FPP oraz Instytut LB Medical opracują pakiet rozwiązań dla pracodawców – profilaktyka zawodowych chorób psychicznych

FPP oraz Instytut LB Medical opracują pakiet rozwiązań dla pracodawców – profilaktyka zawodowych chorób psychicznych

30.03.2021
Czas czytania ok. 4 minut

Kampania #PracujzGłową

Federacja Przedsiębiorców Polskich (FPP) jako główny partner kampanii #PracujzGłową, której inicjatorem jest Instytut LB Medical przygotuje pakiet rozwiązań dla pracodawców w celu minimalizowania konsekwencji zdrowotnych poprzez profilaktykę zawodowych chorób psychicznych takich jak depresja, wypalenie czy wykluczenie zawodowe. W ramach kampanii zostanie opracowany raport o kosztach pośrednich i bezpośrednich chorób psychicznych pracowników dla budżetu państwa oraz dla pracodawców, a także zbiór dobrych praktyk i rekomendacji.

W ramach kampanii #PracujzGłową powołana zostanie Rada Ekspertów różnych specjalizacji: psychologii, psychiatrii, socjologii, psychoterapii, HR, employer brandingu. Prowadzone będą badania wśród pracowników i pracodawców, autorskie szkolenia, webinary oraz warsztaty dla przedsiębiorców. Uruchomiona zostanie również darmowa infolinia dla pracowników, , a także powstanie portal i profile edukacyjne publikujące porady oraz podcasty z ekspertami. Kampania otrzymała patronat honorowy Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii oraz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Kampania #PracujzGłową to druga odsłona kampanii edukacyjno-społecznej #NASZAwtymGŁOWA, której głównym inicjatorem jest Instytut LB Medical. Celem tej odsłony kampanii jest edukacja pracowników i pracodawców w kontekście profilaktyki zdrowia psychicznego w miejscu pracy. Nadmiar obowiązków, nadgodziny, długotrwała praca pod presją czasu może doprowadzić nie tylko do wypalenia zawodowego, ale również do depresji. Dlatego kampania ma na celu przeciwdziałać tym zjawiskom i uświadomić pracodawcom, że zdrowa głowa pracownika – to głowa kreatywna, pełna pomysłów, zmobilizowana i przede wszystkim odporna na stres. W ramach akcji zostanie podjęta analiza skali problemu, jakim jest wzrost stresu, depresji oraz wypalenia zawodowego, a także wpływu na pracodawców i pracowników na budżet państwa. #PracujzGłową będzie promować świadomych pracodawców, dla których troska o dobrostan psychiczny pracowników jest najważniejsza i zachęcać do zmian postaw środowiska zawodowego.

W I połowie 2020 roku liczba zwolnień lekarskich w Polsce z powodu epizodu depresyjnego i zaburzeń depresyjnych nawracających wzrosła o 72% w porównaniu z analogicznym okresem w roku 2019. Przełożyło się to na aż 20 mln dni absencji w pracy.[1]

„Z miesiąca na miesiąc rośnie liczba zwolnień lekarskich wypisywanych na depresję i zaburzenia lękowe. Izolacja i COVID-19 nasiliły objawy. Badania pokazują, że w ciągu dziesięciu lat depresja będzie najczęściej występującą chorobą na świecie. W Polsce połowa chorych nie leczy się. Jeśli nie pomożemy sobie wzajemnie – będzie jeszcze gorzej. Dlatego zwracamy się do pracodawców, którzy mają bezpośredni wpływ na samopoczucie i atmosferę w pracy – aby wzięli odpowiedzialność za zdrowie psychiczne swoich pracowników. Każdy pracownik powinien być wspierany i powinien mieć dostęp do odpowiednich środków, które pomogą mu uniknąć depresji czy wypalenia, wykluczenia zawodowego i społecznego, a także pozwolą minimalizować ich negatywne skutki. Zapewnienie warunków niezbędnych dla ochrony zdrowia psychicznego pracowników to wspólna odpowiedzialność wszystkich pracodawców” – mówi Arkadiusz Pączka, wiceprzewodniczący Federacji Przedsiębiorców Polskich (FPP).

Według badań na temat kondycji psychicznej pracowników aż 31 proc. Polaków stwierdziło, że praca zawodowa lub atmosfera w pracy negatywnie wpływa na ich kondycję psychiczną. Co więcej, prawie połowa badanych (49 proc.) stwierdziła, że ich praca jest stresująca, co jest jednym z powodów, który ma znaczący wpływ na ich samopoczucie.[2]

Te dane mówią same za siebie. Istnieje wyraźna potrzeba troski o zdrowie psychiczne w środowisku zawodowym. Dlatego kampania #PracujzGłową jest odpowiedzią na realny problem Polaków. Przez kampanię chcemy podkreślić istotność zdrowia psychicznego w różnych aspektach życia, zarówno prywatnego jak i zawodowego. Chcemy pokazać, że problemy natury psychicznej mogą dotknąć każdego z nas bez względu na wiek, status społeczny, czy miejsce zamieszkania. Pragniemy edukować i przeciwdziałać temu zjawisku oraz wypracować odpowiedni pakiet rozwiązań dla pracodawców, który naszym zdaniem jest kluczowy w osiągnięciu dobrego zdrowia psychicznego tej grupy społecznej, która jest najbardziej narażona na stres” –dodaje Dorota Bieniek-Kaska, pomysłodawczyni kampanii i prezes Instytutu LB Medical.

Edukacyjna rola kampanii obejmie także podkreślenie odpowiedzialności za przeciwdziałanie problemom w obszarze zdrowia psychicznego:

Odpowiedzialność po stronie pracownika

  • nie ignorowanie problemu
  • pokonanie strachu przed przyznaniem się do problemu
  • podjęcie odpowiednich kroków
  • szukanie pomocy

Odpowiedzialność po stronie pracodawcy

  • stworzenie odpowiednich warunków pracy
  • stworzenie sprzyjającej atmosfery

otwartej rozmowie o źródłach stresu, depresji i wypaleniu zawodowym

Federacja Przedsiębiorców Polskich (FPP)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

[1] Dane ZUS za okres styczeń – czerwiec 2020

[2] Badanie „Kondycja Psychiczna Pracowników” zrealizowane na zlecenie Instytutu LB Medical przez SW Research, realizacja w dn. 22.10-27.10.2020, n = 1022, respondenci to pracownicy w wieku 18-65, metoda badawcza CAWI.

Wyświetlenia: 576

Bliżej realizacji obwodnicy Starogardu Gdańskiego na DK22

1.04.2021

Najwyższy podnośnik w Europie na podwoziu Scania

31.03.2021

Co łączy Mercedes-Benz z ESPOT Warszawa oraz Illuminar Gaming?

26.03.2021

Badanie inFakt: firmy w czasie pandemii nie chcą obniżać wynagrodzeń

13.04.2021

Walter Herz zmienia nie tylko logo

24.02.2021

Wyraź swoją opinię na temat oznakowania dróg krajowych!

1.03.2021
Pokaż więcej

Ostatnio dodane wiadomości

20 lat Klubu Zabytkowych Mercedesów Polska – od kilkunastu do ponad 400 klasycznych aut z gwiazdą

25.03.2021

Medyczny e-commerce na dłużej w SEGRO Industrial Park Tychy 2

12.03.2021

Audi A4 najczęściej serwisowanym modelem w polskich warsztatach

25.03.2021

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej przechodzi do realizacji

19.04.2021

BM Reflex: Wzrost cen ropy hamuje, co z cenami na stacjach?

22.02.2021

BM Reflex: Ropa ponownie drożeje

19.04.2021