Coraz więcej dróg, ale coraz mniej pracowników. Kto zbuduje polskie drogi w 2020 roku?

11.02.2020
Czas czytania ok. 2 minut

W 2019 roku zostało oddanych do użytku aż 460 kilometrów nowych dróg. To drugi najlepszy wynik w historii polskiego budownictwa drogowego. Kierowców cieszy to, że większość kilometrów powstała na drogach szybkiego ruchu – co udrożniło wiele popularnych przejazdów. W całości gotowa jest trasa S8, a S7 uzyskała wyczekiwany od dawna przejazd obwodnicą Skarżyska Kamiennej. Dzięki temu siatka polskich tras ekspresowych zaczyna się sklejać w całość. W przyszłym roku udrożnić ma się przejazd przez rondo w Kołbieli, które powoduje utrudnienia na trasie S18 z Warszawy do Lublina. Liczymy też na dokończenie budowy obwodnicy Warszawy. Dobry wynik na koniec 2019 roku cieszy szczególnie, gdy przypomnimy sobie czystki na placach budów, przeprowadzone przez generalną dyrekcję. Kontrakty z firmami, które nie radziły sobie z budową, zostały zerwane. Eksperci przewidują, że w tym roku robota w tych miejscach ruszy od nowa. Wskazują jednak na nowe niebezpieczeństwo, które może zaszkodzić rozbudowie polskiej sieci dróg.

– Wydaje mi się, że najgorsze mamy już za sobą. Nowe firmy nie są jeszcze wszędzie wybrane, ale w wielu przypadkach mamy oferty. Sytuację poprawia stabilizacja cen usług i produktów – takich jak stal, beton i asfalt. Jednak pojawia się nowy problem, z którym rynek będzie musiał się zmierzyć: brak rąk do pracy – powiedział serwisowi eNewsroom Adrian Furgalski, wiceprezes zespołu doradców gospodarczych TOR. – Wszystkie dane pokazują, że zmniejszy się liczba pracowników z Ukrainy – a to głównie oni w ostatnich latach zasilali zespoły budowlane. W marcu otworzy się dla nich się rynek niemiecki. Wielu pracowników jest też ściąganych do Czech. Firmy boją się tego, jak będzie wyglądał rynek pracy i czy będzie kim realizować inwestycje. Zwłaszcza, że w lutym ukaże się nowy duży program inwestycyjny rządu – planujący budowę 100 obwodnic. To dobra wiadomość, bo obwodnice są bardzo potrzebne. To jednak tylko pogłębi problem z brakiem siły roboczej, ktoś wszystkie inwestycje musi przecież zrealizować – ostrzega Furgalski.

eNewsroom

Wyświetlenia: 180

W 2020 Polskę czeka stabilny rozwój gospodarczy, ale również wiele wyzwań

17.02.2020

Goodyear na pole position podczas zbliżającego się Rajdu Dakar

20.12.2019

Zmniejszenie zużycia paliwa o 15% dzięki niemal nowemu pojazdowi ciężarowemu DAF

27.01.2020

Instrumenty finansowe, które wspierają europejskie MŚP

10.01.2020

Znamy już wyniki I etapu oceny stanu bezpieczeństwa przejść dla pieszych na drogach krajowych

14.02.2020

Czy branżę logistyczną czeka recesja w 2020 roku? – Indeks Logistyczny Rynków Wschodzących Agility

17.02.2020
Pokaż więcej

Ostatnio dodane wiadomości

Nowy alarm Scania chroni przed kradzieżą paliwa

10.01.2020

Ponad 18 mln mkw. magazynów to wciąż za mało

6.02.2020

DHL Parcel z nagrodą Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej

28.01.2020

Wysoki popyt na warszawskim rynku biurowym motywuje najemców do działania

12.02.2020

Potrzeba lepszego systemu zatrudniania cudzoziemców

8.01.2020

Jakie ubezpieczenie chroni przed koronawirusem?

30.01.2020