Naczepy z panelami słonecznymi

Naczepy z panelami słonecznymi

14.10.2020
Czas czytania ok. 2 minut

Scania rozpoczęła prace nad naczepą z panelami słonecznymi do zasilania hybrydy typu plug-in. Wstępne testy przeprowadzone w Szwecji wskazują na możliwe oszczędności paliwa na poziomie 5 – 10 proc. i dwukrotnie większe w słonecznej południowej Hiszpanii.

Panele słoneczne były wcześniej stosowane na łodziach i przyczepach kempingowych, a potem tylko do zasilania urządzeń pomocniczych, takich jak lodówki i kuchenki, a nie do samego układu napędowego – komentuje Eric Falkgrim, lider technologii projektowania pojazdów w Scania R&D .

18-metrowa naczepa z ogniwami słonecznymi

Pojazd będzie wykorzystywany w codziennej pracy przez szwedzkiego przewoźnika Ernst Express, który współpracował ze Scania podczas testów pierwszej na świecie elektrycznej drogi z pantografem. Ernst Express będzie wykorzystywał 18-metrową naczepę pokrytą panelami słonecznymi o łącznej powierzchni 140 mkw, ułożonymi wzdłuż boków i na dachu. Przewiduje się, że łącznie panele słoneczne w Szwecji będą generować 14 000 kWh rocznie.

W ramach projektu zbada się również, czy przyczepa może dostarczać energię elektryczną do sieci, gdy akumulatory są w pełni naładowane, a pojazd jest zaparkowany, na przykład w weekendy.

Oszczędność paliwa do 10 proc. w Szwecji

Podczas wstępnych testów badano wydajność zadań transportowych realizowanych w środkowej Szwecji, osiągając oszczędności paliwa na poziomie 5–10 proc. W Szwecji od wiosny do jesieni jest wystarczająco dużo światła słonecznego, aby wytworzyć energię i chociaż słońce jest słabe, z wyjątkiem lata, przeważają godziny słoneczne. Przez pozostałą część roku w Szwecji jest mało słońca. Z kolei południowa Hiszpania ma o 80 proc. więcej godzin nasłonecznienia.

Projekt jest finansowany ze środków publicznych szwedzkiej agencji innowacyjnej Vinnova, a oprócz Scania i Ernst Express zaangażowane są w niego również firma w Midsummer, produkująca panele słoneczne, Uniwersytet w Uppsali, który prowadzi badania nad bardziej wydajnymi ogniwami słonecznymi oraz firma energetyczna Dalakraft.

Scania Polska

Wyświetlenia: 964

Firma Total zmienia się w TotalEnergies

1.06.2021

Prologis wyznacza nowe standardy zrównoważonego rozwoju

7.07.2021

ROBYG z sukcesem zakończył emisję obligacji

18.06.2021

Monika Rajska-Wolińska obejmie stanowisko dyrektor generalnej Colliers na Europę Środkowo-Wschodnią

1.07.2021

Rozpocznij nowy sezon z eventami Solarisa

14.07.2021

LOTOS zwycięzcą w konkursie TechnoBiznes

25.06.2021
Pokaż więcej

Ostatnio dodane wiadomości

Umowa na projekt i budowę obwodnicy Chełma podpisana

15.06.2021

Bank Pocztowy rozwija współpracę z Mastercard Coraz więcej klientów Banku wybiera płatności bezgotówkowe

25.06.2021

Debata inwestycyjna w Grupie LOTOS

15.07.2021

Pick-up z piorunującym przyspieszeniem. Nowy Ford F-150 specjalnie dla amerykańskich organów ścigania

26.07.2021

Słońce i wypoczynek. Ale najpierw bezpieczna podróż

2.06.2021

UTA rozszerza sieć LNG dzięki współpracy zLIQUIND 24/7

11.06.2021