Jubileusze POPiHN-u oraz rafinerii w Gdańsku

Jubileusze POPiHN-u oraz rafinerii w Gdańsku

9.12.2020
Czas czytania ok. 3 minut

Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego obchodzi 25-lecie działalności. POPiHN reprezentuje największe przedsiębiorstwa sektora paliwowego. Od 2003 roku jej członkiem jest również Grupa LOTOS, której rafineria świętuje właśnie 45. rocznicę rozpoczęcia przerobu ropy naftowej.

POPiHN rozpoczęła działalność 8 grudnia 1995 roku. Przez 25 lat organizacja przyczyniła się do wejścia w życie szeregu zmian, sprzyjających branży paliwowej i odbiorcom produktów naftowych. Można tu wyliczyć m.in. likwidację pozwoleń importowych na sprowadzanie paliw płynnych czy utrzymanie stacji paliw jako obiektów funkcjonujących 24 godziny na dobę. Wprowadzono wymagania w zakresie ochrony środowiska na stacjach paliw, a jednym z głównych celów POPiHN była walka z szarą strefą na rynku paliw. Zainicjowano w tym obszarze zmiany prawne, które przyczyniły się do znacznego spadku nielegalnego obrotu paliwami oraz wzrostu dochodów zarówno legalnie działających przedsiębiorców, jak i budżetu z tytułu podatków od paliw.

Obecnie POPiHN podejmuje wyzwania związane z transformacją energetyczną. Grupa LOTOS, która została przyjęta w poczet jej członków 26 listopada 2003 roku, także angażuje się w ten trend – poprawia efektywność i inwestuje w ochronę środowiska. Na przestrzeni 25 lat wzrosło też znaczenie technologii i innowacji. Przed członkami POPiHN stoją kolejne wyzwania związane z transformacją obecnego przemysłu paliwowego na niskoemisyjny, zgodny z nowymi wymogami „Zielonego Ładu”. Dziś najważniejszymi paliwami alternatywnymi są LPG i gaz ziemny. Docelowo paliwem przyszłości będzie „zielony” wodór, najbardziej niskoemisyjny ze sposobów napędzania pojazdów. LOTOS realizuje szereg projektów w tym zakresie.

8 grudnia to również ważna rocznica dla Grupy LOTOS. Tego dnia w 1975 r. rafineria w Gdańsku rozpoczęła przerób ropy naftowej. Była pierwszym zakładem przemysłowym w PRL-u zbudowanym na zachodnich technologiach i licencjach, niezależnym od sowieckiej ropy i technologii. Była wtedy najnowocześniejszą rafinerią w Europie, z największym Blokiem Olejowym. Decyzja o jej budowie wymagała zgody Związku Radzieckiego, któremu brakowało ropy dla krajów satelickich, a ponadto chciał podpatrzeć w Gdańsku najnowsze „kapitalistyczne” technologie. Od tego czasu czterokrotnie zwiększyła produkcję i z regionalnej rafinerii stała się europejskim koncernem paliwowym. Dzisiaj należy do światowej czołówki pod względem zaawansowania technologicznego i kompleksowości przerobu ropy naftowej.

Rafineria Gdańska w budowie - 1975 r.

Na zdjęciu: Rafineria Gdańska w budowie - 1975 r.

Wszystko to zasługa kolejnych programów inwestycyjnych. Po zakończonym w 2000 r. Programie Rozwoju Technicznego rafineria zwiększyła przerób do 4,5 mln ton rocznie. Dalsze, niewielkie inwestycje przyniosły wzrost przerobu do 6 mln ton w 2005 r. Realizowany w latach 2007-2011 Program 10+ sprawił, że zakład mógł przerabiać już 10,5 mln ton rocznie. Nastąpił też wzrost opłacalności produkcji i jakości produktów. Ukoronowaniem jest zakończony niedawno Projekt EFRA (2015-2020), który zwiększył potencjał przerobu ropy o kolejne setki tys. ton, a produkcję wysokomarżowych paliw o blisko milion ton rocznie.

Grupa LOTOS

Wyświetlenia: 525

EQA: Elektryczny atleta w kompaktowym formacie

21.01.2021

Zachować to, co dobre i zwiększyć sprawność działania

11.02.2021

Piątka Kaczyńskiego i problemy z pracownikami - to sadownicy i rolnicy zapamiętają z 2020 roku

12.01.2021

25 pojazdów dostawczych Renault Trucks Master Z.E. dla firmy Migros

8.01.2021

Walter Herz zmienia nie tylko logo

24.02.2021

Volvo wprowadza na rynek europejski nowy autobus dwupokładowy

28.01.2021
Pokaż więcej

Ostatnio dodane wiadomości

BM Reflex: Drogo, coraz drożej

15.02.2021

Grupa ROBYG – kontraktacja w 2020 roku

14.01.2021

BM Reflex: Konsolidacja na rynku ropy sprzyja stabilizacji cen paliw na stacjach

31.01.2021

Trzecia umowa na projekt i budowę A2 Mińsk Mazowiecki - Siedlce podpisana

28.01.2021

Debiut AAVision w styczniu 1996 r.: 25 lat temu zaczęła się historia sukcesu SUV-ów Mercedes-Benz

13.01.2021

Żabka i 7R stworzą w pełni zautomatyzowane centrum logistyczne k. Radzymina pod Warszawą

15.02.2021