Umowa na dokumentację dla obwodnicy Kolbuszowej podpisana

Umowa na dokumentację dla obwodnicy Kolbuszowej podpisana

12.04.2021
Czas czytania ok. 3 minut

Rozpoczęły się przygotowania do budowy obwodnicy Kolbuszowej w ciągu drogi krajowej nr 9. Dzisiaj podpisana została umowa na opracowanie dokumentacji projektowej dla tej inwestycji. W sumie na Podkarpaciu, w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic, powstanie osiem nowych obwodnic.

Dokumentację dla obwodnicy Kolbuszowej za kwotę 2 898 029,32 zł wykona firma Promost Consulting. Termin na przygotowanie dokumentacji wynosi 33 miesiące od podpisania umowy.

Zakres prac przygotowawczych

Zamówienie obejmuje opracowanie Studium korytarzowego (SK), Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). Dodatkowo, po rozpatrzeniu dokumentacji na posiedzeniu Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI) i Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI), wykonawca przygotuje optymalny wariant przebiegu obwodnicy. Wariant ten będzie podstawą opracowania Programu funkcjonalno-użytkowego do przetargu na realizację inwestycji w systemie Projektuj i buduj.

Obwodnica Kolbuszowej to zadanie z rządowego Programu budowy 100 obwodnic, dla którego proces inwestycyjny dopiero się rozpoczyna. W ramach prowadzonych prac, wykonawca będzie zobowiązany przeanalizować możliwość poprowadzenia obwodnicy zarówno po wschodniej jak i zachodniej stronie miasta. Ostatecznie przebieg nowej drogi zostanie ustalony w DŚU.

Obwodnica powstanie w nowym śladzie drogi krajowej nr 9 jako droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości ok. 8,5 km. Inwestycja obejmie budowę pełnego zakresu DK9 klasy GP wraz ze skrzyżowaniami (ewentualnie węzłami), drogami poprzecznymi i drogami dojazdowymi zapewniającymi dostęp do drogi publicznej, obiektami inżynierskimi i ochrony środowiska. Zlikwidowane zostaną także kolizje z infrastrukturą techniczną niezwiązaną z drogą.

Cel inwestycji

Istniejący odcinek drogi krajowej nr 9 przechodzi przez miasto Kolbuszowa wśród zwartej zabudowy mieszkaniowej z licznymi jednopoziomowymi skrzyżowaniami i przejściami dla pieszych. Duże natężenie ruchu, na które składa się w głównej mierze ruch tranzytowy, jest niezwykle uciążliwe dla mieszkańców. Celem budowy obwodnicy Kolbuszowej jest więc przede wszystkim wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście.

Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Nowa trasa ułatwi tranzyt w ciągu drogi krajowej nr 9 Radom - Rzeszów i dalej w kierunku południowym, tj. do przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku. Usprawni to ruch tranzytowy, którego część z drogi ekspresowej S7 przejmuje DK9. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.

Program budowy 100 obwodnic w województwie podkarpackim

W ramach rządowego Programu na Podkarpaciu powstanie łącznie osiem obwodnic:

  • Brzostka i Kołaczyc w ciągu DK73,
  • Jasła w ciągu DK73,
  • Kolbuszowej w ciągu DK9,
  • Miejsca Piastowego w ciągu DK28,
  • Nowej Dęby w ciągu DK9,
  • Pilzna w ciągu DK73,
  • Przemyśla w ciągu DK28/77,
  • Sanoka w ciągu DK84 - II etap.

W ramach rządowego Programu do 2030 r. powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 830 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych.

Jednym z najważniejszych efektów realizacji programu będzie poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej. Więcej o Programie budowy 100 obwodnic na stronie Ministerstwa Infrastruktury.

GDDKiA

Wyświetlenia: 386

Dla kogo będą budować deweloperzy

19.04.2021

Grupa Reesco wierzy w sektor retail i rozszerza swoją specjalizację

22.04.2021

GEFCO dostarcza auta elektryczne Polestar dla klientów indywidualnych w Chinach

1.04.2021

Co druga szczepionka na świecie marnuje się

15.04.2021

Transport i pomoc drogowa w jednym

6.05.2021

Ekologiczne rozwiązania SEGRO ponownie wśród Dobrych Praktyk

27.04.2021
Pokaż więcej

Ostatnio dodane wiadomości

Analiza Barometr E-shopper DPDgroup 2020 – wpływ pandemii na zachowania e-zakupowe w Europie

13.04.2021

Pustostany w Krakowie najwyższe od 10 lat

5.05.2021

Stena Line przyspiesza eliminację energii z paliw kopalnych w żegludze poprzez zmniejszenie emisji CO2 o 30% do roku 2030

7.04.2021

Od baterii trakcyjnej w autobusie miejskim po magazyn energii dla tramwajów: Drugie życie dla baterii Mercedes-Benz eCitaro

5.05.2021

Hegelmann Poland rozwija usługę transportu multimodalnego w odpowiedzi na wyzwania w branży logistycznej

12.05.2021

0,005km/km2 ¬– polska sieć autostrad nadal ma problemy z gęstością. Budujemy, ale drogo i powoli

19.04.2021