Unilever rewolucjonizuje transport morski – zwiększa jego efektywność  i nawiguje w kierunku ekologii

Unilever rewolucjonizuje transport morski – zwiększa jego efektywność i nawiguje w kierunku ekologii

11.05.2021
Czas czytania ok. 3 minut

Unilever, właściciel m.in. takich marek jak: Dove, Domestos, Knorr, Cif czy Magnum, poinformował o wprowadzeniu Wirtualnej Wieży Kontroli Ruchu Morskiego – opartej na uczeniu maszynowym systemu monitorowania transportu. Ma ona nie tylko zwiększać efektywność logistyczną, ale także wspierać dążenie firmy do redukcji emisji CO2.

Zablokowanie Kanału Sueskiego przez kontenerowiec obsługiwany przez firmę Evergreen Marine uświadomiło zarówno konsumentom, jak i firmom, jak ważny w łańcuchu dostaw jest transport morski. Obecnie ta forma transportu odpowiada za ponad 80 proc. światowego handlu towarami. Jednak efektywność transportu morskiego zależy od wielu czynników i działań. Nawet drobne opóźnienia w dostawach, mogą odbić się na zatrzymaniu produkcji, a w efekcie oznaczać dla przedsiębiorstw znaczne straty finansowe. Firma Unilever, posiadająca w swoim portfolio ponad 400 marek – m.in. produktów żywnościowych, środków czystości oraz środków do higieny osobistej i pielęgnacji ciała – wdrożyła z partnerami system Wirtualnej Wieży Kontroli Ruchu Morskiego (Virtual Ocean Control Tower).

Innowacja cyfrowa, która rozwiąże problemy żeglugi

System, bazujący na Elektronicznej Wymianie Danych (EDI - Electronic Data Interchange), umożliwia połączenia wszystkich punktów w łańcuchu dostaw. Dane o statusie każdej wysyłki są zatem precyzyjne i dostępne od ręki – na każdym etapie dostawy: od fabryki, do sprzedawcy czy sklepu. Co więcej, Wirtualna Wieża Kontroli Ruchu Morskiego wykorzystuje uczenie maszynowe (Machine Learning) i analitykę predykcyjną, dzięki czemu na bieżąco wysyłane są powiadomienia o możliwym wystąpieniu utrudnień – np. zatorów w porcie czy na trasie transportu. System korzysta z połączenia satelitarnego, w związku z czym istnieje możliwość śledzenia ponad 2000 statków i 400 portów oraz setek dostawców. Całość widoczna jest na interaktywnych mapach Google, które odświeżają się automatycznie co 30 minut. Sam Unilever w swojej flocie wykorzystuje ponad 12 000 kontenerów i 1500 statków, transportując drogą morską m.in surowce, opakowania i gotowe produkty do ponad 2,5 miliarda konsumentów w 190 krajach.

Chcemy stworzyć elastyczny, responsywny i kompleksowy łańcuch dostaw. Wirtualna Wieża Kontroli Ruchu Morskiego to jeden z elementów tej układanki. Dzięki niej mamy wgląd we wszystkie etapy transportu w czasie rzeczywistym. Pozwala to lepiej planować i szybciej reagować na powstałe problemy, a nawet im zapobiegać – mówi Michelle Grose, Dyrektor ds. Logistyki i Realizacji Zamówień Unilever.

Zapobiegać problemom, a nie naprawiać ich skutki

System zmienił zarządzanie logistyką transportu morskiego. Pozwala on identyfikować zagrożenia i reagować na nie tak, by były jak najłagodniejsze w skutkach. Wieża automatycznie zbiera dane, które dotychczas trzeba było generować z różnych źródeł. Co istotne, system na bieżąco dokonuje oceny sytuacji i wdraża optymalne rozwiązania.

Wirtualna Wieża Kontroli Ruchu Morskiego doskonale sprawdza się w czasie COVID-19. Pandemia zwiększyła zmienność i opóźnienia w dostawach, ograniczyła zasoby ludzkie, a sporą część pracy przeniosła do trybu online. Wdrożenie nowego systemu pomogło nam i naszym partnerom zaoszczędzić czas i utrzymać ciągłość dostaw – dodaje Grose.

Technologia w parze z ekologią

Jednym z wyzwań stojących przed transportem morskim jest redukcja emisji gazów cieplarnianych. Jeśli ta gałąź gospodarki byłaby krajem, na liście państw, które emitują najwięcej gazów cieplarnianych, w 2019 roku znalazłaby się na 6. miejscu. Nowe rozwiązanie Unilever, ma nie tylko ograniczać ryzyko wystąpienia zakłóceń, ale też redukować emisję CO2, dzięki lepszemu planowaniu łańcucha dostaw. Unilever współpracuje też z partnerami biznesowymi, którzy wprowadzają własne działania na rzecz walki z zagrożeniami klimatycznymi.

Unilever w czerwcu 2020 roku, w ramach inicjatywy Climate & Nature, zobowiązał się do zerowej emisji netto swoich wszystkich produktów do 2039 roku – od pozyskania surowców, aż do sprzedaży w sklepie. Oprócz tego, firma zadeklarowała zmniejszenie o połowę emisji gazów cieplarnianych związanych z produkcją (do 2030 r.).

Wyświetlenia: 390

Warszawska ofensywa 7R. Deweloper budujedwa magazyny miejskie w prestiżowych lokalizacjach

26.04.2021

Prologis Park Wrocław V – wystartowała budowa kolejnego BTS

6.05.2021

Gumowy asfalt – czyli jak polepszyć i wyciszyć drogi

28.05.2021

Obwodnica Suchowoli jako pierwsza w realizacji

14.05.2021

Organizujemy badania porównawcze urządzeń do diagnostyki nawierzchni

16.04.2021

Kobiety walczą z koronawirusem

6.05.2021
Pokaż więcej

Ostatnio dodane wiadomości

Nowa stacja Circle K w Jeżewie

28.05.2021

Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie korzystają z opcji na kolejnych 30 autobusów CNG

20.05.2021

„E-sport to także sport” – nowy odcinek podkastu „Pół godziny z gwiazdą” i nowy prowadzący

7.05.2021

Hillebrand przejmuje VignoblExport

13.05.2021

DB Cargo Polska w Raporcie Odpowiedzialnego Biznesu w Polsce

23.04.2021

Wolumen transakcji w Trójmieście wyższy niż przed rokiem

18.05.2021