Zostań w Domu, Ożywienie i Nowa Normalność- Prologis analizuje odporność klientów nieruchomości logistycznych w poszczególnych branżach podczas COVID-19

5.05.2020
Czas czytania ok. 4 minut

Dział Badań Prologis przyjrzał się odporności klientów nieruchomości logistycznych w obliczu dużej niestabilności gospodarczej wywołanej COVID-19. Kluczem do zabezpieczenia portfolio w trudnych warunkach rynkowych jest różnorodna baza klientów – czytamy w czwartym raporcie Prologis z serii dotyczącej wpływu COVID-19 na rynek nieruchomości logistycznych. Z analizy danych wynika, że baza klientów rynku nieruchomości obejmuje zarówno firmy, które czerpią korzyści z nagłej zmiany zachowań konsumenckich, jak i te, które z tego samego powodu stoją w obliczu wielu wyzwań.

W raporcie podkreślono, że w USA sprzedaż detaliczna według kategorii w marcu – analizowana pod kątem branży nieruchomości logistycznych – osiągnęła wynik lepszy o 730 punktów bazowych, a w porównaniu z całkowitą sprzedażą detaliczną (-8,7 procent) zaobserwowano w niej spadek miesiąc do miesiąca o -1,4 procent. Dane dotyczące sprzedaży według kategorii klientów wykazują, że 60 procent klientów detalicznych z branży logistycznej odnotowało wzrost, a 40 procent spadek przychodów (na 31 marca 2020 r.). Wartości dotyczące marcowej sprzedaży detalicznej w Europie nie są jeszcze dostępne, ale – jak przewiduje Dział Badań Prologis – na rynku europejskim mają miejsce podobne tendencje.

W raporcie wskazano na zagrożone segmenty, w których zachowania konsumenckie sprawiły, że stanęły one przez znacznymi wyzwaniami. Najbardziej dotknięte z nich stanowią 3–4 procent bazy klientów (sprzedaż samochodów, podróże/turystyka/eventy/rozrywka, restauracje, domy handlowe, lotnictwo/paliwa). Dlatego bezpośredni i całkowicie negatywny wpływ na rynek nieruchomości logistycznych, możliwy obecnie do zidentyfikowania, jest niewielki.

Dział Badań Prologis podzielił wpływ COVID-19 na rynek na trzy fazy: gospodarkę Zostań w Domu; Ożywienie oraz Nową Normalność (New Normal).

W najnowszym raporcie skoncentrowano się na dwóch pierwszych fazach i powiązano je z kluczowymi tendencjami, które mogą doprowadzić do wzrostów lub spadków na rynku nieruchomości logistycznych, w zależności od branży, w której działają klienci.

  • W panujących obecnie warunkach gospodarki Zostań w Domu popyt rośnie w dużych branżach, takich jak produkty spożywcze i napoje, różnorodna sprzedaż detaliczna, produkty konsumenckie oraz transport/dystrybucja.
  • Nowe źródła popytu stanowią przeciwwagę do osłabienia gospodarczego oraz zaleceń społecznej izolacji. Ta nagła zmiana sytuacji skutkowała wzrostem popytu w niektórych branżach i zaakcentowała rolę nieruchomości logistycznych w zaspokajaniu potrzeb życia codziennego konsumentów.
  • Nowe źródła popytu napędzają następujące czynniki: składowanie, pomoc medyczna, tworzenie zapasów, zamknięcie biur i szkół oraz ograniczona mobilność.
  • W chwili opracowywania raportu, poufne dane Prologis odzwierciedlały w Stanach Zjednoczonych i Europie dwucyfrowy wzrost w nowych ofertach najmu i podpisanych umowach najmu od połowy marca po początek kwietnia. Mimo zakłóceń, zdecydowana większość klientów – około 95% w skali globalnej – pozostaje przynajmniej częściowo zdolna do prowadzenia działalności.
  • W fazie Ożywienia ci klienci logistyczni, którzy byli w stanie dostosować się do nowych zachowań konsumenckich, powinni w większym stopniu skoncentrować się na optymalizacji swoich łańcuchów dostaw uwzględniających nowe realia, m.in. poprzez ponowną ocenę najlepszych wskaźników poziomu zapasów magazynowych do poziomu sprzedaży. Jak wynika z danych historycznych, w okresach recesji klienci świadczący usługi w zakresie podstawowych potrzeb konsumenckich osiągają zazwyczaj wyższe wyniki wzrostu sprzedaży detalicznej.
  • Ożywienie: Podczas poprzednich recesji, sprzedaż detaliczna w branży nieruchomości logistycznych osiągnęła wynik lepszy o 330 punktów bazowych w porównaniu ze wzrostem całkowitej sprzedaży detalicznej.

Pełny raport dostępny jest na stronie Prologis.

Wkrótce Prologis opublikuje najświeższe informacje dotyczące rynku europejskiego, z komentarzem Dirka Sosefa, Vice President, Research and Strategy w Prologis odnośnie najnowszych tendencji obserwowanych w Europie.

Prologis na bieżąco analizuje napływające globalne dane i publikuje aktualizacje dotyczące wpływu COVID-19 na rynek nieruchomości logistycznych na dedykowanej stronie, gdzie znajdują się także pierwsza, druga oraz trzecia część raportu.

Prologis

Wyświetlenia: 358

Leasing hamuje od początku roku

20.05.2020

Click&Collect – szybkie i wygodne zakupy na stacjach Circle K

25.05.2020

Ekol Poland rozszezra współpracę z firmą REGATTA

25.06.2020

Rynek nieruchomości wraca na właściwe tory, chociaż niepewności wciąż jest wiele

16.06.2020

Goodyear rozszerza ofertę opon drogowych o nowy model KMAX T GEN-2 do naczep

4.06.2020

Barometr COVID-19: sektor MŚP potrzebuje rok na rekonwalescencję po koronawirusie. Najszybciej na powrót do formy liczą firmy handlowe

29.06.2020
Pokaż więcej

Ostatnio dodane wiadomości

Bolt Food dostarcza słynne Hot Dogi Circle K

19.06.2020

Z PEKAES bezpiecznie i na czas!

25.06.2020

Przekazanie 48 autobusów Mercedes-Benz Citaro do Gdańska.

2.06.2020

Program inwestycji dla obwodnicy Nakła Śląskiego oraz Świerklańca w ciągu drogi krajowej nr 78 podpisany

26.06.2020

GDDKiA - Czas docenić rzetelność

26.05.2020

Zrównoważony rozwój w Kuehne+Nagel: dziesięcioletnie cele zostały osiągnięte

24.06.2020