10 lat programu Mercedes-AMG Customer Racing: sukces w wyścigach GT made in Affalterbach

10 lat programu Mercedes-AMG Customer Racing: sukces w wyścigach GT made in Affalterbach

29.04.2020
Czas czytania ok. 16 minut

Od 2010 r. wyścigowe samochody spod marki aut sportowych i o wysokich osiągach z Affalterbach odnoszą sukcesy na torach całego świata. W ciągu zaledwie jednej dekady zaangażowanie niemieckiego producenta zaowocowało jednym z czołowych programów wyścigów dla klientów. W tym czasie nabywcy z całego świata odebrali ponad 390 samochodów, które w sumie odniosły 418 zwycięstw w klasyfikacjach generalnych oraz 788 klasowych triumfów i „zgarnęły” 171 tytułów mistrzowskich, krajowych i międzynarodowych, w ponad 120 seriach. Podstawę tego sukcesu stanowi program, którego celem jest zapewnienie klientom maksymalnego wsparcia i oferowanie szeregu elementów uchodzących za wzorcowe. W rocznicowym sezonie Mercedes-AMG chce kontynuować tę udaną historię – dzięki nowemu AMG GT3 i zmodernizowanemu AMG GT4. Z okazji „urodzin” do produkcji trafiły limitowane odmiany obu modeli.

Zaangażowanie Mercedes-AMG w wyścigi z udziałem klientów sięga samych początków firmy: już w latach 60. Hans Werner Aufrecht i Erhard Melcher, założyciele AMG, na zlecenie prywatnych zespołów przerabiali ich Mercedesy w maszyny odnoszące sukcesy w rywalizacji z innymi. Wyścigowa legenda AMG narodziła się w 1971 r., gdy polakierowany na czerwono AMG 300 SEL 6.8 – pierwszy wyścigowy wóz oficjalnie firmowany przez AMG – odniósł klasową wygraną i zajął drugie miejsce w 24-godzinnym wyścigu na torze Spa-Francorchamps. Do tych historycznych korzeni nawiązuje współczesny program wyścigowy dla klientów Mercedes-AMG.

Gullwing na tor

Za inspirację dla programu Customer Racing w 2010 r. posłużył Mercedes-Benz SLS AMG. Ten jeżdżący hołd dla legendarnego Gullwinga – modelu 300 SL – był pierwszym samochodem w pełni opracowanym przez Mercedes-AMG. Podczas prasowej premiery modelu na torze Laguna Seca w 2009 r. menedżer ds. gamy modelowej Christoph Jung i dwaj byli kierowcy DTM, Bernd Schneider i Thomas Jäger, wspólnie wpadli na pomysł wprowadzenia SLS-a na tory wyścigowe. Opcja fabrycznego uczestnictwa w wybranych wydarzeniach była dla nich jednak niesatysfakcjonująca, dlatego ruszyły prace nad zupełnie nową koncepcją wyścigowego programu dla klientów Mercedes-AMG.

W ten sposób, bazując na pozytywnych wrażeniach klientów, a także na zapotrzebowaniu zespołów wyścigowych i uczestników AMG Driving Academy, Mercedes-AMG postanowił wejść w nowy segment motorsportu. W ścisłej współpracy z HWA AG w ciągu 6 miesięcy opracowano wersję GT3 nowego Gullwinga. Swój pierwszy występ Mercedes-Benz SLS AMG GT3 zaliczył w rundzie VLN Langstreckenmeisterschaft Nürburgring 25 września 2010 r. Za kierownicą zasiedli kierowcy testowo-rozwojowi Mercedes-AMG – Bernd Schneider i Thomas Jäger. O ile debiut wykorzystano do „nakręcenia” cennego przebiegu w ramach testów, to już w drugim wyścigu Thomas Jäger i Christopher Haase w barwach zespołu BLACK FALCON odnieśli historyczne, pierwsze zwycięstwo.

Program, który stanowi uzupełnienie samochodu

Równolegle z rozwojem samochodu firma Mercedes-AMG opracowała koncepcję innowacyjnego, sportowego programu dla klientów. Podczas gdy inni producenci koncentrowali się raczej na aktywnościach fabrycznych ekip, Mercedes-AMG celowo skoncentrował się na prywatnych zespołach i ich kierowcach. Producent chciał nie tylko zaoferować im w pełni dojrzały samochód wyścigowy, aby także kompleksowe wsparcie wraz z transferem wiedzy i doświadczenia, począwszy od eksploatacji auta aż po wspólne planowanie wyścigowych strategii. Zdefiniowanym celem było doprowadzenie zespołów i kierowców do pozycji umożliwiającej im wygrywanie wyścigów – tak szybko, jak to możliwe. Zgodnie z filozofią programu międzynarodowe zespoły klientów stawały się swego rodzaju ambasadorami marki z Affalterbach.

Debiutant roku

Pomysł „chwycił”: w pierwszym pełnym sezonie SLS AMG GT3 został najlepszym debiutantem roku. Zespołom z całego świata sprzedano 40 samochodów, które odniosły ponad 20 zwycięstw na czterech kontynentach. Zwieńczeniem debiutanckiego sezonu był tytuł w klasyfikacji zespołów Mistrzostw Europy FIA GT3 dla HEICO Motorsport. W rezultacie już wkrótce wyścigi klientów stały się trzecim filarem zaangażowania Daimler AG w sport motorowy obok Formuły 1 i DTM.

Wielki Szlem wśród wyścigów wytrzymałościowych

W kolejnych latach zarówno SLS AMG GT3, jak i towarzyszący mu program były systematycznie rozwijane. Prócz zjawiskowego designu, doskonałych właściwości jezdnych i innowacyjnej koncepcji bezpieczeństwa szczególnie ważnym czynnikiem sukcesu SLS-a w wyścigach wytrzymałościowych okazała się niezawodność. Sezon 2013 przyniósł imponujące rezultaty – prywatne ekipy zdobyły Wielki Szlem, wygrywając wszystkie główne klasyki GT3: 24-godzinny maraton w Dubaju, 12-godzinny wyścig w Bathurst,

24-godzinne starcie na Nürburgringu oraz 24-godzinny wyścig na Spa-Francorchamps. Odniesiony w Belgii sukces zespołu HTP Motorsport, z jego kierowcami – Maximilianem Buhkiem, Maximilianem Götzem i Berndem Schneiderem, oznaczał 100. zwycięstwo SLS-a AMG GT3 od początku programu Customer Racing.

Otwarty na specjalne zlecenia

Nieodłączną częścią 10-letniej historii wyścigów prywatnych klientów jest również samochód wyścigowy, który powstał w ramach specjalnego projektu: w 2014 r. Mercedes-AMG opracował CLA 45 AMG Racing Series, zbudowany w niewielkiej serii 29 egzemplarzy i wykorzystany w markowej serii CLA AMG Cup, w ramach brazylijskich mistrzostw Mercedes-Benz Challenge.

Dziedzictwo Gullwinga

Osią programu Customer Racing Mercedes-AMG od zawsze były jednak wyścigi GT. Za sprawą swojego ogromnego sukcesu SLS AMG GT3 na niezwykle wysokim poziomie zawiesił poprzeczkę dla dalszego rozwoju programu. Ale inżynierom z Affalterbach udało się zbudować godnego następcę – to wprowadzony na rynek w 2015 r. Mercedes-AMG GT3

o nowym, zjawiskowym wzornictwie. Sprawdzona technika, taka jak 6,3-litrowy wolnossący silnik V8 AMG czy sekwencyjna 6-biegowa skrzynia, została zoptymalizowana pod kątem nowego modelu, dzięki czemu uzyskano jeszcze lepszą niezawodność i trwałość. Mercedes-AMG GT3 niezmiennie hołdował też priorytetom w dziedzinie bezpieczeństwa, m.in. za sprawą wyścigowego siedzenia z włókien węglowych i klatki bezpieczeństwa przymocowanej do aluminiowej ramy przestrzennej. Po raz kolejny swoim doświadczeniem nowy projekt wsparli Bernd Schneider oraz, w szczególności, Thomas Jäger; obaj kierowcy mieli już decydujący wkład w rozwój SLS-a AMG GT3.

Zwycięstwo na wieczność

Podobnie jak poprzednik, także nowy GT3 zaliczył swój debiut w serii VLN, na północnej pętli Nürburgringu. Podczas pierwszego testu w wyścigowych warunkach, 4 lipca 2015 r., za kierownicą zasiedli Bernd Schneider, Thomas Jäger i Jan Seyffarth. W 2016 r., podczas pierwszego pełnego sezonu zmagań, debiutant wjechał na scenę, wywołując niemałe zamieszanie: w 44. wyścigu ADAC Zurich 24h-Rennen na Nürburgringu miejsca od pierwszego do czwartego i szóste zajęły zespoły ścigające się Mercedesami-AMG GT3. Maro Engel, Bernd Schneider, Manuel Metzger i Adam Christodoulou zwyciężyli w nowej maszynie GT3 w barwach BLACK FALCON. Historyczny, czterokrotny triumf z 29 maja 2016 r. wciąż jest największym osiągnięciem zarówno w pojedynczym wyścigu w historii Mercedes-AMG Customer Racing, jak i w księdze rekordów tego klasycznego maratonu. Wysoki poziom konkurencyjności od razu wpłynął popyt: plany na debiutancki rok zostały znacznie przekroczone – klientom dostarczono prawie 70 samochodów.

Podbój nowej kategorii

Na kanwie osiągnięć i stale rosnącej popularności wyścigów GT w 2017 r. portfolio wzbogacono o nową kategorię pojazdów. Mercedes-AMG GT4, zaprezentowany podczas 24-godzinnego wyścigu na Spa-Francorchamps, łączy swoje seryjne pochodzenie z wzorcowymi elementami z zakresu bezpieczeństwa, sprawdzoną techniką oraz doskonałą efektywnością. Idealną podstawę stanowił dla niego Mercedes-AMG GT R (zużycie paliwa w cyklu łączonym: 11,4 l/100 km, emisja CO 2 w cyklu łączonym: 259 g/km), m.in. za sprawą mocnego 4,0-litrowego silnika V8 biturbo z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Na tle norm, jakie wcześniej panowały w tej klasie, nowy Mercedes-AMG GT4 przeznaczony dla zespołów klientów jest znacznie bardziej rasowym samochodem wyścigowym – i to pomimo wymaganego przepisami pokrewieństwa z modelem produkcyjnym.

Podobnie jak w przypadku SLS-a AMG GT3 i Mercedesa-AMG GT3, debiut GT4 poprzedziła intensywna faza testów. Tradycyjnie na miejsce wyścigowego debiutu wybrano „Zielone piekło”: w rundzie VLN 19 sierpnia 2017 r. testowy zespół Mercedes-AMG Uwe Alzen Automotive, z Fabianem Hamprechtem, Mike’em Stursbergiem i kierowcą testowo-rozwojowym Mercedes-AMG Thomasem Jägerem, wywalczył w swoim pierwszym występie klasowe zwycięstwo.

Więcej, szybciej, dalej

Wraz z nowymi modelami, począwszy od sezonu 2016/2017, Mercedes-AMG zintensyfikował internacjonalizację swojego wyścigowego programu dla klientów. W USA, Azji i Australii powstały osobne centra techniczne

i logistyczne, mające zapewnić jeszcze sprawniejsze dostawy części oraz jeszcze bardziej bezpośrednie wsparcie techniczne dla lokalnych zespołów. Na sukces nie trzeba było długo czekać: w 2017 r., w roku swojego debiutu, ekipa Riley Motorsports wraz z Mercedesem-AMG GT3 odniosła potrójne zwycięstwo – „zgarniając” tytuły wśród kierowców, zespołów i producentów – w wymagających wytrzymałościowych mistrzostwach IMSA WeatherTech SportsCar Championship. W tym samym roku Edoardo Mortara doprowadził Mercedesa-AMG GT3 do zwycięstwa w Pucharze Świata FIA GT w Makau. Już w latach 2014 i 2015 Maro Engel triumfował na wąskim torze ulicznym w Makau za kierownicą SLS-a AMG GT3.

Rok 2018 okazał się kolejnym udanym sezonem w historii Mercedes-AMG Customer Racing: samochody GT3 i GT4 z Affalterbach sprawiły, że prywatne ekipy uzyskały 373 miejsca na podium i odniosły 141 zwycięstw w 394 wyścigach. Zdobyły też ponad 40 tytułów mistrzowskich; należały do nich triumf w klasyfikacji generalnej serii Blancpain GT (Raffaele Marciello i zespół AKKA ASP Team) oraz tytuły w klasyfikacji kierowców mistrzostw International GT Challenge – z Tristanem Vautierem (łącznie) oraz Kennym Habulem (brąz). Co więcej, w pierwszym pełnym sezonie zespoły rywalizujące Mercedesami-AMG GT4 zapisały na swoich kontach dwa klasowe zwycięstwa w 24-godzinnym wyścigu na Nürburgringu (SP10 i SP8T).

Sezon 2019 przyniósł podobne sukcesy jak poprzedni – wynik ponad 40 zwycięstw w mistrzostwach oznaczał znaczne poprawienie poprzedniego rekordu, szczególnie w przypadku Mercedesa-AMG GT4, którego imponujący bilans po drugim pełnym sezonie, przy ponad 115 dostarczonych autach, przedstawiał się następująco: 484 wyścigi, 624 miejsc na podium i 246 zwycięstw. Raffaele Marciello zwieńczył kolejny wyśmienity sezon, pokonując światową elitę GT3 w Pucharze Świata FIA GT i odnosząc czwarte zwycięstwo Mercedes-AMG w Makau od 2014 r. Także w serii VLN Langstreckenmeisterschaft Nürburgring zespoły Customer Racing pobiły kolejny rekord: w ośmiu punktowanych wyścigach na północnej pętli wywalczyły sześć zwycięstw w „generalce”, a czterokrotny zwycięzca wyścigu Patrick Assenheimer zdobył mistrzostwo wśród kierowców w klasie SP9-Pro.

Gotowy na następną generację

W 2019 r. tor Nürburgring był miejscem prezentacji najnowszego Mercedesa-AMG GT3. Debiutujący w 24-godzinnym wyścigu zmodernizowany model wyróżnia się odświeżonym designem i szeregiem optymalizacji technicznych, co przekłada się na osiągi jeszcze lepsze niż w przypadku znakomitego poprzednika. Z kolei niższe koszty eksploatacji i łatwiejsza obsługa serwisowa przyczyniają się do zwiększenia skuteczności i efektywności działań wyścigowych zespołu. Przykładowo interwał wymiany silnika wydłużono do 25 000 kilometrów. W rezultacie remont 6,3-litrowego wolnossącego silnika AMG V8 – i tak znanego ze swojej szczególnej niezawodności – trzeba przeprowadzać jeszcze rzadziej. Co więcej, wraz z debiutem nowego AMG GT3 wprowadzono kolejne wyznaczające standardy innowacje, takie jak opcjonalna funkcja „drop start” (automatyczny rozruch silnika po ponownym postawieniu samochodu na kołach w czasie pit stopu) czy system śledzenia, który umożliwia automatyczne zbieranie i analizę czasu pracy komponentów pojazdu.

Po wstępnych wyścigowych testach w 2019 r. nowa maszyna GT mogła świętować swoje pierwsze podium – 2 lutego 2020 r., w legendarnym 12-godzinnym wyścigu w Bathurst na otwarcie sezonu Intercontinental GT Challenge (IGTC) zespół Mercedes-AMG Team Triple Eight Race Engineering (Shane van Gisbergen, Maximilian Götz i Jamie Whincup) zdobył trzecie miejsce.

Po modernizacji GT3 aktualizację przeszedł także GT4 – wzbogacono go o nowe elementy z zakresu designu i optymalizacje techniczne, szczególnie ukierunkowane na zwiększenie osiągów w wyścigach wytrzymałościowych. Podobnie jak w przypadku GT3 modyfikacje prowadzą też do obniżenia kosztów eksploatacji. Z dwiema nowymi maszynami GT Mercedes-AMG wyznaczył kierunek udanej kontynuacji swojego zaangażowania w wyścigach klientów. Aby uczcić 10. rocznicę w sezonie 2020, zarówno Mercedes-AMG GT3, jak i Mercedes-AMG GT4 będą dostępne w limitowanych wersjach.

Zaprogramowany na innowacje

Oprócz kolejnych generacji samochodów program Mercedes-AMG Customer Racing przyniósł wiele innowacji, dzięki którym firma wielokrotnie ustanawiała nowe standardy w segmencie rywalizacji prywatnych zespołów. Przykład: Mercedes-AMG jako pierwszy opracował i zaoferował kompleksowy portal obsługi klienta (CSP), który zapewnia zespołom wsparcie i umożliwia im zamawianie części zamiennych przez całą dobę. Centralna platforma internetowa ułatwia też komunikację – dostępne są tu liczne istotne informacje oraz aktualizacje. Ponadto w bazie danych udokumentowano wszystkie szczegóły dotyczące udziału samochodów Mercedes-AMG GT w wyścigach oraz ich wyniki począwszy od 2010 r.

Kolejna innowacja to możliwość wynajmu samochodów GT z floty Mercedes-AMG, jeśli tylko zajdzie taka potrzeba. Usługę tę wprowadzono w 2011 r., aby zapewnić zespołom jeszcze większą elastyczność w działaniach. Jednym z elementów wsparcia klientów na całym świecie jest też zespół serwisowy Mercedes-AMG, obecny na torze wraz ze swoimi inżynierami oraz ciężarówkami serwisowymi i częściami. W ramach dodatkowej usługi można zamówić także indywidualnie przygotowane pakiety części zamiennych

i dostarczyć je na dowolny tor. Dzięki centrom technicznym i logistycznym zlokalizowanym w USA, Azji oraz Australii ta globalna usługa stała się nie tylko szybsza i efektywniejsza, ale i bardziej przyjazna dla środowiska – transport odbywa się bowiem na krótszych odcinkach.

Od 2015 r. do programu dołączyły mistrzostwa Mercedes-AMG Customer Racing Championship. To globalna, markowa seria wyścigów dla wszystkich kierowców oraz użytkowników samochodów wyścigowych z Affalterbach. Zawodnicy i zespoły podzieleni na klasy GT3 i GT4 zbierają punkty za osiągnięcia w zawodach przez cały sezon. Przejrzysty system sprawia, że uczestnicy mogą śledzić swój bilans punktowy w dowolnym momencie, za pośrednictwem portalu CSP. Podczas tradycyjnej imprezy dla „rodziny” Mercedes-AMG Customer Racing na koniec sezonu nagradzani są najlepsi zawodnicy i ich ekipy. A ponieważ profesjonalni kierowcy i amatorzy (brąz) są klasyfikowani osobno, ci drudzy mogą zdobyć te same cenne nagrody, co zawodowcy.

Ponieważ zmagania w segmencie GT3 stają się coraz bardziej profesjonalne, od 2016 r. Mercedes-AMG łączy wsparcie zespołów z nowymi zachętami: prywatne zespoły klientów, którzy odnoszą wyjątkowe sukcesy, mogą zakwalifikować się do prowadzenia tzw. zespołu osiągów (Performance Team). Poza sprawdzonym wsparciem technicznym ekipy te otrzymują dodatkową pomoc od inżynierów i specjalistów ds. motorsportu z Affalterbach. Ponadto zespoły Customer Racing mogą zatrudniać inżynierów wyścigowych Mercedes-AMG, którzy pomogą uzyskać im idealną konfigurację samochodów i sprawić, by ich własne zespoły jeszcze szybciej stały się ekspertami w zakresie samochodów GT z Affalterbach.

Specjaliści za kierownicą

Kluczowym aspektem wsparcia jest też wypożyczanie zespołom zawodników z puli kierowców Mercedes-AMG. Należą do nich jedne z najbardziej znanych nazwisk w motorsporcie. Lista kierowców na 2020 rok obejmuje Maximiliana Buhka, Yelmera Buurmana, Adama Christodoulou, Maro Engela, Maximiliana Götza, Thomasa Jägera, Raffaelego Marciella, Dirka Müllera i Lucę Stolza. Obok Maro Engela aktywnymi ambasadorami marki są Bernd Schneider oraz Karl Wendlinger.

Rekord, z którego można być dumnym

Od chwili dostarczenia pierwszego SLS-a AMG GT3 Mercedes-AMG sprzedał klientom łącznie ponad 400 aut wyścigowych. W tym samym czasie stale rosła liczba prywatnych zespołów: obecnie samochodami z Affalterbach na całym świecie rywalizuje prawie 100 ekip. Bilans aktywności w klasach GT3 i GT4 od 2010 r. obejmuje ponad 6000 wyścigów w ponad 120 seriach, ponad 400 zwycięstw w klasyfikacji generalnej, prawie 800 klasowych triumfów i ponad 170 mistrzostw – krajowych i międzynarodowych. To sprawia, że Mercedes-AMG Customer Racing jest obecnie jednym z największych i odnoszących najwięcej sukcesów wyścigowych oddziałów dla klientów w branży.

Tobias Moers, prezes zarządu Mercedes-AMG GmbH: „Nasz program wyścigów dla klientów w ostatnim 10-leciu zanotował niezwykle silny wzrost – równolegle do szybkiego wzrostu naszego portfolio aut drogowych. Od samego początku odnosiliśmy sukcesy z SLS-em AMG GT3 i od tamtej pory rywalizujemy ze wszystkimi renomowanymi producentami samochodów sportowych na arenach sportów motorowych, walcząc o zwycięstwa

w wyścigach i tytuły mistrzowskie. Bez wątpienia to również zasługa wielu zespołów naszych klientów, którzy w każdy wyścigowy weekend robią wszystko, co tylko mogą. Te sukcesy pozytywnie wpłynęły na naszą markę, podkreślając wysoki poziom osiągów naszych produktów – nie tylko dzięki bliskim powiązaniom modeli GT3 i GT4 z samochodami seryjnymi. Za sprawą systemu równego wsparcia dla wszystkich klientów, włącznie z możliwością wynajmowania naszych aut wyścigowych, akcentujemy też silnie usługowy charakter naszego programu. Dziesiąta rocznica to dobra okazja nie tylko do spojrzenia wstecz, ale również w przód: wraz z naszymi nowymi modelami GT3 i GT4 zrobimy wszystko, aby także w kolejnej dekadzie rozwijać ambicję bycia na czele – ambicję, która umacniała się na przestrzeni ostatnich 10 lat.

Z myślą o tym celu życzę wszystkim kierowcom i zespołom wielu sukcesów”.

Stefan Wendl, szef Mercedes-AMG Customer Racing: „Program Mercedes-AMG Customer Racing jest wyjątkowy w światowej skali. To dzięki nam zespoły klientów mogą polegać na najwyższej klasy samochodach i korzystać z maksymalnego wsparcia. Jednocześnie znacznie poszerzyliśmy nasze specjalne fabryczne wsparcie w najważniejszych imprezach GT, takich jak IGTC, Puchar Świata FIA GT w Makau czy 24-godzinne wyścigi na torach Nürburgring i Spa. Zrobiliśmy to z sukcesem: nasz bilans zwycięstw w wyścigach oraz tytułów mistrzowskich z roku na rok był coraz lepszy. Nie jest to takie oczywiste, ponieważ konkurencja staje się coraz bardziej zacięta, rośnie też jakość, jeśli chodzi o kierowców. To dla nas motywacja, by dawać z siebie wszystko”.

Thomas Jäger, koordynator programu Mercedes-AMG Customer Racing:

„10 lat temu zainicjowaliśmy program Customer Racing z myślą o stworzeniu nowego ośrodka dla pasji, jaką nasi klienci z całego świata darzą sport motorowy. Jego celem było osiągnięcie sukcesu dzięki doskonałym produktom i kompleksowej obsłudze. Od naszego debiutu w wyścigach GT wyznaczyliśmy nowe standardy pod względem osiągów, bezpieczeństwa, właściwości jezdnych oraz efektywności. To nasza ambicja także na przyszłość. Sukcesy i lojalność naszych klientów są dla nas największą motywacją, by zapewniać im niezawodną platformę w postaci programu Customer Racing i dalej wprowadzać na rynek wzorcowe produkty”.

Mercedes-Benz

Wyświetlenia: 400

LOTOS Kolej z przedłużoną licencją na przewozy w Niemczech

10.06.2020

Click&Collect – szybkie i wygodne zakupy na stacjach Circle K

25.05.2020

Z PEKAES bezpiecznie i na czas!

25.06.2020

Colliers wspólnie z Office App wprowadzi na polski rynek nową technologię dla biurowców

28.05.2020

Robert Erni nowym CFO Dachser

25.06.2020

Nie śmieć! Drogi to nie wysypisko

19.05.2020
Pokaż więcej

Ostatnio dodane wiadomości

DBK Rental dostarcza pojazdy komunalne Scania dla ENERIS

22.06.2020

Dachser buduje magazyn na 20 tys. mkw.

21.05.2020

Powstaną Miejsca Obsługi Podróżnych na Autostradowej Obwodnicy Częstochowy

28.05.2020

ID Logistics - dynamiczny I kwartał, wzrost sprzedaży o 9,6 proc.

8.05.2020

Ruch na drogach krajowych w czasie epidemii. Publikujemy podsumowanie za maj

3.06.2020

Bardzo dobry pierwszy kwartał na łódzkim rynku biurowym

27.05.2020