InPost – kilkanaście hubów logistycznych w całej Polsce

InPost – kilkanaście hubów logistycznych w całej Polsce

14.04.2021
Czas czytania ok. 8 minut

Współpraca z Panattoni i Walter Herz

InPost – najszybciej rosnąca platforma dostaw dla e-commerce w Europie – uruchomi kilkanaście kolejnych hubów logistycznych w całej Polsce. Obiekty powstaną jeszcze w tym roku w Rzeszowie, Wrocławiu, Poznaniu, Wałbrzychu, Katowicach, Tychach, Radzyminie, Siedlcach, Kaliszu, Koszalinie i Szczecinie. Łącznie będzie to ponad 100.000 m2 nowej powierzchni w ramach infrastruktury InPost. Wszystkie obiekty będą uruchomione w tym roku. W styczniu 2021 InPost z sukcesem zadebiutował na giełdzie EURONEXT Amsterdam.

Obecnie firma obsługuje ponad 11.000 Paczkomatów® w Polsce oraz usługi kurierskie w oparciu o ponad 60 centrów logistycznych, w tym dwie sortownie centralne w Piotrkowie Trybunalskim oraz P3 Logistic Parks Mszczonów.

„Od dwóch lat jesteśmy liderem w wynajmie powierzchni logistycznych w Polsce, ale nasza infrastruktura wzrośnie w tym roku wykładniczo. W 2020 roku podwoiliśmy obroty i wolumen przesyłek, które obsługujemy – a ten rok zapowiada się jeszcze lepiej. Polska – wraz z największą ze wszystkich krajów w Europie siecią Paczkomatów® i gigantycznym zapleczem logistycznym – będzie wzorem dla naszego rozwoju międzynarodowego. Nasz model jest unikatowy na skalę światową i bardzo trudny do podrobienia. A przede wszystkim – sprawdzony na milionach przesyłek, dostarczanych w reżimie D+1. Mogę powiedzieć, że najprawdopodobniej w całej Europie nie ma takiego gracza – a na dogonienie nas potrzeba wielu lat pracy i gigantycznych inwestycji. Teraz nasz potencjał dodatkowo wzrośnie dzięki nowej fabryce Paczkomatów®, która ruszy w połowie roku oraz planowanemu przejęciu Mondial Relay – francuskiej firmy posiadającej rozbudowaną sieć 15.800 punktów odbioru i nadania („PUDO”) we Francji, krajach Beneluksu i na Półwyspie Iberyjskim” mówi Rafał Brzoska, prezes InPost.

„Nasza współpraca pokazuje trend na rynku – inwestowania przez firmy kurierskie w coraz większą liczbę regionalnych centrów dystrybucji – również w mniejszych ośrodkach – w celu poprawienia efektywności dostaw zarówno pod względem kosztów, jak i czasu dostarczenia przesyłki. A to nie udałoby się bez doświadczenia Panattoni i takich innowatorów, jak Inpost”– mówi Marek Dobrzycki, Managing Director Panattoni, firmy która wybuduje dla InPost ponad 75.500 m2 powierzchni.

„Z ogromną satysfakcją przyjęliśmy wiadomość o współpracy z firmą InPost, która jest liderem rynku logistyki w Polsce, notującym aktualnie wzrost na niezwykłą skalę. Jako wiodący operator w sektorze e-commerce jest też jednym z najbardziej aktywnych podmiotów na rynku powierzchni logistycznych w Polsce. Jest nam niezwykle miło, że nasz zespół miał okazję służyć firmie pomocą w rozbudowie infrastruktury logistycznej” – przyznaje Bartłomiej Zagrodnik, Managing Partner/CEO w Walter Herz, firmy która doradzała InPost podczas negocjacji ponad 50.000 m2 powierzchni.

InPost rozpoczął ponadto długoterminową współpracę z Echo Investment. W ramach umowy przy inwestycjach mieszkaniowych i wielofunkcyjnych dewelopera będą montowane Paczkomaty®, umożliwiające wygodny odbiór i nadawanie przesyłek zarówno mieszkańcom, jak i innym użytkownikom. Pierwsze urządzenie zostało już zainstalowane w warszawskiej inwestycji Moje Miejsce. Kolejne Paczkomaty® powstaną na osiedlach Bonarka Living w Krakowie oraz Enter w Poznaniu.

InPost – w związku z gwałtownym rozwojem sieci Paczkomatów® InPost w Polsce i w Europie – buduje nową fabrykę Paczkomatów® oraz rozwinie centrum badawczo-rozwojowe. Fabryka powstanie w ramach nowo tworzonego parku City Logistics Kraków Airport, zajmie łącznie 7230 m2 i będzie wyposażona w panele fotowoltaiczne. Zostanie oddana do użytkowania już w czerwcu 2021 roku. Nowy zakład powstanie tuż przy węźle Balice II A4. Dzięki temu InPost zwiększy efektywność procesów produkcyjnych przy zagwarantowaniu dogodnej lokalizacji miejsca pracy dla załogi oraz zwiększy zatrudnienie. W City Logistics Kraków Airport – oprócz produkcji Paczkomatów®, włączając w to elektromontaż modułów z ekranami dotykowymi – rozbudowane zostanie centrum badawczo-rozwojowe wraz z dwoma laboratoriami i showroomem. Będą tam prowadzone prace rozwojowe, a także testy nowych rozwiązań.

Picture 1 Kalkulator śladu węglowego wskazuje, że gdyby tradycyjne dostawy kurierem do domu były zastąpione dostawą do Paczkomatu®, redukcja emisji CO 2 sięgnęłaby nawet 75% [1] . Dostarczenie paczki do maszyny InPost oznacza co najmniej 0,35 kg mniej emisji CO 2 do atmosfery na każdą przesyłkę. Tym samym InPost jest najbardziej neutralnym dla środowiska dostawcą usług logistycznych.

W 2020 roku InPost wdrożył nową, rewolucyjną usługę nadawania przesyłek przez aplikację InPost Mobile. Dzięki aplikacji przy jednym Paczkomacie® przesyłki może odbierać kilka osób jednocześnie, bez konieczności stania w kolejce czy dotykania ekranu – skrytki otwiera się za pomocą smartfona. Rekordy popularności bije także rewolucyjna usługa nadawania przesyłek przez aplikację – wysyła się je w Paczkomatach® InPost – do innego Paczkomatu® lub na wskazany adres domowy. Na paczce nie trzeba naklejać żadnych etykiet – wystarczy wygenerowany elektronicznie QR kod lub kod nadania w aplikacji. Za paczkę można zapłacić kodem BLIK, kartą płatniczą lub szybkim przelewem (DotPay). Kolejne możliwości płatności pojawią się w aplikacji jeszcze w tym roku: Apple Pay i Google Pay. Status nadanej paczki można śledzić oczywiście w aplikacji, ale także na stronie inpost.pl w sekcji „Śledzenie paczki” oraz przez chatbota, wpisując 24 cyfrowy numer przesyłki. Aplikację InPost Mobile można pobrać ze sklepów Google Play, App Store i Huawei AppGallery. Aplikacja InPost Mobile ma już 6 mln aktywnych użytkowników.

Z InPost można skontaktować się także za pomocą Google Asystenta. Rozmowę zaczyna się od wywołania bota o nazwie ChatBot Mat frazą „Porozmawiaj z InPost”. Klienci mogą zapytać m.in. o status przesyłki, najbliższy Paczkomat®, a także nowość – numer do kuriera. Ten sam Bot jest dostępny także na Messengerze, wraz ze wszystkimi swoimi funkcjonalnościami.

InPost wprowadził też usługę „ Paczka w Weekend” – z uwagi na rosnące zapotrzebowanie na usługi paczkomatowe. Umożliwia ona dostawy do Paczkomatów® także w soboty i niedziele – koszt usługi to 4,99 zł brutto. W ramach „Paczki w weekend” przesyłki są dostarczane do klientów w weekend, jeśli nadanie (czyli przekazanie paczki do Paczkomatu® lub POP albo złożenie zlecenia na odbiór przez kuriera), nastąpi do soboty do godziny 13:00.

Liczba Paczkomatów® (11.000 urządzeń w Polsce) ponad dwukrotnie przekroczyła skalę placówek własnych Poczty Polskiej (4600[2]). Paczkomaty® InPost dostępne są w Polsce także przy sklepach: Dino, Lidl, Kaufland, sieci sklepów Delikatesy Centrum organizowanych przez Grupę Eurocash, a także w Centrach Handlowych Auchan. InPost podpisał również umowę z siecią sklepów Auchan na dostawę Lodówkomatów. Funkcjonalności maszyn lodówkowych InPost pozwalają na bezpieczne przechowanie i odbiór żywności, napojów oraz mrożonek zamówionych przez Internet w Auchan Direct. Według badań Kantar TNS aż 40% kupujących w sieci chce odbierać zakupy spożywcze w Paczkomatach® InPost.

Ponadto InPost – odpowiadając na zapotrzebowanie rynku – uruchomił Paczkomaty® InDoor, przeznaczone specjalnie do instalacji wewnątrz budynków. Dzięki Paczkomatom® InDoor właściciele nieruchomości zapewniają swoim mieszkańcom i najemcom najkorzystniejszą i najpopularniejszą opcję odbioru zakupów. Jednocześnie przyciągają okolicznych mieszkańców do danej lokalizacji – co pozwala generować dodatkowe zyski sklepom i punktom usługowym.

Według raportu Gemius[3]Paczkomaty® są najczęściej wybieraną formą dostawy – wyprzedziły kurierów. Taki typ dostawy towaru preferuje aż 61% kupujących w Internecie. Oznacza to wzrost popularności usługi wśród internatów aż o 9 punktów procentowych w porównaniu do wyników raportu za 2019 rok. Po raz pierwszy w historii Paczkomaty® pobiły w popularności dostawy kurierem, które wybiera 55% badanych – jest to pierwszy tego typu wynik na świecie. Ponadto, aż 68% badanych deklaruje, że możliwość odbioru zakupów przez urządzenia InPost motywują ich do zakupów w konkretnym sklepie internetowym – jest to wzrost o 7 punktów procentowych więcej z roku na rok.

InPost od 2019 roku jest liderem w wynajmie powierzchni magazynowych w Polsce. W 2019 roku firma wynajęła łącznie 107 950 m² – to 4% całkowitego popytu netto w kraju [4] . InPost był także liderem w branży KEP w zakresie powierzchni oddanej do użytku w 2019 r – w sumie 57 863 m² – wyprzedzając tym samym na podium DHL oraz Pocztę Polską. Lokalizacje uruchomione przez InPost w 2019 roku pozycjonują spółkę w Top 3 najbardziej aktywnych podmiotów e-commerce na rynku logistyki magazynowej – InPost ustępuje pod tym względem jedynie Amazon i Zalando, globalnym gigantom e-sprzedaży.

InPost inwestuje także w ekologiczny transport. Firma rozszerzyła swoją flotę samochodów elektrycznych o 40 nowych Nissanów e-NV200 XL Voltia i zapowiada zakup kolejnych. Samochody zapewniają zasięg do 200 km w mieście, 8m³ przestrzeni ładunkowej oraz ładowność 580 kg.

InPost wprowadza systematycznie nowe usługi – w 2020 roku uruchomił specjalistyczne Paczkomaty® Urząd 24, które przekazał na potrzeby urzędów, m.in. w Toruniu, Gorzowie Wielkopolskim, Gdyni, Krakowie, Kaliszu, Słubicach, Dąbrowie Górniczej, Poświętnem, Izabelinie, Nowym Targu, Wolsztynie, Chojnicach, Pruszkowie, Brodnicy, Gorzowie Wielkopolskim, Wołominie, Koszalinie i Lubaniu. Pozwalają one mieszkańcom załatwiać sprawy urzędowe bez potrzeby wchodzenia do budynku i bezpośredniego kontaktu z urzędnikami. Planowane są kolejne instalacje maszyn przy urzędach w całej Polsce – InPost prowadzi rozmowy z kilkudziesięcioma kolejnymi miastami.

InPost wprowadził także usługę logistyczną InPost Fullfilment, dedykowaną klientom biznesowym. Firma udostępnia infrastrukturę oraz know-how i wspiera klientów na każdym etapie procesów magazynowych. InPost jako partner logistyczny oferuje najwyższą jakość usług i automatyzację całego procesu logistycznego w oparciu o własne doświadczenie. Dzięki usłudze InPost Fulfillment przedsiębiorcy e-commerce mogą się skupić na rozwoju własnego biznesu i nie martwić się o kwestie związane z zapleczem magazynowym, pakowaniem towaru i wysyłką.

InPost

[1] Źródło: Kalkulator śladu węglowego InPost B2B, dane własne InPost

[2] Źródło:

[3] Gemius dla e-Commerce Polska, E-commerce w Polsce 2020, N=1544, marzec 2020

[4] Źródło: Cresa Polska, Industrial Research Forum (IRF)

Wyświetlenia: 671

Volvo Trucks zdobywa nagrodę za wyjątkową jakość projektu swojego nowego modelu Volvo FM

13.04.2021

Przewaga konkurencyjna dzięki współtworzeniu zrównoważonych łańcuchów dostaw

2.04.2021

Otwarcie ofert na opracowanie dokumentacji dla budowy obwodnicy Nowej Dęby (DK9)

23.03.2021

EFL w pandemicznym roku zyskał nowych promotorów marki i wypracował ponadrynkowy wynik

29.03.2021

CEVA Logistics dołącza do United Airlines Eco-Skies Alliance

20.04.2021

LOTOS otwiera stacje dla żeglarzy

4.05.2021
Pokaż więcej

Ostatnio dodane wiadomości

FB Antczak generalnym wykonawcą pierwszego magazynu na terenie LOOGIC Park Radomsko

23.03.2021

Inwestycja drogowa to projekt na lata

13.04.2021

A2 wydłuży się o kolejne 32 km

1.04.2021

Volvo Buses testuje swój pierwszy w Meksyku autobus elektryczny

11.05.2021

ID Logistics podsumowuje 2020: dobre wyniki i szybki rozwój na rynkach międzynarodowych

30.03.2021

PESA z kolejnym zamówieniem na ELF2 od Kolei Dolnośląskich!

25.03.2021