KIEROWCY: beton na drogach to dobre rozwiązanie

KIEROWCY: beton na drogach to dobre rozwiązanie

15.09.2020
Czas czytania ok. 3 minut

Prawie 60% kierowców w Polsce dobrze ocenia rosnącą liczbę budowanych dróg o nawierzchniach betonowych w sieci autostrad i dróg krajowych, a prawie 50% – w sieci dróg samorządowych – tak wynika z badania przeprowadzonego w lipcu 2020 r. przez firmy ARC Rynek i Opinia oraz Data Tribe. Blisko 40% użytkowników dróg wskazało, że przy wyborze rodzaju nawierzchni drogi, najważniejsze dla administracji poza ceną, powinno być obciążenie ruchem.

BETON NA DROGACH ZNANY I DOBRZE POSTRZEGANY

Z badania, które zostało przeprowadzone w lipcu 2020 r. przez ARC Rynek i Opinia oraz Data Tribe na ogólnopolskiej próbie 1000 aktywnych kierowców wynika, że 85% kierowców zna nawierzchnie betonowe. Największą popularnością betonówki cieszą się wśród mieszkańców województwa zachodniopomorskiego (100% znajomości), a najmniejszą wśród mieszkańców województwa podlaskiego (64% znajomości).

57,8% kierowców dobrze oceniło rosnącą liczbę budowanych betonowych dróg krajowych i autostrad (11,8% źle), a 46,1% dobrze oceniło rosnącą liczbę budowanych betonowych dróg samorządowych (16,4% źle). Wraz ze wzrostem doświadczenia kierowców i wzrostem deklarowanych przebiegów rocznych kierowcy wyżej oceniali rosnącą liczbę budowanych dróg betonowych zarówno krajowych – 63%, jak i samorządowych – 50%.

- Z dużym zainteresowaniem, ale też satysfakcją czytam wyniki tych badań. 85% kierowców ma świadomość, że jedzie po nawierzchni betonowej i odróżnia ją od dominującego asfaltu, a prawie 60% dobrze ocenia fakt istnienia takiej alternatywy na drogach. Zawsze przypuszczałem, a teraz wiem, że użytkownicy dróg zwracają uwagę na trwałość, koszty utrzymania, a także aspekty środowiskowe związane z drogami betonowymi – skomentowałprof. Jan Deja, dyrektor biura Stowarzyszenia Producentów Cementu.

WIĘKSZA TRWAŁOŚĆ I BRAK ZJAWISKA KOLEINOWANIA

Z przeprowadzonego badania wynika, że 56,6% badanych kierowców uważa, iż nawierzchnie betonowe są trwalsze niż asfaltowe. Jedynie 11% kierowców było przeciwnego zdania.

Kierowcom są powszechnie znane zalety dróg betonowych, a najbardziej brak koleinowania - na co zwróciło uwagę 58,8% pytanych. Jedynie 15,2% kierowców nie wskazało znajomości żadnej z zalet betonówek.

WARUNKI JAZDY

Kierowcy oceniali także warunki jazdy po nawierzchni betonowej. 73,9% z nich dobrze oceniło bezpieczeństwojazdy na drodze betonowej, 71,2% podkreśliło komfort poruszania się po drodze betonowej, a 47,2% dobrze odniosło się do eksploatacji i zużycia paliwa.

CZYNNIKI ISTOTNE DLA WYBORU RODZAJU NAWIERZCHNI

Polska jest krajem, w którym wzrost ruchu pojazdów ciężkich jest znaczny. Z doświadczeń innych krajów i opracowań naukowych wynika, przy natężeniu ruchu pojazdów ciężkich przekraczającym 5 tysięcy pojazdów na dobę, nawierzchnia drogi powinna być wykonana z betonu. Na długotrwałe, sięgające minimum 30 lat, przeniesienie ruchu pojazdów ciężkich pozwala ponad 3-krotnie większa trwałość dróg betonowych niż dróg asfaltowych.

39,1% badanych kierowców wskazało, że przy wyborze rodzaju nawierzchni drogi najważniejsze dla administracji poza ceną, powinno być obciążenie ruchem.

Co czwarty kierowca – 25,5% wskazał, że przy wyborze rodzaju nawierzchni powinny się liczyć koszty utrzymania drogi, a co piąty kierowca – 21%, że przy wyborze technologii budowy drogi istotne są aspekty środowiskowe.

- Stowarzyszenie Producentów Cementu od wielu lat promuje budowę dróg betonowych. Jesteśmy przekonani o wielu zaletach tej technologii, zwłaszcza w aspekcie trwałości, bezpieczeństwa czy kosztów liczonych w całym cyklu użytkowania. Wyniki załączonego reprezentatywnego badania kierowców potwierdzają, że wielu z nich jest zadowolonych z możliwości użytkowania betonówek – podsumowałKrzysztof Kieres, przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu.

DROGI BETONOWE W POLSCE

Na koniec 2019 r. w sieci 4121,3 km dróg krajowych i autostrad w Polsce było

ok. 750 km dróg o nawierzchni betonowej (ok. 18%). Kolejne odcinki betonowe realizowane są m.in. na autostradzie A1, drodze S17, S2, S5, S7 i S61.

W Polsce mamy także ponad 1000 km lokalnych dróg betonowych – wojewódzkich, powiatowych i gminnych. Według szacunków Stowarzyszenia Producentów Cementu (SPC) każdego roku powstaje kolejnych ok. 150 km lokalnych dróg betonowych.

Wyświetlenia: 121

Ruszyło frezowanie starej nawierzchni na A4

11.08.2020

Pracowity okres wakacyjny na drogach

1.09.2020

Dachser Polska pro bono dla poznańskich szpitali

25.08.2020

Rusza przetarg na dokumentację obwodnicy Pisza

27.08.2020

Centrum dystrybucyjne CCC we współpracy z PSI wdrożyło system automatycznego sterowania wózkami

3.09.2020

Coraz więcej elektromobilności na drogach krajowych

10.09.2020
Pokaż więcej

Ostatnio dodane wiadomości

Autobusy elektryczne Volvo pojadą z Wrocławia do Bodö na dalekiej północy Norwegii

15.09.2020

Ceny prądu urosną wraz z obrotami gospodarki

8.09.2020

Zaawansowanie prac na mostowym odcinku S2 Południowej Obwodnicy Warszawy

4.08.2020

KE zgadza się na przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen, ale stawia warunki

23.08.2020

Ruszył przetarg na budowę obwodnicy Smolajn w ciągu drogi krajowej nr 51

31.07.2020

Sektor IT wygenerował 65% popytu na biura we Wrocławiu w pierwszym półroczu

7.08.2020