Ekonomia nadal na biegu wstecznym – nastroje na koniec roku

Ekonomia nadal na biegu wstecznym – nastroje na koniec roku

17.12.2020
Czas czytania ok. 4 minut

Stabilny wzrost gospodarczy i wyjście z kryzysu to obecnie jedyne plany i oczekiwania przedsiębiorstw z całej Europy. W szczególności dla przemysłu motoryzacyjnego, logistycznego i rolniczego, który często uważany jest za kręgosłup rozwoju gospodarczego Polski. Dla firm obecnie ważne jest utrzymanie płynności finansowej i z taką strategią wejdą one w kolejny rok – inwestycje w nowości ustąpią miejsca dla handlu sprzętem używanym.

Niemal wszystkie gałęzie gospodarki od ponad pół roku trzymają mocno zaciśnięte kciuki i liczą na widoczne ożywienie koniunktury – w tym przemysłu i handlu pojazdami, branży logistycznej czy powierzchni magazynowej. Planowanie budżetów i strategii długoterminowych od dawna spędza sen z powiek menadżerów firm, którzy pozostają bezradni w obliczu nieprzewidzianych wyzwań kolejnego roku. Inwestycje w nowe floty, sprzęty czy konkretne rodzaje maszyn zatrzymano już wcześniej, jednak wtedy nikt nie sądził, że sytuacja pozostanie niezmienna tak długo. Tymczasem przychody nadal stoją pod znakiem zapytania, zagrożenie dla sektorów czyha na każdym kroku, a ceny robią się tylko wyższe.

Ceny w górę, popyt na nowe maszyny w dół

2021 r. może przynieść niemałe zaskoczenie – część producentów zawsze podwyższa ceny stopniowo przez dany okres, jednak reszta preferuje nowe kwoty wraz z nadejściem następnego roku. W obecnej sytuacji wzrost cen maszyn może być spowodowany wieloma aspektami, z których część nie była do tej pory zauważalna. To m.in. podwyżki cen podzespołów, pracy ludzkiej i energii, ale także wszechobecne funkcjonowanie w zaawansowanym reżimie sanitarnym, z którym łączą się zmiany w wykonywaniu obowiązków i np. konieczność zakupu środków ochrony czy utrudniona logistyka. Ogromny wpływ na wzrost cen maszyn ma również wysoki aktualnie kurs euro, który przekłada się na niekorzystne warunki importu.

To, w połączeniu ze zmianami w produkcji niekorzystnie oddziałuje na handel maszynami m.in. w kategorii transportu, rolnictwa czy budownictwa. Sektory te już teraz znajdują się mocno pod kreską, a perspektywa kolejnych miesięcy pod hasłem COVID-19 pogrąża je jeszcze bardziej. Do czynników spadku zainteresowania nowym osprzętem dodać można również pogorszenie się wsparcia inwestycyjnego z zewnętrznych środków oraz niską opłacalność produkcji rolniczej.

Pesymistyczne nastroje widoczne są również w sektorze produkcji pojazdów transportowych. Przedsiębiorstwa takie jak MAN notują ogromne straty (w pierwszym półroczu było to 387mln[1]), przez co przeprowadzają przymusowe restrukturyzacje. Z drugiej strony, firmy transportowe skarżą się na wzrosty stawek i niewystarczającą ilość pojazdów do przewozu towarów. Brak dostępnej floty jest wynikiem braku finansowania jej zakupu i tym samym głównym czynnikiem prowadzącym do bankructwa wielu firm.

Używane, ale w formie

Rozwiązaniem asekuracyjnym, szczególnie w sytuacjach niepewnej gospodarki, są maszyny z drugiej ręki – które aktualnie notują trend wzrostowy. Mimo że od stycznia do października 2020 roku zarejestrowano 13537 szt. ciągników używanych, czyli o 149 szt. mniej niż przed rokiem, pozytywów warto się doszukiwać w procentowym spadku, który wyniósł jedynie 1,03procenta. Dla porównania, dwa miesiące wcześniej różnica ta wynosiła 712 sztuk rejestracji, czyli wynik gorszy niż w roku poprzednim aż o 6,1 proc - jak wynika z danych Polskiej Izby Gospodarczej Maszyn i Urządzeń. Aktualna różnica ta jest już bardzo niewielka, co świadczy o ożywieniu sprzedaży na rynku wtórnym.

„Zaobserwowany w tym roku trend zwracania się w stronę maszyn z drugiej ręki – szczególnie widoczny w czasach niestabilności gospodarczej – przybierze na sile w 2021 roku. Co więcej, nie chodzi już tylko o kupno i sprzedaż używanych maszyn, ale także możliwość wynajmu pojazdów, która rozwiązuje problem finansowania całego sprzętu. Technologia zawsze śpieszy z pomocą, szczególnie teraz gdy fizyczny handel jest znacznie utrudniony.” – mówi Przemysław Vonau, dyrektor zarządzający w OTOMOTO.

OTOMOTO Profi

OTOMOTO Profi to serwis internetowy, który powstał w odpowiedzi na oczekiwania klientów, szukających wyspecjalizowanej platformy przeznaczonej do kupna, sprzedaży i wynajmu sprzętu ciężkiego w sektorze transportu, rolnictwa i budownictwa. Usprawnia międzynarodowy handel używanymi maszynami i zwiększa przejrzystość doświadczeń handlowych przy wykorzystaniu inteligentnej analizy danych oraz zaawansowanych rozwiązań technologicznych.

Platforma oferuje szeroki wachlarz najnowocześniejszych, opartych na danych narzędzi, w tym wgląd w dynamikę rynku międzynarodowego, analizę cen rynkowych oraz zaawansowane filtry wyszukiwania. Sprzedawcy na OTOMOTO Profi mogą eksportować swoje ogłoszenia do wielu wiodących na rynku platform, w tym OLX Polska, OLX Ukraina, a wkrótce także Tradus.

OLX Group łączy ponad 20 platform handlowych i ponad 300 milionów klientów. Firma działa na ponad 30 rynkach na pięciu kontynentach i jest numerem jeden na niektórych z największych wschodzących na świecie rynków, takich jak Rosja, Indie i Brazylia.

[1]https://www.pb.pl/konto/logowanie/?next=/man-zwalnia-polacy-licza-na-prace-1005913

Wyświetlenia: 494

Scania testuje autonomiczne pojazdy na autostradzie w Szwecji

5.02.2021

Wykonawca dokończenia przebudowy węzła drogowego Szczecin Kijewo wybrany

7.01.2021

Goodyear przyspiesza rozwój opon uruchamiając drugi symulator dynamiczny

28.01.2021

Odcinki pozbawione kategorii dróg krajowych i zaliczone do dróg wojewódzkich w 2020 roku

13.01.2021

Wybraliśmy najkorzystniejszą ofertę w przetargu na kolejny odcinek A2 pomiędzy Siedlcami a Białą Podlaską

23.02.2021

Jaki kurs przyjęli deweloperzy mieszkaniowi

5.02.2021
Pokaż więcej

Ostatnio dodane wiadomości

Firma Primafrio Group zamówiła 1300 pojazdów DAF XF 480 z kabinami Super Space Cab

12.01.2021

Nowy producent w segmencie autobusowym Inter Cars

29.01.2021

Na co Polska wyda 30 miliardów euro z grantów unijnych?

27.01.2021

Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej

15.02.2021

Poznań nadal stabilnym rynkiem dla najemców - raport Cresa Polska

24.02.2021

Firestone – opona z segmentu premium dla rolnictwa

15.02.2021