Stena Line przyspiesza eliminację energii z paliw kopalnych  w żegludze poprzez zmniejszenie emisji CO2 o 30% do roku 2030

Stena Line przyspiesza eliminację energii z paliw kopalnych w żegludze poprzez zmniejszenie emisji CO2 o 30% do roku 2030

7.04.2021
Czas czytania ok. 5 minut

W 2020 roku operator promowy Stena Line kontynuował plan redukcji emisji całkowitej CO2 i w związku z tym obecnie wyprzedza o dziesięć lat cele Międzynarodowej Organizacji Morskiej w zakresie obniżenia emisji w żegludze międzynarodowej. Oprócz tego szwedzkie przedsiębiorstwo żeglugowe chce przyspieszenia przejścia na żeglugę wolną od paliw kopalnych i przedstawia swój plan ograniczenia emisji całkowitej CO2 nawet o 30% do 2030 r.

Stena Elektra – elektryczny prom najbliższej przyszłości

Pomimo tego, że zeszły rok był pełen wyzwań, Stena Line w 2020 r. kontynuowała redukcję emisji całkowitej dwutlenku węgla. Emisje zmniejszyły się również o 2,3% /nm (na pokonaną milę morską), co pokazuje, że statki operatora stały się jeszcze bardziej energooszczędne w 2020 roku.

  • Ciężko pracujemy, aby zmniejszyć zarówno nasze zużycie paliwa jak i emisję, w tym samym czasie badając także paliwa alternatywne i technologie jutra. Głównymi czynnikami wpływającymi na redukcję emisji w 2020 roku jest wprowadzenie na Morzu Irlandzkim trzech nowych statków, które są nawet do 30% bardziej energooszczędne. Dodatkowo podczas zawinięć do portu w Kilonii (Niemcy) wykorzystujemy odnawialną energię elektryczną z lądu, a pięć kolejnych statków we flocie zostało wyposażonych w moduł sztucznej inteligencji o nazwie Stena Fuel Pilot, aby wspierać naszych kapitanów w operowaniu statkami w jak najbardziej energooszczędny sposób. - mówi Erik Lewenhaupt, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w Stena Line.

    Stena Line już teraz wyprzedza o dziesięć lat międzynarodowe cele IMO (Międzynarodowej Organizacji Morskiej) w zakresie redukcji emisji dla statków*. Mimo to szwedzka firma żeglugowa zdecydowała się przyspieszyć przejście na żeglugę wolną od paliw kopalnych i planuje zmniejszyć emisję całkowitą CO2 o 30% do 2030 r., co zostanie osiągnięte między innymi poprzez wprowadzenie do operacji statku nie używającego paliw kopalnych Stena Elektra na linii Göteborg-Frederikshavn (Szwecja-Dania). Do 2050 roku operator promowy zrezygnuje całkowicie z wykorzystania nieodnawialnych źródeł energii.

  • Naszą ambicją jest przewodzić rozwojowi w kierunku żeglugi wolnej od paliw kopalnych oraz zrównoważonego transportu morskiego. Oznacza to, że musimy zerwać z naszą zależnością od paliw kopalnych i zacząć redukować nasze całkowite emisje, a nie tylko stać się bardziej wydajnymiw przeliczeniu na wypłynięcie i transportowaną jednostkę. Dlatego Stena Line zdecydowała się wyznaczyć ambitny cel zmniejszenia całkowitej emisji dwutlenku węgla o 30% do 2030 r., ponieważ ostatecznie musi ona wynosić zero. - mówi dyrektor zarządzający Stena Line Niclas Mårtensson.

Mapa drogowa Stena Line dotycząca redukcji emisji dwutlenku węgla

Stena Line określiła cztery kluczowe obszary redukcji emisji dwutlenku węgla o 30% do 2030 r., tak, aby osiągnąć ambitny cel całkowitego odejścia od paliw kopalnych do roku 2050.

Elektryfikacja żeglugi:

  • Stena Line jest obecnie liderem w dziedzinie elektryfikacji żeglugi; od 2018 roku zasilany hybrydowo prom Stena Jutlandica kursuje na trasie pomiędzy Göteborgiem (Szwecja) a Fredrikshavn (Dania). Do 2030 r. wolny od paliw kopalnych prom Stena Elektra będzie pokonywać całą powyższą trasę wyłącznie na zasilaniu akumulatorowym; jest to dystans 50 mil morskich.

  • Elektryfikacja portów i terminali była kontynuowana w 2020 roku i obecnie 99,8% energii elektrycznej w Stena Line pochodzi z odnawialnych źródeł. W 25% terminali Stena Line, podczas zawinięć do portów, statki podłączone są do zielonej energii elektrycznej. Takie działanie w 2020 roku zmniejszyło emisję dwutlenku węgla przez Stena Line o ponad 13 000 ton, jest to porównywalne z roczną emisją 7 200 samochodów osobowych.

Poszukiwanie paliw alternatywnych

  • W 2015 roku Stena Line wprowadziła do żeglugi pierwszy na świecie prom, który może pływać zarówno na oleju napędowym, jak i metanolu. Unikalny projekt na pokładzie promu Stena Germanica na linii między Göteborgiem (Szwecja) a Kilonią (Niemcy) sprawił, że metanol stał się paliwem żeglugowym.

  • Metanol może być produkowany z gazu ziemnego, węgla, biomasy lub CO2. Stosowanie metanolu eliminuje emisję siarki i cząstek stałych prawie całkowicie, a azotu o 60% w porównaniu z tradycyjnym paliwem żeglugowym.

  • Stena Line sprawdza wiele paliw alternatywnych, takich jak wodór czy ogniwa paliwowe, a w 2021 roku planuje przeprowadzić test z metanolem pozyskiwanym z gazów odpadowych z przemysłu stalowego.

Modernizacja floty

  • W 2020 r. na Morzu Irlandzkim rozpoczęły kursowanie trzy promy nowej generacji E-Flexer. Statki te są do 30% bardziej energooszczędne niż poprzednio wykorzystywane jednostki i są przygotowane do przejścia konwersji napędu na gaz lub metanol. W 2022 r. kolejne dwa przedłużone statki E-Flexer zostaną dostarczone do Stena Line.

  • W ciągu ostatnich dziesięciu lat Stena Line zmodernizowała flotę poprzez wprowadzenie ponad 360 małych i dużych środków na rzecz efektywności energetycznej. Obejmują one takie działania jak wymiana żarówek, wymiana śrub napędowych i sterów, zastosowanie IoT (Internetu rzeczy) przy na przykład zautomatyzowanej wentylacji na pokładzie oraz nowych, przyjaznych dla środowiska powłok przeciwporostowych Selektope na kadłubie.

Sztuczna inteligencja na pokładzie

  • Doświadczeni kapitanowie Stena Line otrzymali na pokładzie pomoc modułu sztucznej inteligencji Stena Fuel Pilot. Ma on za zadanie wspierać ich w operacji statkiem w jak najbardziej efektywny sposób. W 2020 roku Stena Fuel Pilot został zainstalowany na pięciu promach kursujących pomiędzy Szwecją i Niemcami oraz Szwecją i Danią. W ciągu dwóch lat planowane jest wdrożenie modułu w całej flocie.

  • Stena Fuel Pilot potencjalnie może zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 5% na statek i wypłynięcie, jednak badane są dalsze możliwości wsparcia AI w zakresie zmniejszenia zużycia paliwa.

FAKT: Strategia zrównoważonego rozwoju Stena Line

Nasze zaangażowanie w zrównoważony rozwój skupia się wokół pięciu Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ. Powiązane jest to bezpośrednio z naszą działalnością, a są to: równość płci, czysta i dostępna energia, odpowiedzialna konsumpcja i produkcja, dobre zdrowie i jakość życia oraz ochrona życia pod wodą. Dla każdego z tych celów określono ambitny plan.

Stena Line

Wyświetlenia: 332

Tajniki Muzeum Mercedes-Benz: choinka zapachowa

13.04.2021

IVECO Poland przekazało firmie FINE LOGISTICS 500. egzemplarz ciągnika siodłowego IVECO napędzanego gazem ziemnym

19.02.2021

Nürburgring rozszerza rolę Goodyeara jako „oficjalnego partnera oponiarskiego”

19.02.2021

Logistyka kontraktowa DACHSER Polska na Górnym Śląsku – okno na zachód i południe Europy

24.02.2021

Znaczący krok w stronę tańszych i trwalszych dróg

24.02.2021

Pierwsze elektryczne Solarisy na rynku czeskim trafią do Ostrawy

23.03.2021
Pokaż więcej

Ostatnio dodane wiadomości

Prologis Etyczną Firmą 2020 w Polsce!

16.03.2021

Audi A4 najczęściej serwisowanym modelem w polskich warsztatach

25.03.2021

Koleje Dolnośląskie wstrzymują start sezonowych połączeń do Czech

14.04.2021

Podsumowanie lutego w Porcie Lotniczym Bydgoszcz

15.03.2021

Polski rynek magazynowy po raz kolejny na europejskim podium

19.02.2021

Rozpoczynamy projektowanie obwodnicy Milicza w ciągu DK15

19.02.2021