Piesi bezpieczniejsi na drodze, ale z ich winy ginie coraz więcej osób

Piesi bezpieczniejsi na drodze, ale z ich winy ginie coraz więcej osób

14.05.2020
Czas czytania ok. 3 minut

W 2019 r. doszło w Polsce do 7005 wypadków z udziałem pieszych, a w ich wyniku 793 osoby poniosły śmierć. Najczęstszą ich przyczyną było nieustąpienie przez kierowców pierwszeństwa na przejściach (63,1%). Jednocześnie piesi spowodowali 1879 wypadków, w których zginęły 372 osoby.

Eksperci rankomat.pl przyjrzeli się statystykom policyjnym. Wynika z nich, że w ubiegłym roku piesi stanowili 18,6% wszystkich poszkodowanych w wypadkach drogowych. Ich sprawcami zdecydowanie częściej byli kierowcy samochodów osobowych. Jak wskazuje policja, w starciu z pojazdem pieszy jest narażony na znacznie większe niebezpieczeństwo niż kierujący. Wśród ofiar śmiertelnych przeważały osoby powyżej 60 roku życia (50,3%).

Nieznaczny spadek ofiar śmiertelnych wśród pieszych

W ubiegłym roku śmierć poniosło 793 pieszych, a do 234 zgonów doszło na wyznaczonych dla nich przejściach (29,5% wszystkich zabitych). W porównaniu do 2018 r. liczba ofiar śmiertelnych zmniejszyła się o 10 osób (-1,2%). W 2019 r. najczęściej do wypadków z udziałem pieszych dochodziło w obszarze zabudowanym (6 312), w których zginęło 510 osób. Jednak o wiele bardziej tragiczne skutki miały wypadki w terenie niezabudowanym. W ubiegłym roku doszło do 693 tego typu zdarzeń drogowych, w których śmierć poniosły 283 osoby.

Jednocześnie w ciągu ostatnich dziesięciu lat, bezpieczeństwo pieszych na polskich drogach znacznie się poprawiło. W 2011 r. zginęło ich 1408. To aż o 77,5% więcej ofiar śmiertelnych niż w 2019 r.

Najwięcej pieszych poniosło śmierć w województwie mazowieckim

W 2019 r. zdecydowanie najwięcej pieszych zginęło w województwie mazowieckim (138). W czołówce znalazło się również łódzkie (70) i wielkopolskie (67). Natomiast piesi najbezpieczniej mogli czuć się na drogach województwa lubuskiego i opolskiego, na których doszło tylko do 15 wypadków śmiertelnych z ich udziałem.

Piesi w wieku 60+ dominują wśród ofiar śmiertelnych

W 2019 r. zdecydowanie wśród ofiar śmiertelnych wypadków przeważali piesi powyżej 60 roku życia (50,3%). Nieco mniej zgonów wystąpiło w przedziale 40-59 lat (28,4%), a także 25-39 lat (11,9%). Z kolei na drodze najbezpieczniej mogły czuć się osoby do 17 roku życia (3%).

Znaczny spadek liczby wypadków z udziałem pieszych

Biorąc pod uwagę liczbę ofiar śmiertelnych wśród pieszych, w 2019 r. znacznie zmalała liczba wypadków z ich udziałem. W ubiegłym roku doszło do 7005 tego typu zdarzeń drogowych, czyli o 543 mniej niż w 2018 r. (-7,1%). 3466 wypadków wydarzyło się na przejściach dla pieszych (49,5%).

W ostatniej dekadzie znacznie zmniejszyła się liczba wypadków z udziałem pieszych. W 2010 r. doszło do 11 286 tego typu zdarzeń drogowych (+61,1% więcej niż w 2019 r.).

Kierowcy nie ustępują pierwszeństwa pieszym

W 2019 r. sprawcami największej liczby wypadków drogowych z udziałem pieszych byli kierowcy samochodów osobowych. Spowodowali oni 6721 potrąceń, w których zginęło 780 osób. Zdecydowanie najczęstszą przyczyną wypadków było nieustąpienie pierwszeństwa – na przejściu dla pieszych (63,1%), a także w innych okolicznościach (8,7%).

Piesi są nie tylko ofiarami, lecz także sprawcami wypadków

Jednocześnie piesi na drodze nie są bez winy. W 2019 r. byli sprawcami 1879 wypadków (6,2% ogółu), w których zginęły 372 osoby. To o 24 ofiary śmiertelne więcej niż w 2018 r. (+6,9%). Zdecydowanie najczęstszą przyczyną wypadków z winy pieszych jest wtargnięcie na jezdnię przed jadącym pojazdem (50,1%).

Niektórzy piesi zachowują się również wyjątkowo lekkomyślnie. W 2019 r. spowodowali oni 118 wypadków, w których zginęły 74 osoby (+5,7% więcej niż w 2018 r.), a ich przyczyną było leżenie, siedzenie, klęczenie lub stanie na jezdni (6,3%).

rankomat.pl

Wyświetlenia: 377

Inteligentny komfort dla każdego ze zmysłów i na każdy nastrój

27.05.2020

Sprawdzone środki smarne

27.05.2020

Marcin Nieplowicz, główny ekonomista EFL: Pandemia ciosem dla polskiego leasingu. Na odbudowę branża może potrzebować nawet 5 lat

3.06.2020

Bardzo dobry pierwszy kwartał na łódzkim rynku biurowym

27.05.2020

InPost dla Urzędu Miasta Kraków

29.06.2020

Rafineria LOTOSU nie zwalnia tempa

15.05.2020
Pokaż więcej

Ostatnio dodane wiadomości

Czy niższa stawka VAT może wspomóc gospodarkę po pandemii?

25.06.2020

Gdzie i za ile Polacy mogą polecieć na wakacje w czasie pandemii?

18.06.2020

Volvo Polska w TOP 3 najlepszych pracodawców w Polsce

3.06.2020

Powstają kolejne odcinki Via Baltica

2.06.2020

Truck-Rail-Truck – CEVA Logistics uruchamia nowe rozwiązanie dla utrzymania ciągłości łańcuchów dostaw w czasie COVID-19

20.05.2020

Bolt Food dostarcza słynne Hot Dogi Circle K

19.06.2020