Internet Rzeczy, AI, aplikacje dla nadawców i adresatów Technologie, które skracają drogę międzynarodowych przesyłek

Internet Rzeczy, AI, aplikacje dla nadawców i adresatów Technologie, które skracają drogę międzynarodowych przesyłek

14.05.2020
Czas czytania ok. 5 minut

W drugiej połowie marca zapotrzebowanie na ekspresowe przesyłki wzrosło na całym świecie o 183 proc.[1]Mimo globalnej pandemii i utrudnień w łańcuchach dostaw, międzynarodowe przesyłki wysyłane z DHL Express wciąż trafiają do przedsiębiorców, szpitali i konsumentów na terenie 220 krajów i terytoriów. Pomagają im w tym między innymi technologie, które optymalizują procesy sortowania czy doręczania. Jakie w opinii DHL Express są trzy najważniejsze innowacje, które skracają drogę międzynarodowych przesyłek?

Nowe technologie zupełnie zmieniły oblicze branży logistycznej. Tam, gdzie kiedyś globalne firmy z tego sektora musiały liczyć na łut szczęścia i własną intuicję, teraz mogą korzystać z pomocy inteligentnych asystentów, dostarczających konkretnych informacji – komentuje Agnieszka Błaś, dyrektor ds. operacji w DHL Express.Dziś standardem jest możliwość monitorowania drogi danego towaru od A do Z czy sprawne przewidywanie oraz reagowanie na potencjalne problemy.

Przykłady technologii, które usprawniają operacje logistyczne nawet w trudnych czasach:

1. Internet Rzeczy

NFC, kody QR czy usługi chmurowe to technologie dobrze znane konsumentom, którzy korzystają z nich na co dzień. W logistyce również odgrywają ważną rolę. W połączeniu

z możliwościami Internetu Rzeczy, umożliwiają łatwą wymianę informacji między wieloma jednostkami operacyjnymi na całym świecie. Dzięki temu możliwe jest np. sprawne ustalenie, gdzie w danym momencie znajduje się paczka, a także podzielenie się tą informacją

z klientem za pośrednictwem specjalnego interfejsu.

Monitorowanie przesyłki jest szczególnie istotne w sytuacjach, w których musi ona dotrzeć na miejsce sprawnie. Przykładowo, w ostatnich tygodniach znacznie wzrósł wolumen międzynarodowych przesyłek zawierających artykuły higieniczne czy medyczne, gdzie czas dostawy ma szczególne znaczenie. Zwiększa się również liczba paczek e-commerce’owych.

Z naszych informacji wynika, że dane o przesyłkach oraz same przesyłki od firm sprzedających w sieci są przekazywane między różnymi punktami 20 razy częściej niż

w handlu tradycyjnym, m.in. między producentem a magazynami, między centrami logistyki

a „ostatnią milą”, nie wspominając już o potencjalnych zwrotach[2] – wskazuje Agnieszka Błaś. – Tak wieloetapowa droga pojedynczej przesyłki wymaga koordynacji między wieloma obiektami, działami i narzędziami.

Technologie oparte na Internet of Things nie przestają się rozwijać – już kilka lat temu amerykańska firma doradcza McKinsey & Company szacowała, że do końca 2025 roku wartość globalnego rynku Internetu Rzeczy ma wynieść nawet do 11,1 bilionów dolarów rocznie[3]. W procesach logistycznych szczególną rolę będzie odgrywać jeden z odłamów IoT – Przemysłowy Internet Rzeczy, który umożliwia zespołom logistycznym sprawniejsze zarządzanie przepływem materiałów i surowców, ograniczając konieczność przechowywania ich większej liczby. W zależności od firmy i branży, IIoT może pomóc w zmniejszeniu poziomu zapasów magazynowych nawet o 36 procent[4].

2. Sztuczna Inteligencja

Obiekty i przedmioty komunikujące się ze sobą w ramach technologii Internetu Rzeczy przesyłają między sobą setki tysięcy gigabajtów kompleksowych danych o różnych aspektach operacji logistycznych. Z pomocą Sztucznej Inteligencji analitycy są w stanie zwrócić uwagę na wyłaniające się z nich wzory czy modele zachowania, do których można dostosować strategię działania firmy.

To z kolei przekłada się np. na automatyzację procesów, m.in. dzięki algorytmom działającym w chmurze czy robotom wspierającym działania jednostek operacyjnych. Sprzyja to optymalizacji kosztów i zasobów przeznaczanych na obsługę pojedynczej paczki.

Przykładem takiej technologii w logistyce są „digital twins”. Cyfrowe bliźniaki to wirtualne kopie realnych procesów, które symulują ich rzeczywisty przebieg. W ten sposób analitycy mogą przyglądać się różnym zjawiskom, znajdując obszary wymagające potencjalnego usprawnienia – a jednocześnie nie eksperymentują na „żywym organizmie”.

3. Aplikacje dla nadawców i adresatów

Wdrażanie kompleksowych technologii prowadzi do prostych korzyści dla użytkowników, takich jak m.in. możliwość korzystania z aplikacji, ułatwiających nadanie czy odbiór towaru. MyDHL+ otwiera przed sprzedawcami cały świat narzędzi logistycznych dostępnych online – umożliwia dostęp do uproszczonego i przyśpieszonego procesu nadawania międzynarodowych przesyłek, a także bezproblemowy dostęp do informacji o klientach.

Z kolei On Demand Delivery to usługa, która umożliwia odbiorcy sprawne przekierowanie paczki na inny adres, zmianę godziny lub terminu jej odbioru, a także sposobu dostawy.

Wykorzystanie nowych technologii przekłada się na konkretne korzyści. Wdrażanie idei cyfrowej transformacji może wygenerować w branży logistycznej do 2025 roku korzyści dla uczestników rynku na całym świecie o wartości nawet 1,5 bilionów dolarów. To także oszczędności dla społeczeństwa na poziomie ok. 2,4 bilionów dolarów w formie zredukowanych emisji, mniejszego zagęszczenia ruchu czy korzystniejszych cen usług lub towarów[5].

DHL Express

[1] Kount, E-commerce tracker, kwiecień 2020 r.

[2] DHL Trend Research, Rethinking Packaging, wrzesień 2019 r.

[3] McKinsey Global Institute, Unlocking the potential of the Internet of Things, przewidywania na okres 2015-2025 r.

[4] McKinsey Global Institute, Coronavirus: Industrial IoT in challenging times, kwiecień 2020 r.

[5] Światowe Forum Ekonomiczne, Logistics Industry, styczeń 2016 r.

Wyświetlenia: 713

#pomagamypomagać – WAŚ i Inter Cars wspierają warsztaty

30.07.2020

Wsparcie dla pracowników sektora transportu i logistykiw czasie koronawirusa. Firma UTA dostarcza kontenery sanitarnena potrzeby niemieckiej inicjatywy branżowej #LogistikHilft

4.08.2020

DPD Polska i Towarzystwo Nasz Dom wyznaczają „Kierunek Samodzielność” – przedsiębiorczość kapitałem na przyszłość

27.07.2020

Dobre wyniki ID Logistics w I półroczu - wzrost sprzedaży o 4,3 proc. do 776,6 mln EUR

28.07.2020

Dachser uruchamia cotygodniowy czarter do USA

11.08.2020

Wiemy, kto chce projektować i budować S7 od Miechowa do Szczepanowic

29.07.2020
Pokaż więcej

Ostatnio dodane wiadomości

KH-KIPPER Nominacja do prestiżowej nagrody Trailer Innovation 2021

5.08.2020

Pracowity okres wakacyjny na drogach

1.09.2020

Volvo Buses zdobywa nagrodę „Najlepszy autobus” w trzech kategoriach w konkursie ETM Awards 2020

7.09.2020

Internet Rzeczy przyszłością logistyki? DHL publikuje raport „Next-Generation Wireless in Logistics”

27.08.2020

Napędy elektryczne i hybrydowe Scania

24.08.2020

Kuehne+Nagel wypłaca dywidendę w wysokości 4,00 CHF brutto za rok obrotowy 2019

3.09.2020