Realizujemy Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej

Realizujemy Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej

9.07.2021
Czas czytania ok. 4 minut

2,5 mld zł - tyle zostanie przeznaczone na poprawę bezpieczeństwa użytkowników dróg krajowych w ramach Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024 (PBID). Program został przyjęty przez Radę Ministrów 23 lutego br. Tylko w tym roku zrealizowanych zostanie blisko 700 zadań na kwotę 400 mln zł.

- Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej to wielkie wyzwanie, ale i ogromna szansa, którą musimy wykorzystać. Program priorytetowo podchodzi do kwestii oświetlania i doświetlania przejść dla pieszych, przejazdów dla rowerzystów i przystanków transportu zbiorowego. - powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Cel: bezpieczniejsze drogi i mniej wypadków

Podejmowane w ramach Programu działania będą ukierunkowane na zwiększenie ochrony uczestników ruchu oraz stworzenie bezpiecznej infrastruktury drogowej, a w efekcie zmniejszenie liczby wypadków i ich ofiar. Na ten cel z Krajowego Funduszu Drogowego (fundusz celowy utworzony w Banku Gospodarstwa Krajowego) przeznaczone zostanie 2,5 mld zł. Jest to pierwszy samodzielny program wieloletni z obszaru infrastruktury bezpieczeństwa ruchu drogowego na tak dużą skalę.

W finansowanie zadań objętych Programem włączyć się mogą również władze samorządowe.

Niemal 700 zadań w 2021 r.

Tylko w tym roku w ramach Programu zrealizowane zostaną 684 zadania o wartości ok. 400 mln zł, co stanowi ok. 16 proc. budżetu PBID. Ok. 1,1 mld zł (44 proc. budżetu PBID) przeznaczone zostanie w latach 2022-2024 na realizację prawie 11 600 zadań związanych z przejściami dla pieszych. Na realizację pozostałych zadań z PBID w latach 2022-2024 przeznaczony zostanie 1 mld zł (ok. 40 proc. budżetu).

Najwięcej zadań na liście na 2021 rok ujętych zostało w woj. małopolskim (183) i wielkopolskim (151). Małopolska jest również na pierwszym miejscu, jeżeli chodzi o środki, jakie zostaną przeznaczone w tym roku na realizację zadań (83,4 mln zł). Ponad 63 mln zł trafią na zadania realizowane w ramach PBID w woj. lubuskim. Niemal 55 mln zł to koszt zadań w woj. łódzkim, a 48,5 mln zł w Wielkopolsce.

Zadania skierowane do realizacji

26 kwietnia i 26 maja br. do realizacji w ramach Programu skierowano łącznie 215 inwestycji, które posiadają finansowanie w 2021 r. Należy podkreślić, że w ramach każdej z inwestycji realizowanych będzie od kilku do nawet kilkunastu zagregowanych zadań ukierunkowanych na poprawę bezpieczeństwa.

Liczba zadań z Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej jakie będą zrealizowane w 2021 r. w poszczególnych Oddziałach GDDKiA Liczba zadań z Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej jakie będą zrealizowane w 2021 r. w poszczególnych Oddziałach GDDKiA

Dla 45 inwestycji zostały już podpisane umowy na roboty. Dla kolejnych 22 inwestycji trwają procedury przetargowe na wyłonienie wykonawcy robót. Zakładamy, że w III kwartale br. zostanie ogłoszona duża liczba przetargów na kolejne inwestycje realizowane w ramach PBID.

Bezpieczeństwo przejść dla pieszych

Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, zwłaszcza jego niechronionych uczestników, to absolutny priorytet dla GDDKiA. Dlatego w 2019 roku rozpoczęliśmy audyt przejść dla pieszych na zarządzanych przez nas drogach krajowych. W ubiegłym roku opublikowaliśmy obszerny raport z I etapu. Wczoraj przedstawiliśmy podsumowanie etapu II, podczas którego skontrolowaliśmy przejścia dla pieszych na odcinkach o najniższym poziomie bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Wyniki audytu będą wdrażane m.in. w ramach PBID, którego priorytetowym obszarem jest właśnie bezpieczeństwo przejść dla pieszych. Wśród zadań z tego zakresu, które realizowane będą w latach 2022-2024, najwięcej zgłoszonych zostało w woj. mazowieckim (1760). Ich szacunkowy całkowity koszt to niemal 422,5 mln zł. 1175 zadań zgłoszonych zostało w woj. łódzkim (84 mln zł), 961 w woj. wielkopolskim (75,4 mln zł), a 843 w woj. śląskim (79 mln zł).

Pozostałe zadania, które będą realizowane w ramach Programu, obejmują m.in. budowę chodników i ścieżek rowerowych, budowę zatok autobusowych z peronami, skrzyżowań i kładek dla pieszych. Przeprowadzona zostanie również m.in. korekta łuków i likwidacja zastoisk wód na jezdniach (przez które pojazdy wpadają w poślizg). Uporządkowane zostanie też parkowanie pojazdów wzdłuż dróg krajowych.

GDDKiA

Wyświetlenia: 292

Inter Cars to najszerszy asortyment i najszybsza dostawa

20.07.2021

Solaris u Bram Arktyki

18.06.2021

Renault Trucks D Wide Z.E. LEC Low Entry Cab

19.07.2021

Kolejne kilometry betonowej jezdni przekazane kierowcom

7.07.2021

GEFCO testuje system zautomatyzowanej kontroli pojazdów ProovStation, wspierany przez sztuczną inteligencję

20.07.2021

Ciesz się sezonem motocyklowym, ale pamiętaj o oponach

17.06.2021
Pokaż więcej

Ostatnio dodane wiadomości

FPP – już ponad 6% emerytów bez minimalnej emerytury

6.07.2021

Prologis wyposaża parki w urządzenia ratujące życie

14.07.2021

Madison International Realty i Griffin Real Estate łączą siły i wychodzą na niemiecki rynek logistyczny

12.07.2021

Rusza kolejny sezon szkoleń z bezpiecznej jazdy Mercedes-Benz Safety Experience

20.07.2021

50. rocznica tragicznego pożaru w Rafinerii Czechowice

30.06.2021

4 nieoczywiste warsztatowe odpady do utylizacji

14.07.2021