Wodór zwiększy zasięg ciężarówek do 1 000 kilometrów

Wodór zwiększy zasięg ciężarówek do 1 000 kilometrów

16.02.2021
Czas czytania ok. 3 minut

Wyzwania związane z ograniczeniem emisji gazów cieplarnianych skłaniają sektor transportu i logistyki do poszukiwania alternatyw dla oleju napędowego. Oprócz pojazdów elektrycznych, które już dziś wykorzystywane są w centrach dużych miast, opcją dla zeroemisyjnego transportu na dłuższych dystansach mogą być ciężarówki napędzane ogniwami wodorowymi. DACHSER we współpracy z Uniwersytetem Nauk Stosowanych w Kempten bada możliwość wykorzystania ciężarówek wodorowych w swojej sieci logistycznej.

DACHSER

Studium wykonalności przeprowadzone przez Uniwersytet Nauk Stosowanych w Kempten na podstawie symulacji wykazało, że wykorzystanie ciężarówek z napędem wodorowym w sieci logistycznej DACHSER jest możliwe.

„W trakcie badań ustaliliśmy, że przy zastosowaniu technologii sprężonego wodoru o ciśnieniu 350 barów możliwe jest osiągnięcie zasięgu nieco ponad 500 kilometrów. Problemem jest jednak brak odpowiednich pojazdów oraz rozbudowanej sieci stacji tankowania tego paliwa. Ciekawą alternatywą jest wodór ciekły. Technologia tankowania, nad którą pracuje przede wszystkim Daimler Trucks, jest jedynym sposobem na zwiększenie zasięgu pojazdów ciężarowych do 1000 km. Ponadto umożliwia montowanie znacznie mniejszych i lżejszych zbiorników, co rozwiązuje problem zwiększonej masy całkowitej czy długości pojazdów z napędem wodorowym” – powiedział prof. Werner E. Mehr z Wydziału Inżynierii Mechanicznej Uniwersytetu Nauk Stosowanych w Kempten.

Transport przyszłości

Wspieranie badań oraz innowacji w dziedzinie napędów i paliw alternatywnych jest częścią strategii zrównoważonego rozwoju DACHSER. Wykorzystując swoją wiedzę i doświadczenie, firma angażuje się w działania na rzecz ochrony klimatu we współpracy z producentami pojazdów, instytutami badawczymi, uniwersytetami i stowarzyszeniami. „W ramach koncepcji logistyki miejskiej DACHSER Emission-Free Delivery stawiamy na pojazdy elektryczne. Tylko one spełniają wymagania stawiane pojazdom bezemisyjnym. Niestety, liczba dostępnych pojazdów, które nadają się do użytku w całej Europie, nadal jest niewielka. Obecnie w naszej flocie mamy osiem 7,5-tonowych pojazdów FUSO eCanter i jedną 18-tonową ciężarówkę Mercedes-Benz eActros. W najbliższej przyszłości liczymy na dostawę kolejnych elektryków. Nasza sieć obejmuje również inne, w pełni elektryczne furgonetki, samochody osobowe, a nawet wspomagane elektrycznie rowery towarowe” – powiedział Andre Kranke, Department Head Trends and Technology Research w DACHSER.

Ogniwa wodorowe mają ogromny potencjał, aby sprawdzić się w zeroemisyjnym transporcie dalekobieżnym. Jednak zanim to nastąpi, trzeba przezwyciężyć jeszcze wiele przeszkód technologicznych, prawnych i ekonomicznych. Obecnie infrastruktura do produkcji i dystrybucji wodoru produkowanego z wykorzystaniem energii odnawialnej, czyli tak zwanego "zielonego wodoru" zarówno w Niemczech, jak i całej Europie, jest jeszcze słabo rozwinięta. Dlatego zdaniem prof. Mehr z pragmatycznego punktu widzenia nic nie stoi na przeszkodzie, aby w pierwszej kolejności w mobilności i transporcie wykorzystywać "wodór szary" będący produktem ubocznym przemysłu chemicznego. Eksperci szacują, że ciężarówki napędzane wodorem zaczną być eksploatowane na masową skalę pod koniec obecnej dekady, jednak DACHSER już teraz analizuje efekty ich zastosowania w swojej sieci logistycznej.

Dachser

Wyświetlenia: 359

Jak ulepszyć Miejsca Obsługi Podróżnych? Prezentujemy wyniki ankiety

8.01.2021

30 tysięcy drzew na 30 lat działalności. EFL posadzi las na Warmii

7.01.2021

Stopa bezrobocia nie pokazuje prawdziwej aktywności zawodowej

11.02.2021

IVECO świętuje 75‑lecie historycznej marki Pegaso

16.02.2021

Nawet do 3600 zł zwrotu za zakup opon Michelin

1.02.2021

Zespół Formuły E Mercedes-Benz EQ z trzygwiazdkową akredytacją środowiskową FIA

17.01.2021
Pokaż więcej

Ostatnio dodane wiadomości

Czy komercyjne mieszkania będą powstawać na gruntach gminnych

29.01.2021

Rusza akcja edukacyjna dla dzieci i młodzieży w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego

18.01.2021

Niskosiarkowy diesel z LOTOSU dla statku badawczego

28.01.2021

Dziewięć firm chętnych do wykonania dokumentacji obwodnicy Pisza

12.01.2021

EFL podwójnie nagrodzony przez sektor budowlany

15.02.2021

Klienci Banku Pocztowego wkrótce „pod jednym dachem”. Nowoczesne mobilne rozwiązania EnveloBanku stają się bazą technologiczną dla klientów detalicznych Banku Pocztowego

23.02.2021