Najwyższy w UE strażacki podnośnik rozpoczął służbę w Grupie LOTOS

Najwyższy w UE strażacki podnośnik rozpoczął służbę w Grupie LOTOS

12.03.2021
Czas czytania ok. 3 minut

To najnowocześniejsze tego typu urządzenie, zdolne prowadzić skuteczne działania ratowniczo-gaśnicze na wysokości 81 m. Ten wyjątkowy pojazd trafił do LOTOSU na początku marca. Jego bazą jest podwozie SCANIA P450 10x4. Producentem zabudowy z podnośnikiem jest znana w branży pożarniczej firma Bronto Skylift z Finlandii. Nowy sprzęt będzie służyć LOTOS Straż do zabezpieczania najwyższych obiektów rafineryjnych. Jeżeli będzie trzeba, udzieli również pomocy w akcjach gaśniczych na najwyższych budynkach na terenie Trójmiasta.

Do gdańskiego zakładu podnośnik trafił 1 marca, od tego czasu trwają szkolenia. Do pracy na tym wyjątkowym urządzeniu zostanie przeszkolonych w sumie 15 strażaków i 2 ratowników chemicznych z LOTOS Straż. Do jego obsługi niezbędna jest specjalistyczna wiedza, a jego możliwości są imponujące. To najwyższy strażacki podnośnik w całej Unii Europejskiej.

Podnośnik LOTOS Straż_2

Strażacy na terenie rafinerii w Gdańsku zabezpieczają instalacje na różnych wysokościach. Nowy podnośnik umożliwi im skuteczniejsze i bezpieczniejsze wykonywanie zadań, m. in. na instalacjach, które powstały w ramach Projektu EFRA.

Głównym zadaniem LOTOS Straż jest zapewnienie bezpieczeństwa i ciągłości pracy na terenie rafinerii. Nowy sprzęt będzie dla nas ogromnym wsparciem w przypadku prowadzenia skutecznych działań ratowniczo-gaśniczych na dużych wysokościach. Ten podnośnik znacząco zwiększy możliwości taktyczno-bojowe naszej jednostki – mówi Piotr Pryczkowski, komendant LOTOS Straż.

Maksymalna, robocza wysokość podnośnika to 81 m, a boczny wysięg – prawie 30 m, co czyni go najwyższym tego typu sprzętem w Polsce. Odpowiednią sztywność konstrukcji zapewnia zespawanie jej elementów ze stali o wysokiej wytrzymałości techniką plazmową. Maksymalny udźwig zamontowanego na końcu kosza to 500 kg. Co ciekawe, dzięki wbudowanym czujnikom i komputerowemu modułowi sterowania – podnośnika nie da się przewrócić, ani przypadkowo uderzyć nim w przeszkodę na skutek ewentualnego błędu operatora.

Podnośnik LOTOS Straż_9

Specjalistyczną zabudowę z podnośnikiem wykonano w zakładach Bronto Skylift w Finlandii. Prace nad nią trwały 14 miesięcy, a ich efektem jest najnowocześniejsze tego typu urządzenie, dysponujące możliwością zdalnego sterowania i pozwalające na prowadzenie akcji gaśniczej z wykorzystaniem działka wodno-pianowego o wydajności 3800 l/min. Źródłem jego zasilania są wozy gaśnicze, znajdujące się na wyposażeniu LOTOS Straż. W razie potrzeby, urządzenie może pracować bezzałogowo i być sterowane przez operatora na ziemi. Sam kosz jest zabezpieczony przed działaniem ogania i dysponuje własną, ochronną kurtyną wodną.

W koszu zamontowane są kamery termowizyjna i obserwacyjna, których zadaniem jest pomoc operatorowi w zdalnym sterowaniu. Koszem można sterować również za pomocą znajdującego się w nim manipulatora. Podnośnik ma także własną linię powietrza oddechowego z odpowiednim osprzętem, z którego mogą korzystać ratownicy. Zasilające ją butle dla bezpieczeństwa umieszczono na podeście podnośnika – dodaje komendant Pryczkowski.

Kosz wyposażono również we wciągarkę sprzętową o udźwigu 150 kg. Całość osadzono na 5-osiowym podwoziu marki Scania, z trzema skrętnymi osiami. Dwie przednie nadają kierunek skrętu, a koła piątej wychylają się w przeciwnym kierunku, zacieśniając promień skrętu. To niezwykle ważne, biorąc pod uwagę, że pojazd ma aż 16,5 metra długości. Co istotne, wysokość pojazdu po złożeniu podnośnika nie przekracza 4 metrów, co pozwala bezpiecznie przejechać pod wszystkimi instalacjami na terenie gdańskiej rafinerii. Źródłem napędu jest 6-cylindrowy, rzędowy wysokoprężny silnik o pojemności 12,7 l i mocy 450 KM, generujący maksymalny moment obrotowy 2350 Nm.

Grupa Lotos

Wyświetlenia: 520

Badanie inFakt: firmy w czasie pandemii nie chcą obniżać wynagrodzeń

13.04.2021

Goodyear prezentuje EfficientGrip Cargo 2– trwałe rozwiązanie dla lekkich pojazdów dostawczych

25.03.2021

Kolejny odcinek nowej betonowej jezdni przekazany kierowcom

14.05.2021

Ford zapowiada europejski program testów nowego, w pełni elektrycznego samochodu dostawczego E-Transit, przeprowadzanych przez klientów

6.05.2021

Volvo Buses testuje swój pierwszy w Meksyku autobus elektryczny

11.05.2021

Madryt zamawia 250 autobusów marki Solaris!

27.04.2021
Pokaż więcej

Ostatnio dodane wiadomości

Zielone światło dla S5 pomiędzy Ostródą i Grudziądzem

7.05.2021

Maciej Oleksowicz wśród najbardziej wpływowych osób polskiej gospodarki

25.03.2021

BM Reflex: Rynek nieco bardziej stabilny. Święta dużo droższe niż przed rokiem

2.04.2021

Wymiana nawierzchni autostrady A4 Katowice-Kraków na finiszu

29.03.2021

Wykonawcy obniżają koszt budowy dróg

10.05.2021

Poznaliśmy firmy zainteresowane remontem autostrady A4 pomiędzy Górą św. Anny a granicą woj. opolskiego i śląskiego

26.03.2021