Czy kampanijne obietnice socjalne są zagrożeniem dla budżetu państwa?

Czy kampanijne obietnice socjalne są zagrożeniem dla budżetu państwa?

31.07.2020
Czas czytania ok. 2 minut

Tematy gospodarcze nie są zazwyczaj głównym tematem kampanii prezydenckiej. Ostatnie wybory nie były wyjątkiem. W dyskursie politycznym ostatnich miesięcy plany gospodarcze zeszły na dalszy plan. Są one jednak szczególnie ważne w obliczu kryzysu i odmrażania gospodarki po epidemii koronawirusa. W kontekście tego toczy się burzliwa dyskusja, jak powinien wyglądać budżet państwa, skąd weźmiemy pieniądze na pokrycie wydatków na tarcze kryzysowe i kiedy zacznie rosnąć polskie PKB. Na pierwszy rzut oka próżno szukać w kampaniach wyborczych planów i obietnic, które by tego dotyczyły. Jednak należy pamiętać, że na obrót gospodarczy, przychód państwowy i wzrost popytu duży wpływ mają programy socjalne. A te w kampaniach wyborczych grały pierwsze skrzypce.

– Część działania antykryzysowego to również zapewnienie odpowiedniego strumienia popytu. Będzie on bardzo potrzebny na etapie uruchamiania gospodarki po najgorszym okresie epidemii. Może się więc okazać, że w tych różnych kalkulacjach część propozycji przedwyborczych, mówiących o pieniądzach na programy socjalne, będzie miało duże znaczenie gospodarcze – powiedział serwisowi eNewsroom Piotr Soroczyński, główny ekonomista Krajowej Izby Gospodarczej. – Instrumenty zaproponowane w kampanii – polegające na przekazaniu pieniędzy w ręce obywateli – mogą pomóc nam szybciej i mocniej odpalić gospodarkę po trudnym okresie. To będzie najpewniej istotny temat w dyskusji nad zapowiadaną korektą tegorocznego budżetu i nad budżetem przyszłorocznym. Oczywiście jeżeli pojawi się więcej informacji, na podstawie których będziemy w stanie określić wiarygodne scenariusze rozwoju wypadków. Na razie bowiem mamy przed oczami mnóstwo różnych opcji – ale nie za bardzo jeszcze wiemy, które z nich są bardziej, a które mniej prawdopodobne. Gdy pojawi się więcej danych, przyjdzie czas na to, żeby zastanowić się, które z kampanijnych obietnic zrealizować, a które nie. Które z nich pomogą naszej gospodarce, a na które nie będzie nas stać – analizuje Soroczyński.

eNewsroom

Wyświetlenia: 413

Elektromobilność zamienia się w doświadczenie akustyczne

21.10.2020

Mercedes-Benz ogłosił partnerstwo z Riot Games i podkreślił, że „społeczność jest najważniejsza”

2.10.2020

Pracowity okres wakacyjny na drogach

1.09.2020

Bezrobocie po-COVIDowe rośnie. Kryzys uderza w osoby młode

3.09.2020

Kierowcy z Niemiec spowodowali najwięcej szkód na polskich drogach

14.10.2020

Powołanie Wiceprezesa Zarządu ds. Produkcji i Handlu Grupy LOTOS

7.09.2020
Pokaż więcej

Ostatnio dodane wiadomości

Ścisła współpraca i konstruktywny dialog - kolejne spotkanie z branżą za nami

16.09.2020

Innova Capital sprzedaje udziały w PEKAES

19.10.2020

Kuehne+Nagel wypłaca dywidendę w wysokości 4,00 CHF brutto za rok obrotowy 2019

3.09.2020

Pomorska Miss Scania 2020 z głosowaniem online

7.09.2020

Skupiamy się na budowie sieci dealerskiej. I to przynosi efekty!

14.10.2020

IVECO Poland przekazało Grupie STANDO najnowocześniejsze ciągniki siodłowe IVECO S-WAY Natural Power napędzane gazem ziemnym

7.09.2020