Alstom, Thales i Nokia zmodernizowały system sterowania ruchem kolejowym na potrzeby kolei dużych prędkości w Polsce

Alstom, Thales i Nokia zmodernizowały system sterowania ruchem kolejowym na potrzeby kolei dużych prędkości w Polsce

21.04.2021
Czas czytania ok. 2 minut

Kompleksowa modernizacja systemu sterowania ruchem kolejowym na linii kolejowej E65 pozwala na zwiększenie prędkości do 200 km/h

Konsorcjum, którego liderem jest Alstom, zakończyło dostawę przełomowego rozwiązania ERTMS/ETCS Poziomu 2 dla modernizowanej linii kolejowej, E65 łączącej Warszawę z Gdynią. Projekt został zrealizowany w ramach umowy podpisanej z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi SA.

NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE

  • Prędkość 200 km/h na dystansie 350 km
  • 35 stacji kolejowych
  • Interoperacyjność na całym północnym odcinku VI Paneuropejskiego Korytarza Transportowego

Dzięki dostawie najnowocześniejszej technologii na 350 km linii obejmującej 35 stacji kolejowych, łączącej Warszawę z Gdynią, pociągi będą mogły rozwinąć prędkość 200 km/h. Zrealizowany przez konsorcjum projekt był jednym z największych i najbardziej skomplikowanych w historii polskiej kolei. Dzięki wspólnym wysiłkom na linii kolejowej E65 znacząco podniesiony został poziom bezpieczeństwa oraz komfortu podróży, zwiększona została też przepustowość linii, co w rezultacie pozwoli na skrócenie czasu przejazdu pociągiem.

Alstom i Thales Polska były odpowiedzialne za zaprojektowanie i wdrożenie systemu ERTMS/ETCS Poziomu 2, natomiast Nokia za dostarczenie systemu GSM-R. W ramach projektu konsorcjum zmodernizowało osiem Lokalnych Centrów Sterowania, dostarczyło systemy zdalnego sterowania i zarządzania ruchem kolejowym, kompleksowe rozwiązania dla centrów dyspozytorskich, zintegrowany system informacji pasażerskiej oraz rozwiązania w zakresie monitoringu.

Projekt, który wspólnie zrealizowaliśmy, jest przełomowym osiągnięciem w historii wdrażania kolei dużych prędkości w Polsce. Co więcej, decyzja Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego o wydaniu zezwolenia na dopuszczeniu do eksploatacji i prowadzenia ruchu kolejowego z prędkością do 200 km/h pod nadzorem systemu ERTMS Poziomu 2 jest pierwszą taką w historii polskich kolei. Jesteśmy dumni, że po raz kolejny mogliśmy zrealizować projekt, wyznaczający nowe standardy na krajowych torach.

Sławomir Nalewajka, Dyrektor Zarządzający Alstom w Polsce, na Ukrainie i w Krajach Bałtyckich

Cieszę się, że modernizacja tak ważnego projektu została zakończona. Dzięki naszym wspólnym rozwiązaniom staliśmy się częścią europejskiego systemu kolejowego. Polska kolej wkroczyła w erę kolei dużych prędkości.

Paweł Przyżycki, Dyrektor Zarządzający Thales Polska

W tym przełomowym projekcie wdrożono najnowocześniejsze technologie komunikacyjne i systemy sterowania ruchem kolejowym. Zakończenie projektu przyniesie korzyści ekonomiczne i społeczne zarówno dla korytarza E65 Warszawa-Gdynia, jak i dla całej Transeuropejskiej Sieci Transportowej.

Piotr Kaczmarek, dyrektor Nokia Poland

Zadanie zostało zrealizowane w ramach projektu Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) 7.1–1.4 „Modernizacja linii kolejowej E 65/C-E 65 na odcinku Warszawa-Gdynia w zakresie warstwy nadrzędnej LCS (ICR), ERTMS/ETCS/GSM-R, DSAT oraz zasilania układu trakcyjnego”.

Wyświetlenia: 470

Ford zapowiada europejski program testów nowego, w pełni elektrycznego samochodu dostawczego E-Transit, przeprowadzanych przez klientów

6.05.2021

Od baterii trakcyjnej w autobusie miejskim po magazyn energii dla tramwajów: Drugie życie dla baterii Mercedes-Benz eCitaro

5.05.2021

BM Reflex: Kolejny długi weekend z takimi samymi cenami benzyn i oleju napędowego

4.06.2021

Marzec na bydgoskim lotnisku

21.04.2021

DHL Parcel inwestuje w dostawcze samochody elektryczne dla kurierów

19.04.2021

Nowa stacja Circle K w Rzeszowie

5.05.2021
Pokaż więcej

Ostatnio dodane wiadomości

Bez odpowiedniej sieci przesyłowej nie rozwiniemy w Polsce fotowoltaiki

4.05.2021

Real Management S.A. z 45 mln zł na nowe projekty

27.04.2021

Kolejne wyzwanie Andrzeja Bargiela

19.04.2021

Firma Total zmienia się w TotalEnergies

1.06.2021

Budowa obwodnicy Kępna w ciągu S11 na ostatniej prostej

16.04.2021

HSF e-commerce przenosi się do jednej z najbardziej ekologicznych inwestycji SEGRO w Europie Środkowej

21.05.2021