Tajniki Muzeum Mercedes-Benz: samochodowe pedały

Tajniki Muzeum Mercedes-Benz: samochodowe pedały

3.03.2021
Czas czytania ok. 3 minut

Niezwykle rozbudowana stała ekspozycja Muzeum Mercedes-Benz liczy około 1500 eksponatów, w tym 160 pojazdów. Na szczególną uwagę zasługują tu rozwiązania, które przyciągają uwagę gości muzeum swoją zaskakującą historią i od dekad współtworzą motoryzacyjną kulturę. Przybliża je muzealny newsletter.

W dzisiejszym odcinku – pedały.

· Kluczowy element interakcji pomiędzy kierowcą a samochodem

· Rozmieszczenie pedałów upowszechniło się w latach 20. ubiegłego stulecia

· Wraz z pojawieniem się automatycznej skrzyni biegów używanie lewej nogi stało się zbędne

· „33 dodatki”: eksponaty z dziedziny kultury motoryzacyjnej na wystawie Muzeum Mercedes-Benz

Złożony wysiłek : prowadzenie samochodu wymaga skoordynowanych działań. Najważniejsze z nich to: przyspieszanie, kierowanie, wskazywanie kierunku skrętu, hamowanie, zmiana biegów i operowanie sprzęgłem – plus oczywiście obserwowanie ruchu drogowego. Już u progu epoki automobilizmu wynalazcy doszli do wniosku, że obok rąk do obsługi samochodu posłużą stopy. I dlatego pojazdy otrzymały pedały.

Standaryzacja : początkowo nie było jednak porozumienia co do tego, jak te pedały rozmieścić. Każdy producent miał inny pomysł na ich ulokowanie. Sytuację wyjaśniło pruskie wojsko. W 1908 r. ujednolicono rozmieszczenie pedałów w pojazdach wojskowych, tak aby kierowcy mogli bez problemu obsługiwać samochody różnych marek.

Jednolitość : w ten sposób w niemieckich ciężarówkach armii cesarskiej pojawiło się stosowane do dziś ułożenie pedałów gazu, hamulca i sprzęgła (od prawej do lewej). Nie wszędzie jednak rozwiązanie to przyjęło się od razu. Aż do lat 20. ubiegłego wieku liczba i rozmieszczenie pedałów w samochodach nie były jednolite. Często pedał gazu znajdował się pośrodku; było tak m.in. w samochodach wyścigowych. Stopniowo jednak wprowadzano obecny standard.

Automatyzacja : zazwyczaj prawa stopa obsługiwała pedały gazu i hamulca, a lewa – pedał sprzęgła. Gdy

w latach 50. zaczęły upowszechniać się automatyczne skrzynie biegów, do dyspozycji kierowcy pozostawiono jedynie pedały gazu i hamulca. Właśnie tak wygląda przyszłość – manualne przekładnie są stopniowo wycofywane z oferty Mercedes-Benz; również pojazdy elektryczne z reguły mają „tylko” dwa pedały. Oznacza to, że lewa noga może spocząć na podnóżku.

O jeden więcej : w przypadku Mercedes-Benz historia pedałów jest bardziej zawiła. Przez dziesięciolecia samochody spod znaku trójramiennej gwiazdy zamiast dźwigni hamulca ręcznego miały w przestrzeni na nogi jeszcze jeden pedał – umieszczony po lewej stronie, służący do uruchamiania hamulca postojowego. Jego zwalnianie odbywało się za pomocą uchwytu pod kierownicą, również zlokalizowanego po lewej stronie.

„Gaz” i wszystko jasne : pedał przyspieszenia jest nazywany „gazem”, ponieważ służy do regulowania objętości mieszanki paliwa i powietrza dostającej się do silnika spalinowego (w amerykańskim angielskim „gas” oznacza benzynę). I choć w przypadku aut na prąd silnik spalinowy zostaje zastąpiony elektrycznym, to pedał przyspieszenia wciąż nazywany jest „gazem” – mimo że kontroluje tu przepływ energii elektrycznej.

Dostępność : co zrobić, gdy kierowca jest niepełnosprawny fizycznie i nie może korzystać ze standardowych pedałów? Producenci – w tym Mercedes-Benz – oferują fabryczne rozwiązania wspomagające jazdę, takie jak systemy adaptacji pedałów czy specjalnej nakładki.

Bez pedałów : nowoczesne modele Mercedes-Benz oferują niezliczone systemy wspomagające, które przejmują funkcje obsługiwane za pomocą pedałów – należy do nich np. aktywny asystent odległości DISTRONIC. Jeśli

w przyszłości na niektórych trasach dostępny będzie w pełni zautomatyzowany tryb jazdy, dla zwiększenia komfortu jazdy pedały będą mogły „zniknąć” w podłodze samochodu. Takie rozwiązanie zostało zademonstrowane w eksperymentalnym pojeździe bezpieczeństwa (ESF) Mercedes-Benz z 2019 r.

Motorsport : w przypadku wybitnie sportowego stylu jazdy niektórzy kierowcy preferują hamowanie i redukcję biegów z tzw. międzygazem (metoda „pięty i palca”). Palce prawej stopy wciskają wówczas hamulec, a pięta – pedał gazu. Pozwala to na wyrównanie obrotów silnika spalinowego przy redukcji przełożenia i poprawę balansu samochodu.

Mercedes-Benz

Wyświetlenia: 732

Cresa doradzała firmie Kellogg’s podczas renegocjacji umowy najmu i ekspansji w Polsce

29.03.2021

UTA One® –interoperacyjne urządzenie do uiszczania myta od dziś również w Skandynawii i Szwajcarii

1.03.2021

FPP: Należy wprowadzić pożyczki dla MSP na samochody elektryczne

12.03.2021

ID Logistics rozbudowuje procesy e-commerce w Krajkowie – zwiększa zatrudnienie o ponad 50 proc. i wdraża kolejne automatyzacje

15.04.2021

Trzy zasady w dziedzinie cyberbezpieczeństwa, których potrzebuje każde przedsiębiorstwo w 2021 r.

15.04.2021

EFL wie, jak dbać o pracowników. Leasingodawca z wyróżnieniem „Firma Przyjazna Rodzinie”

12.03.2021
Pokaż więcej

Ostatnio dodane wiadomości

Umowa na dokumentację dla obwodnicy Kolbuszowej podpisana

12.04.2021

Ekipa Mercedes-AMG Petronas po przedsezonowych testach Formuły 1 w Bahrajnie

16.03.2021

Nagroda Jamesa Dysona – Po raz pierwszy w Polsce!

17.03.2021

Goodyear i TNO zaprezentują inteligentny układ hamulcowy

29.03.2021

Sieć Kuehne+Nagel wspiera dystrybucję szczepionek przeciw COVID-19 firmy biofarmaceutycznej Sinovac

2.03.2021

Nowy Gold od Jenoxa

25.03.2021