Koronawirus nie rozgrzał podmiejskiej logistyki ostatniej mili, ale widoczne jest ocieplenie

Koronawirus nie rozgrzał podmiejskiej logistyki ostatniej mili, ale widoczne jest ocieplenie

20.05.2020
Czas czytania ok. 2 minut

Rynek podmiejskich magazynów, czyli tzw. logistyka ostatniej mili, całkiem nieźle sobie radzi w obecnej rzeczywistości epidemii koronawirusa. Jednak, wbrew pozorom, ograniczenie zakupów stacjonarnych i częściowy zwrot klientów w stronę e-commerce nie powoduje skokowych wzrostów w rozwoju tego sektora, przynajmniej na razie. Co prawda, duże i silne marki utrzymują zapotrzebowanie na taką przestrzeń, a nierzadko potrzebują jej nawet więcej, niż przed epidemią. Z kolei mniejsi najemcy mogą być bardziej skłonni do ograniczania wynajmowanej powierzchni, a czasem ze względu na spadek liczby zamówień, wręcz do wycofywania się z umów.

Coraz więcej zasobów powierzchni magazynowej w Polsce przeznaczony jest pod obsługę e-commerce. Epidemia koronawirusa w dłuższej perspektywie wpłynie pozytywnie na ten segment poprzez trwałe zwiększenie udziału sektora e-commerce w strukturze handlu. Już teraz są firmy, które zwiększają swoją powierzchnię magazynową.

Ruch po stronie popytu przekłada się na niesłabnące zainteresowanie inwestorów podmiejskimi gruntami. Pomimo, tego że w wyniku pandemii korona wirusa nie zaobserwowaliśmy boomu na tego typu powierzchnie, to rynek podmiejskich magazynów rozwija się systematycznie od kilku tal. planach inwestycyjnych na lata 2020-2021 znajduje się ponad 300 tys. mkw. takiej powierzchni, co oznacza wzrost o 67% w porównaniu do przyrostu w latach 2018-2019. W samej tylko Warszawie w 2019 r. powstało 23,5 tys. mkw. magazynów miejskich (Small Business Units) w trzech obiektach: Ideal Idea City Park (prawie 9,5 tys. mkw.), City Logistics Warsaw Airport (10,7 tys. mkw.) oraz U4 Business Units (ponad 3,3 tys. mkw.). W budowie jest natomiast 43,7 tys. mkw., na które składają się m.in. Panattoni City Logistics Warsaw III (24,5 tys. mkw.) i 7R City Flex Warsaw Airport (niemal 9 tys. mkw.). Te przestrzenie mają być oddane do użytku w ciągu kilku najbliższych miesięcy. W jeszcze dłuższej perspektywie w Warszawie i okolicach ma powstać kolejne ok. 61 tys. mkw. magazynów miejskich. Realizacja kolejnych miejskich magazynów jest uzależniona zatem przede wszystkim od dostępności gruntów i ich cen.

Kamilla Joszczuk, Associate Director w Dziale Wynajmu Powierzchni Przemysłowo-Logistycznych CBRE

Wyświetlenia: 168

Salesforce uruchomił platformę Work.com – w ten sposób pomaga firmom i społecznościom w bezpiecznym powrocie do pracy po przerwie wywołanej pandemią

20.05.2020

Paczkomaty® INPOST w Wielkiej Brytanii przy sklepach Lidl

20.05.2020

IVECO ogłasza ponowne uruchomienie produkcji w fabrykach we Włoszech i w Hiszpanii

8.05.2020

Nowy sklep sieci SPAR w Suchym Lesie

21.04.2020

Najwięcej biur we Wrocławiu wynajmuje sektor IT

8.05.2020

CEVA Logistics udostępnia swoje innowacyjne zasoby do walki z COVID-19

7.04.2020
Pokaż więcej

Ostatnio dodane wiadomości

Zostań w Domu, Ożywienie i Nowa Normalność- Prologis analizuje odporność klientów nieruchomości logistycznych w poszczególnych branżach podczas COVID-19

5.05.2020

ROBYG wspiera Wielkanocne śniadania dla seniorów

10.04.2020

Jak w trudnym czasie pozyskiwać zlecenia i optymalizować działalność firmy transportowej?

24.04.2020

2019 Rekordowo wysoki popyt na warszawskie biura i najwyższa podaż w regionach

7.04.2020

W czasie lockdown bydgoskie lotnisko przygotowuje się do powrotu Pasażerów.

14.05.2020

#keepcargomoving - Agility uruchamia szybki transport morski między Europą a USA

23.04.2020