Drugie życie baterii

Drugie życie baterii

11.01.2021
Czas czytania ok. 2 minut

Konsorcjum firm Solaris Bus & Coach sp. z o.o. oraz Impact Clean Power Technology S.A. wspólnie z firmą TAURON Polska Energia, będą realizować projekt „Second Life ESS”, którego celem jest stworzenie prototypu systemu magazynowania energii elektrycznej w oparciu o zużyte baterie z autobusów. Projekt współfinansowany jest ze środków NCBiR.

Solaris pierwszy autobus elektryczny zaprezentował w roku 2011. Od tego momentu firma zakontraktowała ponad 1000 sztuk elektrobusów w 18 państwach, w kilkudziesięciu miastach. Pierwsze z dostarczonych wiele lat temu pojazdów pokonały już po ponad pół miliona kilometrów. Oznacza to, że w niektórych z nich konieczna będzie wymiana pakietów baterii.

„Baterie wraz z upływem czasu i w wyniku eksploatacji tracą część swojej pojemności. W uproszczeniu można przyjąć, że zużyta bateria w autobusie elektrycznym ma jej poniżej 80%. Wciąż może być doskonałym magazynem energii elektrycznej w aplikacjach stacjonarnych. Stąd idea projektu drugiego życia baterii, którą będziemy wspólnie realizować z firmami TAURON oraz Impact” – wyjaśnia Łukasz Chełchowski, Dyrektor Biura Rozwoju Solarisa.

Celem projektu jest wykorzystanie ogniw litowo-jonowych, których parametry nie są już optymalne do zasilania pojazdów. Dzięki zastosowaniu ich w magazynach energii, mogą zyskać drugie życie. W ten sposób wydłuża się cykl życia baterii, które trafiają do ponownego użytku zamiast do utylizacji. Magazyn powstały z ich wykorzystaniem stanowi ważny składnik nowoczesnej infrastruktury energetycznej, łączącej wytwarzanie energii w tradycyjnych i odnawialnych źródłach z jej przechowywaniem i dostarczaniem do odbiorcy końcowego. Współczesne bateryjne magazyny energii są także elementem stabilizującym pracę sieci, ze stale rosnącym udziałem OZE. Są też czynnikiem wpływającym na jakość dostarczanej energii, wspierają rozwój elektromobilności, a także mikro-sieci.

Second Life jest projektem badawczym, realizowanym przy współpracy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Zakończenie prac, w ramach którego ma powstać prototyp systemu magazynowania energii elektrycznej, zaplanowano na rok 2022.

Firma Solaris w ramach tego projektu przekaże na potrzeby budowy prototypowego magazynu energii baterie o znamionowej energii 160 kWh, które wcześniej były wykorzystywane w autobusie elektrycznym PKM Jaworzno. Przypomnijmy, że PKM Jaworzno jest jednym z liderów elektromobilności w Polsce. Już dzisiaj we flocie tego przewoźnika jeżdżą 23 autobusy bateryjne, a kolejnych 20 marki Solaris jest w trakcie dostawy. Oznacza to, że już wkrótce blisko 80% floty tego przewoźnika będą stanowić autobusy bateryjne.

Solaris Bus & Coach

Wyświetlenia: 136

Części zamienne do silników Caterpillar

3.12.2020

Solaris liderem rynku autobusów bateryjnych 2020!

24.11.2020

Inter Cars przedłuża umowę ze Stalą Gorzów Wielkopolski!

13.01.2021

W stronę zrównoważonego społeczeństwa: Coraz więcej organizacji pozarządowych podejmuje działania na całym świecie

18.11.2020

Otwarcie ofert w przetargach na dokumentację dla obwodnic Nowej Wsi Wielkiej, Strzelna, Brześcia Kujawskiego oraz Kowalewa Pomorskiego

15.12.2020

Bardzo udany jubileuszowy sezon Mercedes-AMG Motorsport

8.12.2020
Pokaż więcej

Ostatnio dodane wiadomości

BM Reflex: Drożeje olej napędowy, podwyżki cen benzyn wyhamowały

6.12.2020

Szerokości Podcast – pierwszy podcast dla branży transportowej

24.11.2020

Modele DAF CF i XF z unikatowym pakietem — wymarzone pojazdy ciężarowe dla właścicieli i kierowców

19.11.2020

Co trzeci Polak zna ofiarę pijanego na drodze

22.12.2020

Wpływ wyników wyborów w USA na globalny rynek nieruchomości

30.11.2020

Transport publiczny cierpi na pandemii – potrzebna pomoc państwa

24.11.2020