Sieć produkcyjna Mercedes-Benz przełącza się na prąd: sześć nowych modeli Mercedes-EQ do 2022 r

Sieć produkcyjna Mercedes-Benz przełącza się na prąd: sześć nowych modeli Mercedes-EQ do 2022 r

15.12.2020
Czas czytania ok. 9 minut

· Fabryka Mercedes-Benz Sindelfingen (Niemcy): rozpoczęcie budowy elektrycznego luksusowego sedana EQS w Factory 56

w pierwszej połowie 2021 r.

· Fabryka Mercedes-Benz w Rastatt (Niemcy): rozpoczęcie produkcji pierwszego w pełni elektrycznego kompaktowego

SUV-a EQA w 2021 r. (również w fabryce w Pekinie)

· Fabryka Mercedes-Benz w Kecskemét (Węgry): decyzja

o zlokalizowaniu produkcji drugiego w pełni elektrycznego kompaktowego SUV-a – EQB; uruchomienie jego produkcji nastąpi w 2021 r. (również w zakładach w Pekinie)

· Fabryka Mercedes-Benz w Bremie: rozpoczęcie produkcji elektrycznego sedana klasy wyższej EQE w 2021 r. (a wkrótce później także w fabryce w Pekinie)

· Fabryka Mercedes-Benz w Tuscaloosie (USA): produkcja modeli EQS i EQE w wersjach SUV od 2022 r.

· Sieć produkcji akumulatorów Mercedes-Benz: wkrótce w Untertürkheim/Hedelfingen (Niemcy) rozpocznie się produkcja akumulatorów dla modeli EQS i EQE. Produkcja akumulatorów dla kompaktowych SUV-ów będzie odbywać się w zakładach Kamenz (Niemcy), Jaworze (Polska) i Pekinie (Chiny). Od 2022 r. fabryka w Tuscaloosie będzie wytwarzać baterie do SUV-ów EQS i EQE.

Mercedes-Benz jest liderem w dziedzinie napędów elektrycznych oraz oprogramowania pojazdów. Konsekwentna elektryfikacja całej gamy aut spod znaku gwiazdy to kluczowy element strategii Ambition2039 i zasadniczy warunek do osiągnięcia neutralności CO₂. W 2022 r. oferta producenta będzie obejmować osiem w pełni elektrycznych modeli Mercedes-EQ. Globalna sieć fabryk Mercedes-Benz jest już gotowa do tej ofensywy i prowadzi integrację modeli Mercedes-EQ z seryjną produkcją w istniejących zakładach.

Markus Schäfer, członek zarządów Daimler AG i Mercedes-Benz AG odpowiedzialny za badania w Grupie Daimler i dyrektor operacyjny Mercedes-Benz Cars: „Dzięki strategii »Electric First« (z ang. pierwszeństwo prądu – przyp. tłum.) Mercedes-Benz konsekwentnie podąża drogą w kierunku neutralności pod względem emisji CO₂ i inwestuje w tę transformację znaczne środki. Nasza oferta staje się elektryczna – równolegle z naszą globalną siecią produkcyjną samochodów oraz akumulatorów. Zamierzamy być liderem w dziedzinie elektromobilności i w szczególności skupić się na technice akumulatorów”.

Produkcja modelu EQS – pierwszego elektrycznego luksusowego sedana Mercedes-Benz – wystartuje w pierwszej połowie 2021 r. w fabryce Factory 56 w Sindelfingen. Kolejne ważne kroki na drodze do stworzenia gamy modelowej neutralnej w zakresie emisji CO₂ to rozpoczęcie wytwarzania elektrycznego kompaktowego SUV-a EQA w fabryce w Rastatt (Niemcy) oraz zlokalizowanie produkcji EQB w węgierskim zakładzie w Kecskemét.

Jörg Burzer, członek zarządu Mercedes-Benz AG ds. produkcji i łańcucha dostaw: „Sieć produkcyjna Mercedes-Benz jest globalna, cyfrowa i elastyczna – a jednocześnie przygotowana na nadchodzącą elektryczną ofensywę. Łącznie samochody Mercedes-EQ będą powstawać w sześciu lokalizacjach na całym świecie. Kluczową rolę w naszej strategii odgrywa lokalna produkcja akumulatorów – w połączeniu z kompleksową koncepcją zrównoważonego rozwoju, która obejmuje cały cykl życia akumulatora, aż po jego recykling”.

Fabryki samochodów Mercedes-Benz konsekwentnie realizują elektryczną ofensywę

W maju 2019 r. do bieżącej seryjnej produkcji w fabryce Mercedes-Benz w Bremie włączono model EQC. Zaledwie kilka miesięcy później niemiecko-chińska spółka joint venture Beijing Benz Automotive Co.Ltd. (BBAC) rozpoczęła montaż EQC na lokalny rynek chiński. W 2020 r. w Vitorii w północnej Hiszpanii ruszyła produkcja elektrycznego vana klasy premium – EQV.

W 2021 r. nabywcy aut kompaktowych będą mieli do wyboru dwa w pełni elektryczne kompaktowe SUV-y z gwiazdą: EQA i EQB. Światowa premiera pierwszego z nich odbędzie się już w styczniu 2021 r. Uruchomienie produkcji EQA w fabryce Mercedes-Benz w Rastatt odbyło się całkowicie bezproblemowo. Podobnie jak w przypadku EQC z Bremy i Pekinu oraz EQV z Vitorii, które są już na rynku, w pełni elektryczne modele powstają w Rastatt na tej samej linii, co pojazdy kompaktowe z napędami konwencjonalnymi i hybrydowymi. W przyszłym roku produkcję EQA w Pekinie, w wersji na lokalny rynek chiński, uruchomi również BBAC.

W 2021 r. rozpocznie się też budowa modelu EQB; egzemplarze na światowy rynek będą powstawać w węgierskiej fabryce Mercedes-Benz w Kecskemét, a dla nabywców z Państwa Środka – w zakładach BBAC w Pekinie. Trwają już odpowiednie przygotowania obu fabryk, w tym szkolenia pracowników i prace remontowe. Kompaktowy SUV EQB będzie pierwszym całkowicie elektrycznym seryjnym Mercedesem z Węgier i dołączy do wytwarzanych tam hybryd plug-in: CLA i CLA Shooting Brake. W Kecskemét, oprócz produkcji w niemieckiej fabryce Mercedesa w Rastatt, ma powstawać także Klasa A z hybrydowym napędem plug-in.

Ponadto w pierwszej połowie 2021 r. w Factory 56 w fabryce Mercedes-Benz w Sindelfingen rozpocznie się produkcja elektrycznego luksusowego sedana EQS. To niezależny, w pełni zasilany prądem reprezentant gamy nowej Klasy S, który jako pierwszy skorzysta z nowej architektury Mercedes-Benz dla pojazdów elektrycznych klasy wyższej i luksusowej. Klasa S, a w przyszłości także Mercedes-Maybach Klasy S i EQS będą produkowane w Factory 56 na wspólnej linii, w sposób w pełni elastyczny. Zakłady te pokazują, jak będzie wyglądać przyszłość produkcji w Mercedes-Benz – i wyznaczają nowe standardy w budowie samochodów. W porównaniu z montażem poprzedniej Klasy S uzyskano tam około 25-procentowy wzrost efektywności. To zasługa optymalizacji całego łańcucha wartości i pełnej cyfryzacji dzięki wprowadzeniu cyfrowego ekosystemu produkcji MO360.

Także w drugiej połowie 2021 r. fabryka Mercedes-Benz w Bremie rozpocznie produkcję biznesowego sedana EQE; wkrótce potem budowa modelu ruszy w zakładzie w Pekinie. Fabryka w stolicy Państwa Środka będzie wówczas produkować łącznie cztery modele Mercedes-EQ na lokalny rynek.

Z kolei zakłady Mercedes-Benz w Tuscaloosie (USA) przygotowują się do produkcji SUV-ów na bazie modeli EQE i EQS; jej uruchomienie zaplanowano na 2022 r. Pojazdy będą powstawać na tej samej linii, co SUV-y z napędami konwencjonalnymi oraz hybrydowymi zespołami plug-in.

W 2022 r. Mercedes-Benz będzie wytwarzać łącznie osiem elektrycznych modeli Mercedes-EQ w siedmiu lokalizacjach na trzech kontynentach. W tym celu firma już na wczesnym etapie inwestowała w elastyczne rozwiązania i odpowiednie wyposażenie swoich zakładów na całym świecie, przystosowując je do przyszłościowych wymogów Przemysłu 4.0. Dzięki temu w fabrykach Mercedes-Benz AG pojazdy z różnymi typami napędu można wytwarzać równolegle i w krótkim czasie dopasowywać profil produkcji do zapotrzebowania. Elastyczność to decydujący czynnik, jeśli chodzi o spełnienie strategicznego celu osiągnięcia ponad połowy sprzedaży samochodów xEV, czyli hybryd plug-in i pojazdów elektrycznych, od 2030 r. i stopniowego zwiększania udziału aut w 100% zasilanych prądem.

Portfolio elektrycznych Mercedesów uzupełniają trzy modele smarta. EQ fortwo i EQ fortwo cabrio są produkowane w Hambach we Francji, a EQ forfour – w Novo Mesto w Słowenii. Kolejna generacja elektrycznych smartów będzie wytwarzana przez spółkę joint venture smart Automobile Co., Ltd. w Chinach – to wspólne przedsięwzięcie Mercedes-Benz AG i Zhejiang Geely Group (Geely Holding).

Kluczową technologią i pośrednim krokiem w kierunku stworzenia gamy aut w pełni elektrycznych jest hybrydowy napęd plug-in. Już teraz oferta Mercedes-Benz obejmuje ponad 20 wariantów z takim napędem, a do 2025 r. będzie dalej poszerzona – ma wtedy obejmować ponad 25 odmian plug-inów. Z tego względu ich produkcja też odgrywa ważną rolę w globalnej sieci zakładów Mercedesa. Hybrydy plug-in już dziś zjeżdżają z linii montażowych w prawie wszystkich fabrykach samochodów Mercedes-Benz.

Globalna sieć produkcji akumulatorów: kluczowy czynnik sukcesu w ofensywie elektrycznych Mercedesów

Za dostarczanie akumulatorów do elektrycznych modeli Mercedes-EQ odpowiada globalna sieć produkcji akumulatorów, dysponująca fabrykami na trzech kontynentach. Dwa zakłady w Kamenz (Niemcy) produkują akumulatory do hybryd, hybryd plug-in i pojazdów elektrycznych już od 2012 r. Druga fabryka w tym miejscu rozpoczęła działalność w 2018 r., a od 2019 r. wytwarza baterie do EQC. Od początku została projektowana jako neutralna pod względem emisji CO₂ i z myślą o realizacji tego celu korzysta m.in. z energii słonecznej, geotermalnej oraz własnej elektrociepłowni. Niedawno rozpoczęła się tam również produkcja akumulatorów do modelu EQA. Od chwili rozpoczęcia produkcji w Kamenz powstało już ponad milion akumulatorów litowo-jonowych do pojazdów elektrycznych, hybryd plug-in oraz tych wyposażonych w instalację 48 V.

W tym roku fabryka akumulatorów w Jaworze (Polska) rozpoczęła produkcję akumulatorów dla hybryd plug-in Klas C, E i S, a w przyszłym rozszerzy swoje portfolio o baterie do kompaktowych modeli Mercedes-EQ: EQA i EQB. Podobnie jak fabryka akumulatorów w Kamenz polskie zakłady od samego początku były projektowane pod kątem produkcji neutralnej pod względem emisji CO₂.

W przyszłości akumulatory będą wytwarzane także w dwóch zakładach w Untertürkheim (Niemcy). W Hedelfingen trwają obecnie końcowe przygotowania do uruchomienia produkcji akumulatorów dla modelu EQS, który zacznie zjeżdżać z linii montażowej w pobliskim Sindelfingen w pierwszej połowie 2021 r. Będzie powstawać tam również system akumulatorów dla modelu EQE. Obecnie kolejna fabryka akumulatorów jest budowana w Brühl, gdzie w 2022 r. rozpocznie się wytwarzanie baterii do hybryd plug-in Mercedes-Benz.

W 2022 r. w fabryce Mercedes-Benz w Tuscaloosie (USA) ruszy produkcja SUV-ów na bazie modeli EQS i EQE. Obecnie w bezpośrednim sąsiedztwie budowana jest fabryka akumulatorów, która dostarczy baterie do obu tych samochodów.

Ponadto strategia produkcji Mercedes-Benz przewiduje powstanie kolejnej fabryki akumulatorów w Sindelfingen.

Wspólnie z lokalnym partnerem Thonburi Automotive Assembly Plant (TAAP) oddział Mercedes-Benz Cars otworzył fabrykę akumulatorów także w Bangkoku (Tajlandia); zakłady rozpoczęły działalność w 2019 r. Powstają tam akumulatory do aktualnych hybryd typu plug-in Klas C, E i S, a wkrótce mają zająć się też produkcją baterii do całkowicie elektrycznych modeli Mercedes-EQ.

Electric First oraz Ambition2039: mobilność i produkcja neutralne pod względem emisji CO₂

Pod hasłem „Electric First” Mercedes-Benz dąży do konsekwentnej elektryfikacji wszystkich wariantów swoich modeli i typów pojazdów. W ciągu najbliższych kilku lat producent będzie koncentrował się na stopniowym zwiększeniu udziału w swojej ofercie pojazdów w 100% elektrycznych.

Tak zwane xEV-y, czyli hybrydy plug-in i samochody wyłącznie na prąd, do 2030 r. mają stanowić ponad połowę sprzedaży nowych Mercedesów. Tymczasem ich popularność nieprzerwanie rośnie: w trzecim kwartale 2020 r. firma dostarczyła na całym świecie łącznie 45 000 pojazdów elektrycznych i hybryd plug-in (xEV).

Wraz z wprowadzeniem strategii Ambition2039 ponad rok temu Mercedes-Benz zapoczątkował swoją drogę ku neutralności CO₂. Kluczową rolę odgrywa tu produkcja pojazdów. Już w 2022 r. fabryki samochodów osobowych i dostawczych Mercedes-Benz na całym świecie będą budować pojazdy w sposób neutralny pod względem emisji CO₂. Obejmuje to ponad 30 zakładów wytwarzających auta osobowe i dostawcze, a także fabryki akumulatorów.

Mercedes-Benz

Wyświetlenia: 468

Co dalej z akcjami CD Projektu?

15.02.2021

Czwarty nalewak w rafinerii LOTOSU uruchomiony

11.02.2021

Debiut AAVision w styczniu 1996 r.: 25 lat temu zaczęła się historia sukcesu SUV-ów Mercedes-Benz

13.01.2021

Branżowy Barometr EFL na I kwartał 2021 Zapowiada się dobre pierwsze półrocze dla budownictwa. Co druga firma liczy na poprawę kondycji

17.02.2021

Siedem kolejnych pojazdów Scania na elektrycznej autostradzie

2.02.2021

Znamy wykonawcę przygranicznego odcinka S19 na Podlasiu

26.01.2021
Pokaż więcej

Ostatnio dodane wiadomości

Pomaganie ludziom jest wartością samą w sobie

4.02.2021

Szkolenia w czasach zarazy. Wzrasta popularność „Profesjonalnych kierowców”

7.01.2021

Bezpieczne drogi naturalnych lekarstw

13.01.2021

Omnichannel w magazynie – czyli jak Empik zintegrował kanały sprzedaży

23.02.2021

50 lat KaWe Holland

2.02.2021

Dodatkowe wyposażenie pojazdów Renault Trucks w kontekście zmian dotyczących nowych norm bezpieczeństwa w Wiedniu i Londynie

26.01.2021