanie to jest sukcesywnie wdrażane w całym transporcie osobowym i towarowym.

Paliwowe ogniwa wodorowe to bardzo obiecująca technologia w transporcie kolejowym, a współpraca z największym producentem paliw w regionie w tym zakresie daje nam niepowtarzalną okazję do wdrożenia rozwiązań o dużym stopniu skalowalności. Na początek będą to lokomotywy towarowe z napędem wodorowym. Docelowo będziemy mogli wyprodukować całkowicie bezemisyjny zespół trakcyjny przeznaczony do obsługi ruchu pasażerskiego – mówi Krzysztof Zdziarski, Wiceprezes Zarządu Pesa Bydgoszcz ds. operacyjnych.

Jestem przekonany, że pojazdy napędzane wodorem to przyszłość motoryzacji. Wodór jest paliwem, które daje szansę na to, aby kolejne pokolenia mogły żyć w czystszym środowisku. Jego zaletą jest też stosunkowo duży zasięg i krótki czas tankowania, dlatego idealnym będzie wykorzystywanie tego paliwa do pracyciężkich pojazdów szynowych. PKN ORLEN już teraz, w ramach grupy kapitałowej, w procesie produkcyjnym wytwarza blisko 45 ton wysokiej jakości wodoru na godzinę. Prowadzimy sprzedaż tego surowca dla aut osobowych na dwóch stacjach w Niemczech. Niebawem wodór zatankować będą mogli także kierowcy samochodów osobowych w Czechach, bowiem UNIPETROL z Grupy ORLEN w przyszłym

roku rozpocznie budowę trzech stacji wodorowych. Teraz rozszerzamy nasz potencjalny rynek zbytu również o transport szynowy, który w przyszłości będzie miał znacznie większe zapotrzebowanie na wodór niż transport samochodowy – powiedział Józef Węgrecki, Członek Zarządu ds. Operacyjnych

Technologia wodorowa staje się coraz popularniejsza w sektorze transportu szynowego. Niedawno pojazdy tego typu zamówili niemieccy przewoźnicy, a rząd niemiecki ma pokryć aż 40% kosztów paliwa wodorowego. Technologia wodorowych ogniw paliwowych najbardziej rozpowszechniona jest w Japonii oraz w Kalifornii. Polska, między innymi za sprawą PKN ORLEN to jeden z największych producentów wodoru na świecie.

Wyświetlenia: 510

Szósty darmowy webinar od Inter Cars

26.06.2020

Stanowisko GDDKiA ws. opłat na koncesyjnym odcinku autostrady A4

1.08.2020

Program inwestycji dla obwodnicy Nakła Śląskiego oraz Świerklańca w ciągu drogi krajowej nr 78 podpisany

26.06.2020

Umowy frankowe Deutsche Bank trafią pod lupę Sądu Najwyższego

17.07.2020

Covid-19 wpłynął na wyniki leasingu

29.07.2020

Circle K stawia na franczyzę – aż 16 nowych stacji w pierwszym półroczu 2020

23.07.2020
Pokaż więcej

Ostatnio dodane wiadomości

Szkolenia kierowców Scania dostępne w formie online

6.07.2020

Jak Polska przygotowuje się na zmiany klimatu?

1.07.2020

Ekonomiczna lampa robocza CRK2 w wersji z homologacją cofania

28.07.2020

Policja odebrała 38% więcej praw jazdy w czasie pandemii

9.07.2020

Goodyear rozszerza ofertę Goodyear Total Mobility o przyjazne dla użytkownika rozwiązanie do śledzenia naczep Fleet Tracker

26.06.2020

Grupa Selena – wizyta Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w zakładzie Libra

9.06.2020