Naczepy z panelami słonecznymi

Naczepy z panelami słonecznymi

14.10.2020
Czas czytania ok. 2 minut

Scania rozpoczęła prace nad naczepą z panelami słonecznymi do zasilania hybrydy typu plug-in. Wstępne testy przeprowadzone w Szwecji wskazują na możliwe oszczędności paliwa na poziomie 5 – 10 proc. i dwukrotnie większe w słonecznej południowej Hiszpanii.

Panele słoneczne były wcześniej stosowane na łodziach i przyczepach kempingowych, a potem tylko do zasilania urządzeń pomocniczych, takich jak lodówki i kuchenki, a nie do samego układu napędowego – komentuje Eric Falkgrim, lider technologii projektowania pojazdów w Scania R&D .

18-metrowa naczepa z ogniwami słonecznymi

Pojazd będzie wykorzystywany w codziennej pracy przez szwedzkiego przewoźnika Ernst Express, który współpracował ze Scania podczas testów pierwszej na świecie elektrycznej drogi z pantografem. Ernst Express będzie wykorzystywał 18-metrową naczepę pokrytą panelami słonecznymi o łącznej powierzchni 140 mkw, ułożonymi wzdłuż boków i na dachu. Przewiduje się, że łącznie panele słoneczne w Szwecji będą generować 14 000 kWh rocznie.

W ramach projektu zbada się również, czy przyczepa może dostarczać energię elektryczną do sieci, gdy akumulatory są w pełni naładowane, a pojazd jest zaparkowany, na przykład w weekendy.

Oszczędność paliwa do 10 proc. w Szwecji

Podczas wstępnych testów badano wydajność zadań transportowych realizowanych w środkowej Szwecji, osiągając oszczędności paliwa na poziomie 5–10 proc. W Szwecji od wiosny do jesieni jest wystarczająco dużo światła słonecznego, aby wytworzyć energię i chociaż słońce jest słabe, z wyjątkiem lata, przeważają godziny słoneczne. Przez pozostałą część roku w Szwecji jest mało słońca. Z kolei południowa Hiszpania ma o 80 proc. więcej godzin nasłonecznienia.

Projekt jest finansowany ze środków publicznych szwedzkiej agencji innowacyjnej Vinnova, a oprócz Scania i Ernst Express zaangażowane są w niego również firma w Midsummer, produkująca panele słoneczne, Uniwersytet w Uppsali, który prowadzi badania nad bardziej wydajnymi ogniwami słonecznymi oraz firma energetyczna Dalakraft.

Scania Polska

Wyświetlenia: 174

Pięć firm chce opracować dokumentację dla obwodnicy Błaszek w ciągu DK12

4.09.2020

Autobusy elektryczne Volvo pojadą z Wrocławia do Bodö na dalekiej północy Norwegii

15.09.2020

ABC Przewoźnika Pakiet Mobilności – skutki dla transportu

30.09.2020

LOTOS kupił żuraw od firmy Zeppelin Polska. To największy dźwig w rafinerii

23.08.2020

Skupiamy się na budowie sieci dealerskiej. I to przynosi efekty!

14.10.2020

Polacy jadą z prądem, MŚP pod prąd. Co czwarty Polak myśli o zakupie aut elektrycznych, w firmach nie ma ich jeszcze w planach

18.09.2020
Pokaż więcej

Ostatnio dodane wiadomości

Kierowcy korzystają już z pierwszych kilometrów nowej jezdni przyszłej A1

26.08.2020

Ostatni tydzień okiem obiektywu. Drogi budowane i remontowane

7.09.2020

Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 zwyciężyła w teście opon całorocznych niemieckiego Auto Bild i brytyjskiego Tyre Reviews

1.10.2020

Szukamy wykonawcy, który dokończy projektowanie odcinka Wschodniej Obwodnicy Warszawy

20.10.2020

Renault Trucks dostarczyło pierwszą, 100% elektryczną śmieciarkę do firmy URBASER

29.09.2020

Euro NCAP: najwyższe oceny za częściowo zautomatyzowane systemy wspomagające w Mercedesie GLE

13.10.2020