Maksymalizacja zimowej mobilności pojazdów ciężarowych i naczep

Maksymalizacja zimowej mobilności pojazdów ciężarowych i naczep

17.11.2020
Czas czytania ok. 4 minut

W najbliższych miesiącach zimowa pogoda może stanowić wyzwanie zarówno dla zwykłych, jaki zawodowych kierowców. Trudności może sprawiać jazda na śliskich drogach lub przy ograniczonej widoczności. W 2019 roku w, mogłoby wydawać się łagodnej klimatycznie, Hiszpanii jednocześnie na ponad stu drogach* obowiązywały ostrzeżenia pogodowe, a wiele z nich było przejezdnych tylko z łańcuchami śnieżnymi. Podobna historia miała miejsce także we Francji, kiedy z powodu trudnych, zimowych warunków na drodze zakazano wyprzedzania pojazdów o masie powyżej 3,5 tony.

Ale nie tylko jazda po śniegu i lodzie może stanowić problem dla ciężarówek na naszych drogach, zdarza się, że jazda w deszczu również stanowi duże wyzwanie. Nawet w Wielkiej Brytanii, gdzie zimy są często łagodniejsze niż w innych częściach Europy, szosy często są zablokowane, a mokra nawierzchnia znacznie wydłuża drogę hamowania.

Niektórych problemów nie da się uniknąć, ale można zrobić wiele, aby przygotować ciężarówkę na większość zimowych wyzwań i zapobiec możliwym awariom i incydentom.

Przygotuj się do zimy

Zima może przynieść wszelkiego rodzaju nieprzewidywalne warunki pogodowe i drogowe, dlatego wszystkie ciężarówki powinny być sprawdzone przed nadejściem sezonu zimowego. Posiadanie części zamiennych oraz opon w magazynie może również pomóc flotom zmaksymalizować czas gotowości do pracy w zimie.

Specjalne kontrole zimowe

W bazie należy wprowadzić jasno określone procedury, które zapewnią, że każda ciężarówka będzie gotowa do drogi, niezależnie od pogody. Należy sprawdzić stan bieżnika i poziom ciśnienia w oponach, sprawność hamulców oraz poziom płynów. Kierowca powinien być poinformowany, czy istnieją jakiekolwiek problemy z pojazdem, które należy rozwiązać, a bazy powinny ułatwiać ich rozpoznanie, analizę i rozwiązanie, aby maksymalnie zwiększyć mobilność w zimie.

W przypadku dużych flot, czytniki najazdowe mogą sprawić, że kontrola stanu ogumienia przebiegnie znacznie szybciej, a to dzięki technologii, która skanuje każdy pojazd w momencie wjazdu na teren bazy.

Zastosowanie właściwych opon

Opony z certyfikatem 3PMSF stają się standardem w sezonie zimowym w Europie. Skracają drogę hamowania, zwiększając tym samym bezpieczeństwo. Od listopada 2012 r. regulacja 117 EKG ONZ wymaga, aby ogumienie używane w warunkach zimowych osiągało określone, minimalne parametry hamowania i trakcji. Opony, które przejdą te testy otrzymują oznaczenie 3PMSF.

Opony 3PMSF mogą być używane przez cały rok i są zgodne z zimowymi przepisami w całej Europie. Niektóre kraje europejskie wymagają, aby opony 3PMSF były montowane nie tylko na osi napędowej i/lub kierowanej pojazdów użytkowych, ale również na naczepach, ponieważ zwiększa to siłę hamowania i zapewnia, że naczepa nie „wyprzedzi” ciągnika.

Eric Muller, dyrektor ds. produktów i innowacji Goodyear na Europę, wyjaśnił, jak firma podchodzi do tych opon: „Nasze najnowsze generacje opon KMAX GEN-2 i FUELMAX GEN-2 na oś napędową, kierowaną i naczep, wszystkie z oznaczeniem 3PMSF, zostały specjalnie opracowane, aby zoptymalizować trakcję w całym okresie eksploatacji, nawet przy 75% zużyciu. Stworzyliśmy zaawansowane projekty opon, ze specjalnymi klockami w rzeźbie bieżnika. Ich zaawansowany kształt jest bardzo odporny na rozerwanie i wyszczerbienie, a jednocześnie zapewnia sprawność opony zimą i niskie opory toczenia, co zmniejsza ślad węglowy całego pojazdu”.

Do jazdy po obszarach, w których występują duże opady śniegu, zalecana jest specjalna zimowa linia opon, taka jak ULTRA GRIP MAX. Te opony również posiadają oznaczenie 3PMSF i są przeznaczone dla obszarów takich jak Skandynawia czy Alpy, gdzie drogi są często pokryte śniegiem i lodem.

Terminowa wymiana opon i pogłębianie bieżnika dla poprawienia trakcji

Prawie każdy, kto regularnie jeździ, znalazł się w sytuacji, w której jadąca z przodu ciężarówka wpadła w poślizg, blokując drogę. W najlepszym przypadku powoduje to opóźnienia, ale w najgorszym może być niebezpieczne i prowadzić do wypadku. Przyczyną jest niedostateczna trakcja, a z uwagi na ładunki przewożone przez pojazdy użytkowe, nawet najmniejszy poślizg może spowodować utratę kontroli nad pojazdem.

Wielu użytkowników wykorzystuje opony aż do dopuszczalnego prawem limitu zużycia przed ich wymianą, ale to zła praktyka. W przypadku ciężkiej ciężarówki kluczowe znaczenie ma regularna kontrola bieżnika i stanu opon. Muller mówi: „Radzimy przyjrzeć się zużyciu opon, wczesne pogłębianie bieżnika może poprawić trakcję na początku zimy i przedłużyć ich trwałość. Pozwala to flotom pojazdów na utrzymanie dobrego poziomu mobilności w zimie. Opona z bieżnikiem niższym niż pięć milimetrów będzie oferować gorsze właściwości trakcyjne”.

* https://trans.info/en/winter-causes-traffic-difficulties-on-the-roads-in-france-and-spain-take-special-care-123819

Goodyear

Wyświetlenia: 237

Czy pracodawca może zmusić pracownika do testu na COVID-19?

4.11.2020

Polacy pracują coraz dłużej na nowy samochód

12.11.2020

Europejski Zielony Ład to duże pieniądze na OZE

19.10.2020

Volvo Trucks świętuje dziesięciolecie swojej obecności w branży budowlanej

13.10.2020

Transport publiczny cierpi na pandemii – potrzebna pomoc państwa

24.11.2020

Dalszy spadek cen na stacjach

16.11.2020
Pokaż więcej

Ostatnio dodane wiadomości

Czy ceny mieszkań spadną

26.10.2020

InPost uruchomił drugą sortownie centralną w podwarszawskim Mszczonowie

8.10.2020

Śmiertelność motocyklistów na drodze jest prawie 6-krotnie wyższa niż wśród kierowców i pasażerów osobówek

21.10.2020

Pierwszy krok do realizacji obwodnicy Sztumu

15.10.2020

Kuehne+Nagel zaprasza na darmowe webinarium „Prawo i ubezpieczenia w spedycji”

29.10.2020

Znamy wyniki konkursu „Pomorska Miss Scania 2020”

5.10.2020