KE zgadza się na przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen, ale stawia warunki

KE zgadza się na przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen, ale stawia warunki

23.08.2020
Czas czytania ok. 2 minut

Komisja Europejska wydała zgodę na połączenie się Grupy Lotos oraz PKN Orlen pod jedną banderą Orlenu. Jest to jednak zgoda warunkowa, wymagająca od obu podmiotów szeregu czynności. To przede wszystkim wymóg sprzedaży w ręce innego koncernu 380 stacji paliw, które aktualnie są własnością Lotosu. Do tego Komisja Europejska dorzuciła wymóg, by nowa spółka podzieliła się z innym koncernem obrotami i zdolnością produkcyjną rafinerii w Gdańsku. Te dwa warunki i szereg mniejszych – dotyczących sprowadzania do Polski paliwa lotniczego i produkcji bituminu – mają pomóc w zachowaniu równowagi na hurtowym i detalicznym rynku paliw. Komisja Europejska chce zapobiec w ten sposób zmonopolizowania rynku przez jedną spółkę, co miałoby znaczący wpływ na ceny paliw na stacjach benzynowych.

Komisja Europejska miała obawy dotyczące nadmiernej koncentracji na rynku po fuzji Orlenu z Lotosem. Zawarła więc w swojej zgodzie kilka kluczowych warunków, dlatego nazywamy ją zgodą warunkową – powiedział serwisowi eNewsroom Mariusz Marszałkowski, autor w portalu Biznesalert.pl. – PKN Orlen będzie musiał odsprzedać 380 stacji benzynowych, które zaczną działać w Polsce pod inną banderą. Spółka została zobligowana także do udostępnienia zewnętrznemu partnerowi 30% rafinerii w Gdańsku – zarówno pod kątem własnościowym i organizacyjnym, jak i możliwości przerobu ropy. Rafineria w Gdańsku będzie więc musiała mieć nowego operatora, w którym 70% udziałów będzie miał PKN Orlen, a 30% partner zewnętrzny. Kolejnym warunkiem jest zbycie przez PKN Orlen aktywów produkujących bitumin – czyli składnik powstający z ciężkich pozostałości frakcji po ropie naftowej – oraz wybudowanie terminalu do odbioru paliwa odrzutowego dla samolotów w Szczecinie. Nowy podmiot, który wejdzie na nasz rynek, będzie mógł dzięki temu sprowadzać je do Polski. Te warunki, w dużym uproszczeniu, oznaczają wejście do Polski kolejnego dużego gracza na rynku energetycznym – jakiego obecnie nie ma na naszym rynku. Nowa architektura rynku energetycznego pozwoli na wejście koncernu, który będzie mógł zarówno importować swoje paliwo, jak i produkować je w gdańskiej rafinerii. Dzięki temu przejęcie Lotosu przez Orlen nie doprowadzi do monopolizacji na polskim rynku paliw – analizuje Marszałkowski.

eNewsroom

Wyświetlenia: 722

ABC Przewoźnika Pakiet Mobilności – skutki dla transportu

30.09.2020

Dekarbonizacja ciężkiego transportu i rola wodoru

25.09.2020

TT-Thermo King jedynym autoryzowanym serwisem Renault Trucks w Białymstoku i okolicach

31.08.2020

Volvo Trucks rozpoczyna klienckie testy w pełni elektrycznych samochodów ciężarowych dla branży budowlanej

15.10.2020

Logistyka dla telekomunikacji prosto z SEGRO Logistics Park Warsaw, Pruszków

25.09.2020

Gwarancja na opony jest od daty zakupu

25.09.2020
Pokaż więcej

Ostatnio dodane wiadomości

Volvo Buses zdobywa nagrodę „Najlepszy autobus” w trzech kategoriach w konkursie ETM Awards 2020

7.09.2020

Transformacja cyfrowa w erze post-pandemicznej: Open Source pomaga uczynić Twoją firmę bardziej odporną na nieoczekiwane zdarzenia

30.09.2020

Ranking „Best Global Brands 2020”: Mercedes-Benz po raz kolejny najcenniejszą luksusową marką motoryzacyjną na świecie

21.10.2020

Volvo Trucks dostrzega zwiększone zainteresowanie gazem w Europie jako alternatywę dla oleju napędowego do samochodów ciężarowych o dużej ładowności

25.09.2020

Canpol wybiera Consafe Logistics

16.09.2020

Program budowy 100 obwodnic – w tym roku ogłosimy przetargi na łącznie 111 km nowych dróg

3.09.2020