90 lat temu Rudolf Caracciola wygrał legendarny wyścig Mille Miglia za kierownicą Mercedesa SSKL

90 lat temu Rudolf Caracciola wygrał legendarny wyścig Mille Miglia za kierownicą Mercedesa SSKL

13.04.2021
Czas czytania ok. 5 minut

• Pierwszy nie-Włoch, który wygrał wyczerpujący wyścig drogowy we Włoszech

• Ważny sportowy sukces Mercedesa w trudnych gospodarczo czasach

• Zaplanowany restart: od 16 do 19 czerwca 2021 r. odbędzie się impreza 1000 Miglia

Cóż za zaskakujące zwycięstwo: duży i, pomimo wielu środków zmniejszających masę, wciąż ciężki Mercedes-Benz SSKL (W 06 RS) z Rudolfem Caracciolą za kierownicą nie uchodził przed piątą edycją Mille Miglia (12 i 13 kwietnia 1931 r.) za faworyta. A jednak samochód ze Stuttgartu pokonał 1635-kilometrową trasę z Brescii do Rzymu i z powrotem szybciej niż wszyscy lokalni bohaterowie: Caracciola i jego pilot Wilhelm Sebastian minęli linię mety po 16 godzinach, 10 minutach i 10 sekundach. Ich średnia prędkość wynosiła więc 101,6 km/h – co samo w sobie stanowiło sensację. Żaden kierowca przed nimi nie osiągnął wyniku przekraczającego 100 km/h. Co więcej, Caracciola był pierwszym nie-Włochem, który zatriumfował w Mille Miglia.

Oryginalny wyścig Mille Miglia był organizowany w latach 1927-1957. Od 1977 roku przybrał formę wyścigu pojazdów historycznych, a dziś – już jako 1000 Miglia – jest jednym z najpopularniejszych wyścigów klasycznych samochodów na świecie. W tym roku 1000 Miglia odbędzie się w dniach 16-19 czerwca 2021 roku.

W 1931 r. na listę startową Mille Miglia zapisało się 151 zespołów. Trasa wyścigu prowadziła z Brescii przez Parmę do Bolonii, stamtąd przez Apeniny do Florencji, a następnie ze Sieny do Rzymu. Droga powrotna wiodła przez Perugię i Maceratę w kierunku Morza Adriatyckiego, a następnie przez Rimini, Bolonię i Weronę z powrotem do Brescii. Startując na „swojej ziemi”, włoskie zespoły miały przewagę pod względem znajomości tras, a także zaopatrzenia. „Trasa była dosłownie »najeżona« stoiskami z częściami zamiennymi” – wspominał później Rudolf Caracciola. „Tymczasem my musieliśmy oszczędzać (samochody)”. Dyrektor ds. wyścigów Alfred Neubauer w ramach wsparcia Caraccioli i Sebastiana – zgłoszonych jako prywatny zespół – był w stanie zorganizować wzdłuż trasy jedynie cztery takie stoiska.

Oficjalnie wyścigowy samochód Mercedesa nosił nazwę „SSK Model 1931”. Oznaczenie SSKL („Super-Sport-Kurz-Leicht” – super, sportowy, krótki, lekki) wprowadzono kilka miesięcy później, kiedy pojazd stał się czwartym i ostatnim modelem z legendarnej serii S, zbudowanym w zaledwie czterech egzemplarzach. Dzięki ogromnym wysiłkom ekipy pod nadzorem dyrektora ds. rozwoju dra Hansa Nibela udało się utrzymać konkurencyjność samochodu, choć jego konstrukcja nie należała do najnowocześniejszych. Zastosowanie cieńszej ramy i dodanie wielu wywierconych otworów pozwoliło obniżyć masę własną pojazdu o 125 kg, do 1352 kg. Gruntownie przerobiono również sześciocylindrowy silnik o pojemności 7069 cm 3 . Z aktywną sprężarką Roots generował on moc 221 kW (300 KM). Prędkość maksymalna samochodu wynosiła 235 km/h.

Caracciola i Sebastian wyjechali na tor 12 kwietnia 1931 r. o 15:12. Drogi były wąskie i krzyżowały się z górskimi przełęczami, więc dopiero pod koniec wyścigu Caracciola mógł przez wiele kilometrów jechać „na pełnym gazie”. Manewrowanie ciężkim Mercedesem nie było dla niewysokiego kierowcy łatwym zadaniem. Sam przyznał: „Przez 16 godzin siedziałem za kierownicą, przez 16 godzin »grzaliśmy« wzdłuż i wszerz Włoch, nocą rozglądaliśmy się za drogą w świetle reflektorów, a później oślepiało nas poranne słońce… przez 16 godzin nie miałem pojęcia, jaka jest nasza pozycja w olbrzymiej stawce kilkuset samochodów”. Tak kierowca skomentował moment powrotu do Brescii: „Na mecie Alfred Neubauer kompletnie zwariował, tańczył. Na początku nie zdawałem sobie sprawy, co się stało, ale powoli docierało do mnie: tak, wygrałem Mille Miglia”. Za nim do mety dotarło 31 włoskich maszyn, a 32. był Graham-Paige.

Rok 1931 nie był łatwy. Krach na nowojorskiej giełdzie w październiku 1929 r. miał dramatyczne konsekwencje dla światowej gospodarki – w tym dla przemysłu motoryzacyjnego. W Niemczech produkcja samochodów spadła ze 139 869 pojazdów w 1929 r. do 88 435 sztuk w 1930 i 64 377 sztuk w 1931. Obroty ówczesnego koncernu Daimler-Benz AG spadły o ok. połowę, do 68,8 mln RM (marek rzeszowych). Zarząd podjął odpowiednie działania: ze względu na sytuację ekonomiczną w 1930 r. wstrzymał prace nad nowym „modelem samochodu wyścigowego 1931”. Mimo zwycięstwa w 1930 r. w mistrzostwach Europy w wyścigach górskich Rudolf Caracciola, kierowca fabryczny, został zwolniony. Jednak dyrektorowi wyścigu Alfredowi Neubauerowi udało się uzgodnić z nim ograniczone wsparcie fabryczne i zapewnić egzemplarz SSKL. W zamian Caracciola zobowiązał się „w sezonie 1931 startować w wyścigach i imprezach sportowych wyłącznie dla Daimler-Benz”. Program wyścigów z 1931 r. okazał się skromniejszy niż planowano, ale mimo to doprowadził do 11 zwycięstw przy 11 startach, a zespół obronił tytuł „mistrza Europy w wyścigach górskich”.

Rudolf Caracciola, fabryczny kierowca Mercedesa, w latach 30. ubiegłego stulecia był gwiazdą pierwszej ery Srebrnych Strzał. W 1935, 1937 i 1938 r. wywalczył tytuł mistrza Grand Prix Europy, który pod względem sportowego prestiżu jest porównywalny z mistrzostwem świata Formuły 1, zainicjowanym w 1950 roku. Wspólnie z Mercedes-Benz trzykrotnie zdobył też europejski tytuł mistrza wyścigów górskich. Rudolf Caracciola urodził się 30 stycznia 1901 r. w Remagen i zmarł 28 września 1959 r., w wieku zaledwie 58 lat.

W 1955 r. Stirling Moss i Denis Jenkinson ustanowili wieczny rekord Mille Miglia. Startując Mercedesem 300 SLR (W 196 S), pokonali trasę słynnego drogowego wyścigu w ciągu 10 godzin, 7 minut i 48 sekund. Ich średnia prędkość – 157,65 km/h – nigdy nie została pobita. Oryginalny Mille Miglia został po raz ostatni zorganizowany jako wyścig drogowy w 1957 r. Późniejsze edycje odwołano z powodu kilku poważnych wypadków. 20 lat później impreza odbyła się ponownie i od tamtej pory cieszy się dużą popularnością zarówno wśród uczestników, jak i publiczności. W wydarzeniu mogą wziąć udział wszystkie samochody, których modele startowały w oryginalnym Mille Miglia w latach 1927-1957. W dzisiejszych imprezach Miglia 1000 zazwyczaj bierze udział ponad 400 klasycznych pojazdów, a ich zmagania wzdłuż trasy śledzą tysiące widzów. Jako Globalny Partner Motoryzacyjny Mercedes-Benz regularnie wspiera to wydarzenie, dostarczając na miejsce swoje słynne klasyczne samochody i znanych kierowców wyścigowych.

Mercedes-Benz

Wyświetlenia: 986

FPP: Projekt ustawy wdrażającej dyrektywę plastikową jest niekompletny

11.05.2021

Tajniki Muzeum Mercedes-Benz: tylna półka

10.05.2021

Hillebrand przejmuje VignoblExport

13.05.2021

Zmiany personalne w Ford Polska. Nowy dyrektor sprzedaży samochodów osobowych

4.05.2021

Drążymy cztery tunele na budowie S1 pomiędzy Milówką a Przybędzą

26.04.2021

Ponowne wykorzystanie i recykling baterii: krytyczne wyzwania dla sektora motoryzacyjnego

22.04.2021
Pokaż więcej

Ostatnio dodane wiadomości

Real Management S.A. z 45 mln zł na nowe projekty

27.04.2021

Goodyear EfficientGrip Performance 2 wybrana na wyposażenie fabryczne Toyoty Yaris Cross

22.04.2021

Hellmann Worldwide Logistics we współpracy in-house logistics z "Grupą Żywiec"

11.05.2021

Dlaczego pojazdy autonomiczne nie lubią deszczu?

29.03.2021

Tylko masowe szczepienia pomogą wrócić na tory rozwoju gospodarczego. Jak najszybciej trzeba je umożliwić w zakładach pracy

12.04.2021

W czasie pandemii zginęło więcej osób z winy nietrzeźwych kierowców

15.04.2021