Kolej dużych prędkości w Polsce

Kolej dużych prędkości w Polsce

7.02.2020
Czas czytania ok. 2 minut

Jedna z największych Polskich inwestycji transportowych, którą jest Centralny Port Lotniczy, zaczyna nabierać fizycznych kształtów. Trwa przetarg na doradcę strategicznego, który pomoże zaprojektować i wdrożyć w życie najlepsze rozwiązania dla nowo powstającego lotniska. Równolegle z przetargami rozpoczyna się zbiór przyrodniczy, który pozwoli na uzyskanie zgód środowiskowych – niezbędnych do rozpoczęcia budowy. Inwestorzy chwalą się również, że już w bieżącym roku zaczną wykupywać grunty i nieruchomości, na których terenie powstanie lotnisko. Jednak najważniejsze wydarzenie ostatnich dni, które przybliża nas do usprawnienia polskiego transportu, nie jest całkowicie związane z CPK. Podpisaliśmy z Komisją Europejską umowę na dofinansowanie doradztwa przy projektowaniu sieci kolei dużych prędkości. Sieć ma zapewnić Centralnemu Portowi Komunikacyjnemu połączenie z resztą kraju. Eksperci twierdzą jednak, że w nowoczesną sieć kolejową Polska powinna inwestować nawet wtedy, gdy plany budowy CPK zostaną odwołane lub znacznie odsuną się w czasie.

– Abstrahując od Centralnego Portu Komunikacyjnego powinniśmy powoli kończyć modernizację istniejących sieci kolejowych i wykonać krok do przodu – inwestując w nową sieć kolei dużych prędkości. Tylko takie rozwiązanie pozwoli skutecznie walczyć z transportem drogowym – powiedział serwisowi eNewsroom Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. – Nie da się tego robić przy torach przystosowanych maksymalnie do prędkości 160km/h. Dzięki pieniądzom z Unii Europejskiej uzyskamy cenne doradztwo od kolei francuskich, których system chcemy naśladować. Nie warto bowiem budować osobnej sieci kolei, odgrodzonej od pociągów konwencjonalnych. We Francji te sieci się łączą. Pociąg, który jedzie 250-300km/h, może wjechać na linię do 160km/h, i odwrotnie. Jest to więc bardzo cenna współpraca, która zreformuje polski transport. Nawet jeśli Centralny Port Lotniczy nie powstanie, lub powstanie z opóźnieniem, Polska i tak powinna inwestować w budowę kolei dużych prędkości – zaleca Furgalski.

eNewsroom

Wyświetlenia: 217

Kolej dużych prędkości w Polsce

7.02.2020

Dobry projekt to podstawa. Spotkanie z projektantami

6.02.2020

Goodyear uruchomi nowy fundusz venture capital dla rozwoju przyszłej mobilności

10.01.2020

Słodko-gorzki etap rajdu dla zespołu PETRONAS Team de Rooy IVECO

13.01.2020

Cztery ciężarówki PETRONAS Team De Rooy IVECO w pierwszej 20. po dziewiątym dniu rajdu Dakar

18.01.2020

Ekologiczne Solarisy dla Ostrawy

4.02.2020
Pokaż więcej

Ostatnio dodane wiadomości

Obwodnica Sanoka - wniosek o zezwolenie na użytkowanie złożony

8.01.2020

Średnie firmy wprowadzą PPK w 2020 roku

12.02.2020

Scania L z niskim wejściem dla ratownictwa w mieście

17.01.2020

Dachser dla OEZ: inteligentna intralogistyka

7.01.2020

Nowy alarm Scania chroni przed kradzieżą paliwa

10.01.2020

Otworzyliśmy oferty w przetargu na dokończenie robót drogowych na odcinku A6 Szczecin Dąbie-Rzęśnica

3.02.2020