Kolej dużych prędkości w Polsce

Kolej dużych prędkości w Polsce

7.02.2020
Czas czytania ok. 2 minut

Jedna z największych Polskich inwestycji transportowych, którą jest Centralny Port Lotniczy, zaczyna nabierać fizycznych kształtów. Trwa przetarg na doradcę strategicznego, który pomoże zaprojektować i wdrożyć w życie najlepsze rozwiązania dla nowo powstającego lotniska. Równolegle z przetargami rozpoczyna się zbiór przyrodniczy, który pozwoli na uzyskanie zgód środowiskowych – niezbędnych do rozpoczęcia budowy. Inwestorzy chwalą się również, że już w bieżącym roku zaczną wykupywać grunty i nieruchomości, na których terenie powstanie lotnisko. Jednak najważniejsze wydarzenie ostatnich dni, które przybliża nas do usprawnienia polskiego transportu, nie jest całkowicie związane z CPK. Podpisaliśmy z Komisją Europejską umowę na dofinansowanie doradztwa przy projektowaniu sieci kolei dużych prędkości. Sieć ma zapewnić Centralnemu Portowi Komunikacyjnemu połączenie z resztą kraju. Eksperci twierdzą jednak, że w nowoczesną sieć kolejową Polska powinna inwestować nawet wtedy, gdy plany budowy CPK zostaną odwołane lub znacznie odsuną się w czasie.

– Abstrahując od Centralnego Portu Komunikacyjnego powinniśmy powoli kończyć modernizację istniejących sieci kolejowych i wykonać krok do przodu – inwestując w nową sieć kolei dużych prędkości. Tylko takie rozwiązanie pozwoli skutecznie walczyć z transportem drogowym – powiedział serwisowi eNewsroom Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. – Nie da się tego robić przy torach przystosowanych maksymalnie do prędkości 160km/h. Dzięki pieniądzom z Unii Europejskiej uzyskamy cenne doradztwo od kolei francuskich, których system chcemy naśladować. Nie warto bowiem budować osobnej sieci kolei, odgrodzonej od pociągów konwencjonalnych. We Francji te sieci się łączą. Pociąg, który jedzie 250-300km/h, może wjechać na linię do 160km/h, i odwrotnie. Jest to więc bardzo cenna współpraca, która zreformuje polski transport. Nawet jeśli Centralny Port Lotniczy nie powstanie, lub powstanie z opóźnieniem, Polska i tak powinna inwestować w budowę kolei dużych prędkości – zaleca Furgalski.

eNewsroom

Wyświetlenia: 433

Dachser rośnie w Argentynie

14.02.2020

Circle K dziękuje służbom ratowniczym i zaprasza na darmową kawę na stacjach

19.03.2020

Przesunięty pomiar GPR2020

17.03.2020

Lublin w czołówce miast CEE

19.03.2020

Webfleet Solutions przedstawi swoją wizję mobilnej przyszłości podczas MWC20

5.02.2020

Komentarz rynkowy DPD Polska – więcej ekologii na ostatniej mili

4.02.2020
Pokaż więcej

Ostatnio dodane wiadomości

Zimowe testy EQA oraz nowe hybrydy plug-in Mercedes-Benz

5.03.2020

Dachser DIY-Logistics z nowym kierownictwem

6.02.2020

Federacja Przedsiębiorców Polskich proponuje rządowi rozwiązania, by ratować polskie firmy

20.03.2020

Grupa LOTOS rusza z akcją „Pomagamy na granicy”

21.03.2020

W 2019 roku leasing pojazdów na minusie, dostawczaki zieloną wyspą

25.02.2020

Wybraliśmy najkorzystniejszą ofertę w przetargu na budowę jednego z trzech odcinków S7 Płońsk – Czosnów

20.03.2020