Rozpoczynamy przetarg na S6 Obwodnicę Metropolii Trójmiejskiej

Rozpoczynamy przetarg na S6 Obwodnicę Metropolii Trójmiejskiej

19.08.2020
Czas czytania ok. 4 minut

Postępowanie obejmuje pierwszy odcinek drogi ekspresowej S6 (podzielony na dwa zadania) realizowany po decyzji Rządu o przeznaczeniu dodatkowych środków z budżetu państwa na budowę tej trasy. Kolejne przetargi jeszcze w tym roku.

  • S6 od Koszalina do obwodnicy Trójmiasta przechodzi do realizacji ze środków budżetu państwa, a nie w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego
  • Zwiększamy zakres przetargów planowanych na 2020 rok, zamiast 353 km ogłosimy postępowania na 575 km

Zgodnie w wcześniejszymi deklaracjami 19 sierpnia 2020 r. do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej wysłaliśmy ogłoszenie o przetargu na projekt i budowę drogi ekspresowej S6 - Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. Ogłoszenie to ukaże się niebawem na platformie zakupowej GDDKiA. W treści opublikowanego ogłoszenia znajdą się szczegółowe informacje na temat warunków udziału w przetargu i zakresu zamówienia. Decyzja Rządu o przekazaniu dodatkowych środków na realizację m.in. tego odcinka drogi ekspresowej S6 i realizacji w oparciu o środki budżetu państwa (a nie jak wcześniej planowano w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego) pozwoli usprawnić i przyspieszy proces budowy tej potrzebnej dla regionu i całej Polski drogi.

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej będzie dwujezdniową drogą ekspresową po dwa pasy w każdym kierunku z rezerwą pod trzeci pas. Trasa ma mieć wraz z obwodnicą Żukowa około 39 km. Została ona podzielona na dwa odcinki realizacyjne:

  • Chwaszczyno (bez węzła) – Żukowo (bez węzła), długość ok. 16,3 km;
  • Żukowo (z węzłem) – Gdańsk Południe (rozbudowa węzła), długość ok. 16 km, oraz obwodnica Żukowa o długości ok. 7 km.

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej umożliwi sprawny, bezpieczny i komfortowy przejazd od strony autostrady A1 oraz drogi ekspresowej S7 w kierunku zachodnim i północnym województwa pomorskiego, wyprowadzając ruch tranzytowy na dalsze odcinki trasy S6 w kierunku Lęborka, Słupska i Koszalina. Zapewni dostępność komunikacyjną terenów leżących wzdłuż obecnych dróg krajowych nr 7 i 20, odblokuje centra Żukowa i Chwaszczyna oraz częściowo odciąży istniejącą drogę ekspresową S6 Obwodnicę Trójmiasta.

OMT rozpocznie się na węźle Chwaszczyno (jest budowany w ramach innego odcinka S6 Bożepole Wielkie - Gdynia), prowadząc na wschód od drogi krajowej nr 20 (w pobliżu Żukowa) i dalej na południe od drogi krajowej nr 7 w kierunku węzła Gdańsk Południe (na S7 Południowej Obwodnicy Gdańska i S6 Obwodnicy Trójmiasta). Integralną częścią tej inwestycji będzie obwodnica Żukowa (o parametrach drogi GP – główna przyspieszona) o długości ok. 7 km.

Kolejnymi odcinkami dróg ekspresowych, stanowiących kontynuację S6, na które mają być ogłoszone przetargi to: Bożepole Wielkie – Lębork, Lębork – Słupsk oraz rozbudowa obwodnicy Słupska do pełnych dwóch jezdni, co planowane jest II połowie br. Natomiast w III kw. 2021 r. ruszają kolejne przetargi na odcinki od obwodnicy Słupska do Koszalina.

Zwiększamy zakres przetargów na 2020 rok

Przetargi na odcinki drogi ekspresowej S6 powiększą pulę postępowań zaplanowanych na ten rok. Przypomnijmy, że na początku 2020 roku informowaliśmy o planach ogłoszenia przetargów na ok. 353 km dróg. Dotychczas, uwzględniając dzisiejsze dwa odcinki, ogłosiliśmy już przetargi na blisko 202 km dróg z Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 oraz na ponad 27 km stanowiących cztery obwodnice z Programu budowy 100 obwodnic.

- Za sprawą zwiększenia przez Rząd limitu finansowego Programu Budowy Dróg Krajowych o ponad 21 mld zł planujemy ogłosić jeszcze przetargi na blisko 258 km w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych oraz na dziesięć obwodnic o łącznej długości ponad 84 km w ramach Programu budowy 100 obwodnic – podkreśla Tomasz Żuchowski, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad. - W sumie ten rok planujemy zamknąć przetargami na łączną długość ponad 575 km, czyli o 222 km więcej niż planowaliśmy na początku roku.

Lista przetargów na 2020 r.

Obecnie sieć dróg szybkiego ruchu liczy 4202,9 km, z czego 1708,5 km to autostrady, a 2494,4 km to drogi ekspresowe. W realizacji jest 96 zadań o łącznej długości 1218,5 km. W przetargu jest 21 zadań z PBDK o łącznej długości 286,6 km oraz cztery obwodnice z Programu budowy 100 obwodnic o łącznej długości 27,2 km. W przygotowaniu jest kolejnych 117 zadań o łącznej długości 2424,8 km. W 2020 roku podpisaliśmy już 22 umowy na odcinki dróg o łącznej długości 303,8 km i wartości ponad 13 mld zł.

GDDKiA

Wyświetlenia: 437

BM Reflex: Obniżki cen paliw na stacjach. Czy na długo?

14.09.2020

Barometr EFL na IV kwartał 2020. EFL: COVID-19 anuluje wiele polskich biznesów. Choć nastroje w MŚP stabilizują się, koniec roku może być trudniejszy niż początek pandemii

14.10.2020

Jan Kisiel startuje w DTM Trophy za kierownicą Mercedesa-AMG GT

8.09.2020

Polacy jadą z prądem, MŚP pod prąd. Co czwarty Polak myśli o zakupie aut elektrycznych, w firmach nie ma ich jeszcze w planach

18.09.2020

Jak kryzys wpłynął na rozwój elektromobilności w Polsce?

30.09.2020

Kierowcy korzystają już z pierwszych kilometrów nowej jezdni przyszłej A1

26.08.2020
Pokaż więcej

Ostatnio dodane wiadomości

Ile kosztuje kilometr drogi?

25.09.2020

Drugie życie baterii z autobusów Volvo

29.09.2020

Kolejny etap prac nad S16 za nami

10.09.2020

Europejski Zielony Ład to duże pieniądze na OZE

19.10.2020

Poziom ubóstwa w Polsce spadł – recepta na poprawę sytuacji Polaków

25.09.2020

Kuehne+Nagel wypłaca dywidendę w wysokości 4,00 CHF brutto za rok obrotowy 2019

3.09.2020