Dlaczego międzykontynentalny transport części samochodowych  w jednorazowych opakowaniach jest nieekologiczny?

Dlaczego międzykontynentalny transport części samochodowych w jednorazowych opakowaniach jest nieekologiczny?

25.03.2021
Czas czytania ok. 3 minut

Zmiany w globalnym przemyśle motoryzacyjnym pokazują, jak opakowania wielokrotnego użytku są bardziej przyjazne dla środowiska oraz zapewniają większe korzyści operacyjne i gospodarcze niż jednorazowe opakowania tekturowe.

Przemysł motoryzacyjny przechodzi bardzo dynamiczne zmiany. Postępująca elektryfikacja pojazdów podyktowana regulacjami środowiskowymi i obawami konsumentów oznacza, że potrzebnych będzie wiele zupełnie nowych komponentów. Poza zakłóceniami wywołanymi przez pandemię narzuca to ogromną zmianę w łańcuchach dostaw na całym świecie i sprawia, że kładzie się coraz większy nacisk na złożoność transportu międzykontynentalnego.

Zrozumiałe jest, dlaczego wiele przedsiębiorstw z branży automotive wychodzi z założenia, że opakowania jednorazowe są bardziej sensowne w przypadku długich przepływów transportowych. Tektura wydaje się o wiele mniejszym problemem dla środowiska niż plastik, ponieważ można ją poddawać recyklingowi. Jest też stosunkowo tania do kupienia i wymiany oraz nie wymaga transportu zwrotnego.

Jednak jednorazowe opakowania tekturowe powodują znaczne problemy przy eksporcie/imporcie długodystansowym i nie są one związane jedynie z redukcją emisji CO2 i odpadów, ale są też mniej ekonomiczne operacyjnie.

Istnieje o wiele lepszy sposób

Opakowania jednorazowe nie są tak ekologiczne, jak pewnie większość społeczeństwa sądzi. W całym okresie ich eksploatacji tektura może produkować więcej gazów cieplarnianych niż plastik[1]. Ponadto trudno jest prawidłowo poddawać ją utylizacji (znaczna ilość tektury trafia na wysypiska, gdzie gnije, wytwarzając jeszcze więcej gazów cieplarnianych).

Również ważny w przypadku złożonych eksportów jest fakt, że należy uwzględniać koszty ukryte, CAPEX, dodatkowe miejsce na przechowywanie, większą potrzebę obsługi ręcznej oraz ryzyko uszkodzenia produktów.

Na przykład firma Tenneco, globalny dostawca poziomu 1, wspólnie z firmą CHEP opracowała analizę całkowitego kosztu posiadania swojego systemu opakowań, dzięki której odkryła, że największe ukryte koszty generowały opakowania jednorazowe[2].

Ze względu na ogromną skalę swojej działalności oraz sieć globalną firma CHEP może zagwarantować klientom, że (w przeciwieństwie do opakowań jednorazowych) będą zawsze otrzymywać dostawy potrzebnych opakowań bez względu na zmiany w zapotrzebowaniu. Opakowania wielokrotnego użytku są w bezustannym obiegu na całym świecie, więc eliminują opłaty za transport zwrotny.

Wynajmowane wytrzymałe opakowania wielokrotnego użytku eliminują ryzyko w złożonych transportach międzykontynentalnych, podczas których uszkodzenia i przerwy mogą oznaczać kosztowne przestoje na liniach produkcyjnych. Analiza łańcucha wartości CHEP sprawdza przepływy klientów oraz pomaga im obliczyć najbardziej wydajne sposoby redukcji kosztów, zwiększenia przejrzystości i ekologii, a także przyspieszenia, uproszenia i zwiększenia bezpieczeństwa łańcucha dostaw w eksporcie i imporcie.

Jeden z czołowych deweloperów systemów i dostawców dla branży motoryzacyjnej, posiadający 40 zakładów produkcyjnych na całym świecie, był zaniepokojony nakładami kapitałowymi na logistykę opakowań jednorazowych, a także jej wpływu na zrównoważony rozwój przedsiębiorstwa.

- Jedna z firm zwróciła się o pomoc do ekspertów ds. branży motoryzacyjnej z CHEP. Wspólnie próbnie wprowadziliśmy na jeden rok pojemniki wielokrotnego użytku na jednej z tras — transport katalizatorów z RPA do Niemiec. Krok ten nie tylko zmniejszył ilość odpadów fizycznych firmy o około 193 tony, ale także pomógł jej zrealizować cele związane z niezawodnością, zrównoważonym rozwojem i opłacalnością. Ponadto przedsiębiorstwo odniosło dodatkowe korzyści w postaci redukcji uszkodzeń produktów, wolumenów transportów oraz optymalizacji magazynowania i transportu morskiego. To rozwiązanie może być teraz wdrożone w całym łańcuchu dostaw firmy – powiedział Murray Gilder, wiceprezes CHEP Automotive & Industrial Solutions.

Zrównoważony rozwój leży u podstaw przyszłości branży motoryzacyjnej. Opakowania wielokrotnego użytku firmy CHEP wynajmowane w systemie poolingu to najbardziej ekologiczny to ekonomiczny sposób transportu międzykontynentalnego.

CHEP Automotive & Industrial Solutions

Źródło: https://www.theguardian.com/environment/2010/mar/31/plastics-cardboard

Źródło: https://packagingrevolution.net/automotive-packaging-role-continues-to-evolve-in-global-supply-chains/

Wyświetlenia: 477

Mercedes-Benz Polska rusza z cyklem porad na blogu o ekojeździe i optymalizacji zużycia energii

29.03.2021

Europejski Dzień Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego

6.05.2021

Obwodnica Suchowoli jako pierwsza w realizacji

14.05.2021

Innowacje dla logistyki prosto z Prologis Park Chorzów

1.04.2021

IVECO Poland dostarczy do HAMAPolska 350 najnowszych modeli IVECO przeznaczonych do wynajmu krótko i długoterminowego

25.03.2021

Hillebrand przejmuje VignoblExport

13.05.2021
Pokaż więcej

Ostatnio dodane wiadomości

Budowa obwodnicy Kępna w ciągu S11 na ostatniej prostej

16.04.2021

Poznaliśmy firmy zainteresowane remontem autostrady A4 pomiędzy Górą św. Anny a granicą woj. opolskiego i śląskiego

26.03.2021

DHL Parcel inwestuje w dostawcze samochody elektryczne dla kurierów

19.04.2021

Volvo Trucks zdobywa nagrodę za wyjątkową jakość projektu swojego nowego modelu Volvo FM

13.04.2021

Barometr EFL na II kwartał: najwyższa wartość głównego indeksu od początku pandemii koronawirusa w Polsce

15.04.2021

Solaris dostarczy kolejnych 6 autobusów elektrycznych do Szczecina

13.04.2021