PESA z kolejnym zamówieniem na ELF2 od Kolei Dolnośląskich!

PESA z kolejnym zamówieniem na ELF2 od Kolei Dolnośląskich!

25.03.2021
Czas czytania ok. 4 minut

Koleje Dolnośląskie kupują kolejnych 8 pociągów od PESA Bydgoszcz Koleje Dolnośląskie zdecydowały się na skorzystanie z przysługującego im prawa opcji i zamówiły kolejnych osiem pociągów Elf2. Dzięki decyzji na Dolny Śląsk trafi w sumie trzynaście nowych, pięcioczłonowych składów z PESA Bydgoszcz. Pierwsze wyjadą na trasy już w 2022 roku.

W umowie podpisanej z producentem 29 września ubiegłego roku pomiędzy przewoźnikiem i PESA Bydgoszcz, ujęto pięć elektrycznych pociągów Elf2 wraz z prawem opcji, umożliwiającym zamówienie w przyszłości kolejnych dwudziestu składów. Ogłoszone rozszerzenie zamówienia o osiem pociągów zwiększy wartość kontraktu o 232 mln złotych.

– Przejmujemy kolejne linie kolejowe w regionie, dlatego zdecydowaliśmy się rozszerzyć zamówienie na nowe pociągi. Musimy przygotować się z Kolejami Dolnośląskimi do rozbudowy siatki połączeń w przyszłości – powiedział Cezary Przybylski, marszałek województwa dolnośląskiego – Chcemy rozwijać kolej aglomeracyjną we Wrocławiu, a Elfy2 dzięki możliwości zabrania na pokład ponad 550 pasażerów idealnie odpowiadają naszym potrzebom – zakończył marszałek.

Wartość całego zamówienia Kolei Dolnośląskich sięgnie 377 mln złotych, a jeden pociąg będzie kosztował 29 mln złotych. Nowy tabor pozwoli przewoźnikowi oraz samorządowi województwa dolnośląskiego kontynuować rozwój siatki połączeń w regionie w kolejnych latach. Ostatnie składy zostaną przekazane przewoźnikowi do połowy 2023 roku.

- Zamierzamy nadal intensywnie inwestować w rozwój kolei w regionie. Jak pokazują wyniki przewozowe w momencie luzowania obostrzeń epidemicznych liczba pasażerów natychmiast, skokowo wzrasta. To dla nas jasny sygnał, że warto inwestować w rozwój transportu kolejowego – deklaruje Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa odpowiedzialny za rozwój infrastruktury kolejowej w regionie.

Przewoźnik nadal może rozszerzyć kontrakt z PESA Bydgoszcz, czego nie wyklucza zarząd spółki. Prawo opcji umożliwia zamówienie kolejnych dwunastu składów do końca września 2021 roku – Od samego początku naszym zamiarem było zakupienie największej możliwie liczby nowych pociągów w ramach tego projektu taborowego. W zeszłym roku zamówiliśmy 11 pociągów, w tym 6 hybryd z Newagu, dzisiaj wyraziliśmy wolę zwiększenia tego zamówienia o kolejnych osiem, nowoczesnych składów. Już teraz jest to największy projekt taborowy w historii Kolei Dolnośląskich. Zapewniam jednak, że nie powiedzieliśmy w tej sprawie ostatniego słowa. Cały czas pracujemy nad tym, aby maksymalnie wykorzystać opcje zakupowe. Mamy na to jeszcze trochę czasu – dodaje Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.

- Dzięki skorzystaniu z opcji Koleje Dolnośląskie będą dysponować flotą 13 nowoczesnych pięcioczłonowych Elfów2. Te niskoemisyjne, komfortowe i bezpieczne pojazdy idealnie odpowiadają potrzebom kolei aglomeracyjnych i regionalnych. Jestem przekonany, że zarówno pasażerowie jak i obsługa pociągów będą z nich zadowoleni, co przełoży się na kolejne zamówienia w ramach opcji. – powiedział Krzysztof Zdziarski, Prezes PESA Bydgoszcz.

Komfortowe wyposażenie pociągów

Wybrany przez Koleje Dolnośląskie model Elf2 należy do najnowszej generacji pociągów elektrycznych zaprojektowanych przez PESA Bydgoszcz. Składy mogą rozwijać prędkość maksymalną sięgająca 160 km/h. Do tej pory PESA dostarczyła przewoźnikom kolejowym w Polsce i za granicą 47 składów Elf2.

Nowe pociągi posiadają 250 miejsc siedzących. W sumie będą mogły zabrać na pokład ponad 550 pasażerów. Dla podwyższenia komfortu podróży i bezpieczeństwa pasażerów Elfy2 będą wyposażone w klimatyzację, WiFi, miejsce do przewozu rowerów, dwa miejsca dla wózków osób niepełnosprawnych, miejsce na większe bagaże oraz monitoring. Dodatkowo producent będzie zobowiązany do serwisowania pociągów do poziomu P3.2.

Pesa dostarczyła do tej pory 47 elektrycznych zespołów trakcyjnych Elf2 . Podróżują nimi pasażerowie Polregio, Kolei Śląskich, Kolei Wielkopolskich, Kolei Podkarpackich, trwa produkcja tych pojazdów dla Kolei Małopolskich i Kolei Dolnośląskich.

Duże inwestycje taborowe

Koleje Dolnośląskie to jeden z najdynamiczniej rozwijających się przewoźników kolejowych w kraju. W ostatnich miesiącach spółka rozstrzygnęła przetargi i podpisała umowy na dostawę sześciu trójczłonowych składów hybrydowych oraz pięciu pociągów elektrycznych.

Skorzystanie z prawa opcji to część szerszego projektu, który jest współfinansowany przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Projekt „Aglomeracyjna Kolej Dolnośląska – zakup taboru kolejowego do obsługi ruchu pasażerskiego we Wrocławskim Obszarze Funkcjonalnym” jest dofinansowany kwotą 85,1 mln złotych.

PESA Bydgoszcz

Wyświetlenia: 525

Biurowy Wrocław powiększy się w tym roku tylko o 50 tys. mkw.

11.05.2021

Mercedes-Benz CLS po liftingu już w sprzedaży w Polsce

6.05.2021

Terminal i magazyn PEKAES w nowej lokalizacji na Pomorzu

22.03.2021

Dla kogo będą budować deweloperzy

19.04.2021

Ford zapowiada europejski program testów nowego, w pełni elektrycznego samochodu dostawczego E-Transit, przeprowadzanych przez klientów

6.05.2021

Ekspansja zagraniczna Nevomo. Polski startup wejdzie no nowe rynki

20.04.2021
Pokaż więcej

Ostatnio dodane wiadomości

Rusza konkurs Optifuel Challenge 2021

23.04.2021

Excellence – wyniki finansowe za Q1 2021 rok Jeszcze w tym roku przeniesienie notowań na rynek regulowany GPW

14.05.2021

Volvo Trucks Polska uruchamia Centrum Napraw Powypadkowych

5.05.2021

INPOST – wiążąca umowa nabycia 100% udziałów we francuskim Mondial Relay

7.04.2021

Co druga szczepionka na świecie marnuje się

15.04.2021

Nie tylko układają beton w tunelu

17.03.2021