Rozpoczynamy drążenie tuneli na budowie drogi ekspresowej S1 Przybędą - Milówka

Rozpoczynamy drążenie tuneli na budowie drogi ekspresowej S1 Przybędą - Milówka

13.11.2020
Czas czytania ok. 4 minut

Po trwających, w maju i czerwcu, przygotowaniach tzw. frontu robót, w najlepsze trwa następny etap realizacji tzw. obejścia Węgierskiej Górki - roboty budowlane. Wczoraj w godzinach popołudniowych rozpoczęliśmy newralgiczną i najtrudniejszą część realizacji tej inwestycji - drążenie tuneli.

Budowane cztery tunele drogowe (TD-1.1, TD-1.2 oraz TD-2.1, TD-2.2) stanowią część drogi ekspresowej S1 (dawniej S69) na odcinku Żywiec - Zwardoń pomiędzy węzłem Przybędza i węzłem Milówka. Pod względem administracyjnym znajdują się one w obrębie gminy Węgierska Górka na terenie powiatu żywieckiego, w południowej części województwa śląskiego.

Tunele TD-1.1 i TD-1.2 drążone będą w zboczu masywu Barania Góra, w rejonie wschodniego stoku wzniesienia Glinne (1034 m n.p.m.), natomiast tunele TD-2.1 i TD-2.2 w zboczu masywu Barania Góra, w południowo-wschodnim stoku wzniesienia Żarek (667 m n.p.m.) i częściowo północno-wschodni stoku wzniesienia Mała Barania (659 m n.p.m.) - Białożyński Groń.

Tunel TD-1

Tunel będzie się składał z odcinka TD-1.1 (jezdnia na kierunek Zwardoń) o długości ok. 834 metrów oraz odcinka TD-1.2 (jezdnia na kierunek Żywiec) o długości ok. 807 metrów. Tunel TD-1 klasyfikowany jest jako tunel: drogowy, płytki, wykonywany metodą górniczą za pomocą robót strzałowych lub urabiania mechanicznego z pominięciem urabiania kombajnem, dwunawowy o obudowie monolitycznej żelbetowej. Przekrój poprzeczny ma kształt podkowiasty wynikający z charakteru pracy konstrukcji. Gabaryty tunelu w wyłomie wynosić będą około 12,00 m (szerokość) x 9,50 m (wysokość), a odległość pozioma między osiami pary tuneli od około 41 do 42 metrów. Tunel posiadał będzie pięć poprzecznych przejść ewakuacyjnych pomiędzy komorami. Upad tuneli TD-1.1 i TD-1.2 wynosił będzie ok. 2 proc. w kierunku południowym.

Tunel TD-2

Tunel będzie się składał z odcinka TD-2.1 (jezdnia na kierunek Zwardoń) o długości użytkowej ok. 984 m (technicznej ok. 1000 m) oraz odcinka TD-2.2 (jezdnia na kierunek Żywiec) o długości ok. 975 m (technicznej ok. 991 m). Tunel TD-2 klasyfikowany jest jako tunel: drogowy, płytki, wykonywany metodą górniczą za pomocą robót strzałowych lub urabiania mechanicznego z pominięciem urabiania kombajnem, dwunawowy o obudowie monolitycznej żelbetowej. Przekrój poprzeczny ma kształt podkowiasty wynikający z charakteru pracy konstrukcji. Gabaryty tunelu w wyłomie wynosić będą około 12,0 m (szerokość) x 9,5 m (wysokość), a odległość pozioma między osiami pary tuneli od ok. 33,5 do 37,5 m. Tunel posiadał będzie trzy poprzeczne przejścia ewakuacyjne pomiędzy komorami. Upad odcinków tunelu TD-2.1 i TD-2.2 wynosił będzie ok. 2 proc. w kierunku północnym.

Jak będziemy wykonywać tunel?

Tunele zostaną wykonane metodą górniczą z zastosowaniem zasad NATM, tj. nowej austriackiej metody budowy tuneli, w myśl których górotwór stanowi element konstrukcji nośnej tunelu, przy czym jego ciśnienie po powstaniu wyłomu ma zostać obniżone przez wykonanie obudowy wstępnej, będącej jedynie tymczasową powłoką zabezpieczającą, umożliwiającą jednak odkształcenia i przesunięcia górotworu. Odkształcenia górotworu dopuszcza się w pewnych granicach czasowych. Wykorzystane zostaną one do wykonania obudowy ostatecznej. Obudowa wstępna zostanie wykonana z użyciem obudowy ze stalowych dźwigarów kratowych, zbrojonego betonu natryskowego i kotew. Wykonanie obudowy wstępnej planowane jest na warstwy: górna - kalota, środkowa - sztrosa, dolna - spąg. Obudowa zasadnicza zostanie wykonana po wykonaniu obudowy wstępnej w postaci powłoki ze zbrojonego betonu o grubości do ok. 0,6 m.

Roboty związane z budową i oddaniem do ruchu tuneli planowane są do czasu ukończenia inwestycji. Zgodnie z umową, budowa całości inwestycji powinna zakończyć się w sierpniu 2023 r.

Co jeszcze się dziej na budowie?

Wykonano 47 tys. m 3 wykopów m.in. w rejonie węzłów Przybędza i Milówka, oraz w śladzie drogi głównej pomiędzy węzłami i tunelami. Kontynuowano wzmocnienie podłoża z wykorzystaniem gwoździ gruntowych. Rozpoczęto również wykonywanie drenów wgłębnych, montaż kotew linowych i pali VDW („Vor Der Wand” – przed ścianą). W ramach robót mostowych wykonano 13,5 tys. m 3 wykopów oraz pale testowe pod estakady w rejonach ulic Zielona Góra i Za Groniem. Wykonano również 10 pali docelowych pod estakadę w rejonie ulicy Zielona Góra. Rozpoczęto zbrojenie, a następnie betonowanie fundamentów pod estakadą w rejonie ul. Turystycznej. Trwają prace przy wykopach pod portale obu tuneli, wykonano już ich ponad 8 tys. m 3 . Rozpoczęto również torkretowanie portalu południowego tunelu prowadzącego przez masyw Białożyński Groń oraz portalu północnego tunelu prowadzącego przez masyw Barania Góra. Zakończono już przebudowę wodociągu w rejonie węzła Milówka oraz kanalizacji sanitarnej w rejonie ul. Kasztanowej, a także przebudowę sieci wysokiego napięcia na linii relacji Węgierska Górka-Zabłocie. Kontynuowane jest przebudowa sieci elektroenergetycznej.

GDDKiA

Wyświetlenia: 253

FPP: Odmrożenie gospodarki to dobra decyzja

23.11.2020

DB Cargo Polska wyznacza trendy zrównoważonego rozwoju w sektorze transportowo-logistycznym

2.10.2020

uta.com |strona 1/3Informacja prasowa20października 2020r.UTA One®Move –nowe urządzenie pokładowe przeznaczone do samochodów osobowych ifurgonetek zmyślą ooptymalizacji zarządzania flotą lekkich pojazdów

20.10.2020

Czas domknąć S7 na południu. Rozpoczynamy prace nad studium korytarzowym dla odcinka od Krakowa do Myślenic

16.10.2020

ID Logistics utrzymuje dobrą dynamikę wzrostu w III kwartale 2020 roku

23.11.2020

DHL Express jednym z najlepszych miejsc pracy na świecie

15.10.2020
Pokaż więcej

Ostatnio dodane wiadomości

BM Reflex: Paliwa znowu droższe

23.11.2020

Bank Pocztowy oferuje specjalny rachunek dla nastolatków Konto w Porządku Start – dobry start w przyszłość

13.10.2020

INPOST inwestuje w nowe centrum logistyczne w Krakowie

4.11.2020

Mercedes-Benz ogłosił partnerstwo z Riot Games i podkreślił, że „społeczność jest najważniejsza”

2.10.2020

Mercedes-Benz patronem ceremonii wręczenia trofeum Mistrzostw Świata League of Legends – Worlds 2020

9.11.2020

LOTOS Spółki planują budowę elektrowni w Gdańsku

3.11.2020