Tylko 11 proc. MŚP planuje inwestycje w OZE. Najwięcej firm chce czerpać energię ze słońca

Tylko 11 proc. MŚP planuje inwestycje w OZE. Najwięcej firm chce czerpać energię ze słońca

9.09.2020
Czas czytania ok. 4 minut

Polscy przedsiębiorcy z sektora MŚP doskonale orientują się w odnawialnych źródłach energii (OZE). O elektrowniach słonecznych, wodnych i wiatrowych słyszeli niemal wszyscy ankietowani (ponad 90 proc. wskazań́ w każdym przypadku). Tyle w teorii, gdyż praktyce nie jest tak „zielono”. Zdecydowana większość́ firm (95 proc.) nie korzysta z energii odnawialnej. Te firmy, które decydują̨ się̨ na OZE, wybierają̨ fotowoltaikę̨ (4 proc.).Przyszłość zapowiada się nieco lepiej – inwestycję w OZE planuje 11 proc. MŚP, najczęściej w panele słoneczne – wynika z raportu EFL „Zielona energia w MŚP. Pod lupą”. Eksperci w opracowaniu przewidują rozwój fotowoltaiki jako podstawowego źródła odnawialnego w Polsce, a mikro, małe i średnie firmy będą z każdym rokiem zwiększać swój udział w tym rynku. Do 2030 roku mogą stanowić 30 proc. odbiorców instalacji paneli fotowoltaicznych.

Z danych Agencji Rynku Energii wynika, że energia słoneczna uplasowała się dopiero na 6. miejscu pod względem produkcji odnawialnej energii elektrycznej w Polsce w 2019 roku (0,7 TWh, 2,8 proc. udział w rynku). Jednak ten segment OZE w opinii ekspertów ma największe perspektywy rozwoju w najbliższych latach.

Prosumenci biznesowi z największym potencjałem

Od wprowadzenia w Polsce w 2015 roku regulacji dla odnawialnych źródeł energii widać́ z roku na rok wzrost liczby i mocy mikroinstalacji OZE w systemie elektroenergetycznym, a dominującą̨ rolę pełni fotowoltaika. SolarPower Europe prognozuje, że Polska w 2020 roku zajmie 5. miejsce w Europie pod względem przyrostu mocy w panelach fotowoltaicznych (PV). Z kolei Instytut Energetyki Odnawialnej w raporcie „Rynek Fotowoltaiki w Polsce 2019” wskazuje, że udział największej grupy odbiorców instalacji PV w Polsce, jaką są̨ prosumenci indywidualni (gospodarstwa domowe), będzie spadał z ponad 50 proc. w 2019 roku do niecałych 45 proc. w 2030 r. na korzyść́ prosumentów biznesowych, których udział w 2030 r. wzrośnie do prawie 30 proc. Taka dynamika jasno oznacza zapotrzebowanie na finasowanie tego typu instalacji.

Polskie MŚP niejednokrotnie pokazały, że są̨ motorem polskiej gospodarki, dlatego że twardo stąpają po ziemi i kierują się czystym pragmatyzmem. Nasze tegoroczne badanie pokazuje, że tak samo podchodzą do ekologii. W EFL – jako firmie EKOodpowiedzialnej – zależy nam na edukowaniu przedsiębiorców w obszarze CSR i wskazywaniu im ekonomicznych rozwiązań umożliwiających korzystanie z energii pochodzącej z OZE. Jesteśmy jedną z pierwszych firm leasingowych w Polsce, które udzielają finasowania na zakup instalacji fotowoltaicznych. Jak wskazują dane, jest to bardzo perspektywiczny i ciekawy segment rynku, w którym widzimy duży potencjał – powiedział Wojciech Przybył, Członek Zarządu EFL.

Przyszłość bardziej zielona

Świadomość źródeł odnawialnej energii wśród polskich przedsiębiorców z segmentu MŚP jest bardzo wysoka. W przypadku trzech z nich przekracza 90 proc. – na fotowoltaikę wskazało 98 proc., energię wodną – 95 proc., a wiatrową – 92 proc. Biomasa i biogaz spontanicznie wymieniane były najrzadziej wśród źródeł energii odnawialnej.

W praktyce nie jest już tak „zielono”. Zdecydowana większość polskich MŚP (95 proc.) nie korzysta z energii odnawialnej. Natomiast te firmy, które decydują się na OZE, wybierają fotowoltaikę (4 proc.). Nieco lepiej zapowiada się przyszłość. 1 na 9 firm z segmentu MŚP planuje wejść w OZE, zdecydowana większość w panele fotowoltaiczne (8 proc.). W przypadku większych firm zielony kierunek jest zdecydowanie popularniejszy. 30 proc. średnich firm zamierza zainwestować w energię słoneczną, 5 proc. w wiatrową, a kolejne 5 proc. w pompy ciepła.

Zmieniły się akcenty

Marcin Ścigan zauważa, że do niedawna najważniejszym driverem, który napędzał dyskusje o transformacji energetycznej i rozwoju odnawialnych źródeł energii, była potrzeba walki ze zmianami klimatu. Ale to się zmieniło.

– Dzięki wsparciu publicznemu i upowszechnieniu OZE, na świecie, a co za tym idzie również w Polsce, te technologie stały się tańsze. Przede wszystkim mam tutaj na myśli technologię wiatrową i słoneczną, gdzie koszty produkcji spadły wielokrotnie w przeciągu ostatnich lat. W przypadku energetyki słonecznej to jest ok. 80 proc., a w przypadku energetyki wiatrowej na lądzie ten wskaźnik wynosi ok. 50 proc. Niestety, ceny energii dla mikro, małych i średnich firm w taryfie B i C wraz z kosztami dystrybucji są̨ najwyższe wśród wszystkich odbiorców energii. I najczęściej brak wiedzy i możliwości negocjacyjnych powoduje, że mały przedsiębiorca kupuje energię za wyższą stawkę w nieodpowiedniej dla siebie taryfie. Dlatego też ważna jest świadomość i edukacja w zakresie możliwości wykorzystania energii w poszczególnych wariantach oraz OZE wśród właścicieli MŚP – mówi Marcin Ścigan aktualnie zastępca dyrektora departamentu ds. OZE w Ministerstwie Klimatu, a poprzednio kierownik ds. OZE z Forum Energii.

Zapraszamy do zapoznania się z pełnym raportem EFL „Zielona energia w MŚP. Pod lupą”:https://media.efl.pl/reports/16870

Europejski Fundusz Leasingowy(EFL)

Wyświetlenia: 183

Kiedy polskie PKB zacznie rosnąć po kryzysie?

22.07.2020

Volvo Buses zdobywa nagrodę „Najlepszy autobus” w trzech kategoriach w konkursie ETM Awards 2020

7.09.2020

FedEx i Microsoft łączą siły transformując handel detaliczny #MicrosoftMówi

6.08.2020

Myśl globalnie i działaj lokalnie: Mercedes-Benz i Amazon wspólnie opowiadają się za ochroną klimatu i wprowadzaniem lokalnie bezemisyjnej mobilności na ulicach miast

1.09.2020

Kup opony i otrzymaj zwrot cash back

7.08.2020

Europejski dzień bez ofiar śmiertelnych na drogach

17.09.2020
Pokaż więcej

Ostatnio dodane wiadomości

160 miliardów złotych – rząd zwiększył wartość Programu Budowy Dróg Krajowych

14.09.2020

ROBYG wspiera dzieci

7.09.2020

„CIRCLE K DRIVES TALENTS” – sieć stacji paliw Circle K wspiera młode talenty

3.08.2020

KH-KIPPER Nominacja do prestiżowej nagrody Trailer Innovation 2021

5.08.2020

Program budowy 100 obwodnic – w tym roku ogłosimy przetargi na łącznie 111 km nowych dróg

3.09.2020

Przyjemność z jazdy na najwyższym poziomie: ochrona i wsparcie

30.07.2020