W samochodzie jutra nie zaśniesz za kierownicą

W samochodzie jutra nie zaśniesz za kierownicą

28.05.2021
Czas czytania ok. 3 minut

Co dziesiąty wypadek na autostradach i co dwunasty na drogach ekspresowych jest wynikiem zmęczenia lub zaśnięcia kierowcy. Rozwiązaniem problemu są elektroniczne systemy, które utrudniają zaśnięcie w trakcie jazdy. Już niebawem staną się standardowym wyposażeniem wszystkich nowych pojazdów.

Z danych Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS wynika, że 10 proc. wypadków na autostradach i co dwunasty wypadek na drogach ekspresowych jest wynikiemzmęczenia lub zaśnięcia za kierownicą . Z kolei analizy Komisji Europejskiej wskazują, że nawet 20 proc. wypadków może być spowodowanych zmęczeniem. Jednym z powodów takiego stanu rzeczy jest długa i monotonna jazda, która sprzyja utracie koncentracji. Szacuje się, że kierowanie pojazdem przez kilkanaście godzin porównywalne jest z jazdą po spożyciu alkoholu . Paradoksalnie, im większe zmęczenie, tym nawet 6-krotnie większa skłonność u kierowców do podejmowania ryzyka dalszej jazdy - wynika z europejskich badań ESRA. To poważny problem, dlatego od połowy 2022 roku wszystkie nowo homologowane pojazdy w Unii Europejskiej będą wyposażane w detektory monitorujące stan skupienia kierowcy i w razie potrzeby ostrzegą o senności lub zmęczeniu.

- To kolejny krok na drodze cyfrowej ewolucji transportu kołowego, który ma być bezpieczniejszy i *zrównoważony. Proszę zwrócić uwagę, że z każdą generacją pojazdów przybywa wszelkiego typu elektronicznych asystentów, których zadaniem jest dbanie o bezpieczeństwo już nie tylko kierowcy i pasażerów, ale i pozostałych uczestników ruchu. Tamnogość systemów stopniowo przybliża nas do pojazdów samosterujących***, które zapewnią nam jeszcze większą ochronę, zauważa prof. Marcin Ślęzak , dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego.

Takie rozwiązania obecnie są opcjonalnym wyposażeniem wielu pojazdów, a w niektórych przypadkach (w wyższych poziomach wyposażenia) standardem. System, oceniając ruch kierownicy sprawdza, czy prowadzący wykonuje precyzyjne manewry i jak często koryguje tor jazdy. O potencjalnym zagrożeniu informuje kierowcę za pomocą sygnału dźwiękowego i komunikatu tekstowego – „ czas na przerwę”. W niedalekiej przyszłości systemy te zostaną wzbogaconeokamery oraz optyczne czujniki montowane w kabinie pojazdu, które dzięki specjalnym algorytmom będą nieustannie czuwać nad stanem kierowcy, śledząc jego wzrok oraz ruch głowy.

Jednak wraz z rozwojem technologii, również tej wykrywającej zmęczenie, pojawia się obawa, że ich powszechne zastosowanie może być niebezpieczne, m.in. w zakresie cyberbezpieczeństwa. Z samochodu przejętego przez hakera można będzie pozyskać np. obrazy rejestrowane przez wewnętrzne kamery.

- *Istotna zatem staje się kwestia zabezpieczenia aut przed takim scenariuszem, zanim trafią na drogi. Między innymi to zagadnienie jest przedmiotem analiz projektu „AV-PL-ROAD - Polska droga do automatyzacji transportu drogowego", który realizujemy wspólnie z Ministerstwem Infrastruktury iWydziałem Transportu Politechniki Warszawskiej.Wyniki prac naszego projektu będą swoistym almanachem wiedzy na tematbezpiecznego wdrażania do ruchu drogowego nowoczesnych pojazdów - zautomatyzowanych, a w przyszłości autonomicznych***, również pod kątem aspektów prawnych i cyberbezpieczeństwa , tłumaczy dr inż. Mikołaj Kruszewski z Instytutu Transportu Samochodowego.

Przypomnijmy, że zgodnie z unijnymi założeniami, poza detektorami wykrywającym senność i zmęczenie kierowcy, w pojazdach będą musiały pojawić się także systemy odpowiedzialne za kontrolę prędkości, utrzymanie auta na pasie ruchu oraz rejestrację parametrów auta w momencie zderzenia (tzw. czarne skrzynki). Przepisy zaczną obowiązywać od połowy 2022 roku i dotyczyć będą wszystkich nowych typów samochodów.

ITS

Wyświetlenia: 440

Excellence – wyniki finansowe za Q1 2021 rok Jeszcze w tym roku przeniesienie notowań na rynek regulowany GPW

14.05.2021

ROBYG zainwestował w Q1 2021 ponad 340 mln zł w bank ziemi

24.05.2021

ROBYG: 166 lokali w sprzedaży w Gdańsku

12.05.2021

Dostawcy doceniają partnerskie relacje z Inter Cars

16.04.2021

W 2025 r. Mercedes-Benz zastosuje do produkcji samochodów ekologiczną stal

1.06.2021

Wykonawcy obniżają koszt budowy dróg

10.05.2021
Pokaż więcej

Ostatnio dodane wiadomości

Goodyear podkreśla swoje zaangażowanie w odpowiedzialność korporacyjną w raporcie za rok 2020

28.05.2021

Barometr E-shopper 2020: E-konsumenci w pandemii bardziej otwarci na nowości

18.05.2021

DPD Polska rozszerza elektryczną flotę o kolejne 50 pojazdów

10.06.2021

CEVA Logistics uruchamia nowe pociągi blokowe z Chin do Europy

20.05.2021

Zmiany personalne w Ford Polska. Nowy dyrektor sprzedaży samochodów osobowych

4.05.2021

Miasta rozwijają się – co dalej z zieloną mobilnością?

12.05.2021