Goodyear stawia sobie za cel dwukrotne zwiększenie wykorzystania krzemionki z łusek ryżowych do 2021 roku

Goodyear stawia sobie za cel dwukrotne zwiększenie wykorzystania krzemionki z łusek ryżowych do 2021 roku

12.11.2020
Czas czytania ok. 2 minut

Krzemionka, potocznie nazywana kwarcem, jest jednym z najbardziej obfitych, trwałych i użytecznych minerałów na świecie, występującym wszędzie, od skalistych gór po piaszczyste plaże. Stosowana głównie w produkcji szkła, w najdrobniejszej formie jest również mieszana z gumą w celu wzmocnienia bieżników opon i zmniejszenia oporów toczenia, co poprawia efektywność paliwową i zmniejsza emisję gazów cieplarnianych. Goodyear postawił sobie za cel podwojenie wykorzystania krzemionki RHA do 2021 roku.

Od pól ryżowych po bieżniki opon

Według Organizacji Narodów Zjednoczonych każdego roku na całym świecie zbiera się ponad 700 milionów ton ryżu.

Podczas procesu mielenia zewnętrzna powłoka ochronna, czyli łuska, jest oddzielana od ziarna ryżu i odrzucana. Aby zmniejszyć ilość odpadów wywożonych na wysypiska, łuski ryżowe często są spalane w celu wytworzenia energii elektrycznej. Pozostaje po nich bogaty w krzemionkę produkt uboczny – popiół z łusek ryżowych (RHA).

Goodyear rozpoczął badania nad wykorzystaniem krzemionki RHA w 2013 r. i już osiąga pozytywne wyniki.

„Gdy rozważamy zastosowanie materiałów zastępczych, musimy sprawdzić jaki będą miały wpływ na wydajność produktu" – mówi dr Bob Woloszynek, główny inżynier Goodyear ds. rozwoju surowców i technologii wzmacniania. „Ucieszyło nas, że w porównaniu z konwencjonalną krzemionką na bazie piasku, materiał klasy RHA jest równoważnym substytutem pod względem osiągów”.

Krzemionka RHA jest obecnie mocno zakorzeniona w portfolio materiałów Goodyear i wykorzystywana w kilku globalnych zakładach produkcyjnych.

Pozytywny wpływ krzemionki na osiągi opon

Dodatek krzemionki zwiększa elastyczność i sprężystość bieżnika w niższych temperaturach, co zapewnia lepszą trakcję i przyczepność. Goodyear odkrył także, że krzemionka zmniejsza opory toczenia opony w porównaniu z sadzą. Mniejsze opory toczenia to oszczędność paliwa i zarazem lepsze zachowanie opony na mokrej nawierzchni.

Obecnie firma ściśle współpracuje z dostawcami w celu dalszego zwiększenia wykorzystania krzemionki RHA i postawiła sobie za cel podwojenie jej wykorzystania do 2021 r.

„Naprawdę cieszymy się, że możemy kontynuować rozwój tej technologii z materiału, który mógłby trafiać na wysypisko śmieci, i włączać go do naszych produktów premium” – powiedział dr Woloszynek.

Goodyear

Wyświetlenia: 292

Hillebrand przejmuje Braid i umacnia pozycję globalnego dostawcy usług logistycznych dla branży beverage

27.10.2020

Ubezpieczenie instalacji fotowoltaicznej to rekompensata nieprzewidzianych strat

9.11.2020

Dożywotnia gwarancja od HELLA

6.10.2020

7R planuje inwestycję przy porcie oraz terminalu DCT Gdańsk

14.10.2020

Kierowcy z Niemiec spowodowali najwięcej szkód na polskich drogach

14.10.2020

Przetarg na zaprojektowanie obwodnicy Sztumu

27.11.2020
Pokaż więcej

Ostatnio dodane wiadomości

Pomimo negatywnego stanowiska GDDKiA wzrośnie opłata za przejazd koncesyjnym odcinkiem A4

1.10.2020

Wygrana Joe Bidena może zmienić dialog USA-Polska w kwestiach społecznych

16.11.2020

Mobilna przepakownia – nowe, autorskie rozwiązanie ID Logistics

21.10.2020

LOTOS Nowy nalewak w rafinerii LOTOSU obsłuży 120 cystern na dobę

8.10.2020

Euro NCAP: najwyższe oceny za częściowo zautomatyzowane systemy wspomagające w Mercedesie GLE

13.10.2020

Sprawa Białorusi to sprawa Europy. Jak polski biznes może pomóc?

14.10.2020