Umowa na budowę drogi ekspresowej S5 na odcinku Ornowo - Wirwajdy podpisana

Umowa na budowę drogi ekspresowej S5 na odcinku Ornowo - Wirwajdy podpisana

29.04.2020
Czas czytania ok. 4 minut

Podpisaliśmy umowę na projekt i budowę odcinka drogi ekspresowej S5 Ornowo - Wirwajdy. Kontrakt o wartości 204 mln zł zrealizuje w terminie 31 miesięcy, z wyłączeniem okresów zimowych, firma Budimex S.A.

  • Budowa potrwa do 2023 roku
  • W przyszłości droga ekspresowa S5 połączy autostradę A1 z drogą ekspresową S7
  • W lipcu 2020 r. gotowe będzie studium korytarzowe dla odcinka Nowe Marzy (A1) - Ostróda (S7)

Co zostanie zrobione?

Zadaniem wyłonionego w przetargu wykonawcy będzie budowa drogi ekspresowej S5 na odcinku Ornowo - Wirwajdy o długości ok. 5 km. W ramach zadania przewidziana jest budowa dodatkowych jezdni obsługujących teren przyległy. Ponadto przebudowane zostaną drogi poprzeczne innych kategorii kolidujące z drogą S5. Będzie to droga o przekroju dwujezdniowym. Powstanie na niej węzeł Ostróda Zachód, cztery wiadukty oraz dwa przejścia dla dużych zwierząt.

Odcinek drogi ekspresowej S5 Ornowo-Wirwajdy to łącznik między drogami krajowymi 15 i 16. Będzie stanowił południową obwodnicę Ostródy. Ten stosunkowo krótki odcinek zasadniczo zmieni układ drogowy w tej części woj. warmińsko-mazurskiego - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk

Inwestycja będzie realizowana w systemie „Projektuj i buduj”, gdyż wykonawca zadania ma możliwość optymalizacji rozwiązań zawartych w projekcie budowlanym i wykonawczym. W takim wypadku musi w ciągu 5 miesięcy złożyć wniosek o zmianę decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Wykonawca może także wykonywać zadanie bez optymalizacji projektu, na podstawie decyzji ZRID, którą otrzymaliśmy w grudniu 2019 r. Realizacja inwestycji planowana jest na lata 2020-2023.

Pierwszy krok do połączenia A1 z S7

Budowa odcinka drogi ekspresowej S5 Ornowo - Wirwajdy jest kontynuacją obwodnicy Ostródy

w ciągu drogi krajowej nr 16, która docelowo stanie się częścią drogi ekspresowej S5 na odcinku Grudziądz (A1) - Ostróda (S7). Stanowić będzie element ciągu dróg ekspresowych w północnej Polsce na linii wschód - zachód, na który złożą się: S10 Szczecin - Piła - Bydgoszcz, S5 Bydgoszcz - Grudziądz - Ostróda, S7 Ostróda - Olsztynek, S51 Olsztynek - Olsztyn, S16 Olsztyn - Ełk oraz S61 Ełk - Budzisko.

Opracowujemy studium korytarzowe

13 października 2015 roku połączenie autostrady A1 z drogą ekspresową S7 wpisano w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych. Zanim przejdziemy do realizacji odcinka S5 pomiędzy drogami A1 i S7 (o długości około 85 km) należy przeprowadzić prace przygotowawcze. Rozpoczęliśmy od studium korytarzowego, podstawowego dokumentu projektowego, kompleksowo przedstawiającego drogowe zamierzenie inwestycyjne. Prace już trwają, a efekty poznamy w lipcu tego roku. Wykonane do tej pory wstępne analizy potwierdzają potrzebę przedłużenia ekspresowej „piątki”. Obszar objęty studium korytarzowym obejmuje teren trzech województw, 14 powiatów i 53 gmin o powierzchni przeszło 8 tys. km².

Informowaliśmy o tym na naszej stronie internetowej:

Opracowanie to, wzbogacone w początkowym etapie o studium sieci drogowej, umożliwi nie tylko określenie korytarzy dla potencjalnych przebiegów trasy i powiązań z siecią dróg publicznych, ale pozwoli przeprowadzić ich analizę i porównania. Taka analiza, ze szczególnym uwzględnieniem relacji z obszarami o różnych funkcjach przestrzennych, w tym objętych ochroną (środowisko przyrodnicze, zabytki, struktura osiedleńcza, budowa geologiczna itp.), pozwoli na wybór najlepszych korytarzy drogowych, tj. najmniej konfliktowych i realnych pod względem ekonomicznym.

Inwestycja jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Kalendarium

13 października 2015 r. - wpisanie w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych drogi S5 Ostróda (S7) - Nowe Marzy (A1) do wykazu autostrad i dróg ekspresowych,

13 października 2016 r. - uzyskanie decyzji środowiskowej dla odcinka S5 Ornowo - Wirwajdy,

27 lutego 2017 r. - ogłoszenie przetargu na wykonanie koncepcji programowej oraz projektu

budowlanego i wykonawczego dla odcinka S5 Ornowo - Wirwajdy,

1 czerwca 2017 r. - podpisanie umowy na wykonanie koncepcji programowej oraz projektu

budowlanego i wykonawczego dla odcinka S5 Ornowo - Wirwajdy,

16 grudnia 2019 r. - uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej,

28 kwietnia 2020 r. - podpisanie umowy z wykonawcą,

2020 - 2023 - planowane lata realizacji.

GDDKiA

Dodatkowe informacje: http://www.gddkia.gov.pl
Wyświetlenia: 535

Spadają ceny energii, węgiel nieopłacalny

3.06.2020

16 inwestycji zwiększających bezpieczeństwo ruchu drogowego

30.06.2020

Nowość na rynku – opony letnie BFGoodrich Advantage oraz BFGoodrich Advantage SUV

14.05.2020

Jak warsztat może zdobyć zaufanie nowych klientów?

3.06.2020

LOTOS spółką dywidendową pomimo trudnych czasów

8.05.2020

Pomorska Dolina Wodorowa ze wsparciem LOTOSU

8.06.2020
Pokaż więcej

Ostatnio dodane wiadomości

Arktyczne paliwo LOTOSU pomoże naukowcom na Spitsbergenie

5.06.2020

Lato na stacjach Circle K

25.06.2020

Aplikacja Clicktrans już dostępna dla przewoźników

20.05.2020

Adventum International kupuje od EFL Service Centrum Orląt we Wrocławiu

1.06.2020

#Koronawirus - Recesja największa od 30 lat – jaki spadek PKB w 2020 roku?

15.05.2020

Skutecznie rozliczamy fundusze unijne w ramach POIiŚ 2014-2020!

28.05.2020