Arktyczne paliwo LOTOSU pomoże naukowcom na Spitsbergenie

Arktyczne paliwo LOTOSU pomoże naukowcom na Spitsbergenie

5.06.2020
Czas czytania ok. 3 minut

Paliwo Grupy LOTOS dotrze na największą wyspę Norwegii na Morzu Północnym i pomoże polskim naukowcom w badaniach nad zmianami klimatycznymi. To efekt wygranego przetargu na dostawy paliwa dla Polskiej Akademii Nauk (PAN). 4 czerwca na pokład statku płynącego na Spitsbergen załadowano 2 cysterny oleju napędowego IZ40, który doskonale radzi sobie w ekstremalnych warunkach.

Załadunek paliwa odbył się do burty statku HORYZONT II, który cumował w porcie Dalmor w Gdyni. 70 tys. litrów oleju napędowego o polepszonych właściwościach niskotemperaturowych dotrze do Polskiej Stacji Polarnej Hornsund na Spitsbergenie.

Współpraca LOTOSU z Polską Akademią Nauk trwa już od wielu lat. Przedstawiciele koncernu uczyli naukowców m.in. obsługi morskich urządzeń badawczych. Z kolei członkowie PAN badają, jak zmienia się natura i jak chronić środowisko.

Stacja Polarna Hornsund na Spitsbergenie to najdalej wysunięta na północ polska instytucja naukowa. Pracuje jako wizytówka naszego kraju za granicą, odwiedzana jest przez naukowców z całego świata. To miejsce, do którego trafi teraz nasze najwyższej jakości paliwo. Dzięki niemu, mimo ekstremalnych warunków pogodowych, polscy badacze będę mogli nadal pracować tam przez cały rok – mówi Paweł Jan Majewski, prezes Zarządu Grupy LOTOS.

Arktyczny olej napędowy LOTOS IZ40 został stworzony z myślą o zastosowaniu go w surowych i mroźnych warunkach. Jego właściwości sprawiają, że naukowcy z PAN sięgają po niego kolejny raz. Paliwo charakteryzuje się bardzo dobrą temperaturą zablokowania zimnego filtra oraz temperaturą mętnienia. Na Spitsbergenie, gdzie codziennością jest poruszanie się amfibiami lub skuterem śnieżnym, olej IZ40 spisuje się znakomicie. Polska Stacja Polarna paliwo wykorzystuj również do funkcjonowania agregatu oraz wielu urządzeń pomiarowych.

Arktyczne paliwo jest nam potrzebne do zasilania agregatów prądotwórczych, które umożliwiają życie na stacji. Zimą temperatury potrafią tu spaść do -30 stopni, a od najbliższego źródła zasilania jesteśmy oddaleni o 160 km. Paliwo dostarczone przez LOTOS wystarczy nam do pracy przez cały rok – dodaje Krzysztof Otto, zastępca dyrektora ds. technicznych Instytutu Geofizyki PAN.

Spitsbergen to wyjątkowe miejsce, gdzie przez większość roku panują bardzo niskie temperatury. Region zamieszkuje wiele niedźwiedzi polarnych, stąd nazwa Zatoki Białych Niedźwiedzi, która znajduje się w pobliżu bazy Hornsund. Właśnie w tej Polskiej Stacji Polarnej wykonuje się badania z zakresu geofizyki. Na Spitsbergenie jak w pigułce widać zachodzące na świecie zmiany klimatyczne i topnienie lodowców. Obszar ten w szybkim tempie bezpowrotnie się zmienia.

Polska Stacja Polarna Hornsund na Spitsbergenie powstała w 1957 roku. 20 lat później przeszła gruntowną modernizację i od tej pory pracuje jako wizytówka naukowa Polski za granicą. Odwiedzana jest przez naukowców z całego świata. W grudniu 2002 została uznana przez Unię Europejską za jedno z sześciu europejskich „flagowych“ miejsc do badań bioróżnorodności i dziedzictwa przyrodniczego. To jedyne takie miejsce w europejskim sektorze Arktyki.

Grupa LOTOS

Wyświetlenia: 382

S2 Południowa Obwodnica Warszawy – zaawansowanie robót

25.06.2020

Gwarancja bezpieczeństwa to gwarancja zaufania konsumentów i pracowników – Smart Occupancy na straży przestrzegania dystansu społecznego

8.06.2020

Coraz więcej farm wiatrowych w Polsce

17.07.2020

Malbork kupuje od Solarisa pierwsze autobusy elektryczne

16.07.2020

Opony rolnicze – czyli jak zwiększyć efektywność pracy

31.07.2020

Ważne wsparcie dla branży olejowej

24.07.2020
Pokaż więcej

Ostatnio dodane wiadomości

S17. Dwiema jezdniami od Kołbieli do węzła Lubelska, ale z ograniczeniem prędkości

17.07.2020

Czy kampanijne obietnice socjalne są zagrożeniem dla budżetu państwa?

31.07.2020

LOTOS Kolej rozpoczęła przewozy paliwa do Czech

21.07.2020

Które platformy kontenerowe są odpowiednie dla twojej strategii rozwoju w chmurze?

27.07.2020

Nowe rozmiary MICHELIN CrossClimate+ na rynku

25.06.2020

Aktualizacja strategii sprzedaży Mercedes-Benz „Best Customer Experience 4.0”

30.07.2020