Poznaj 10 faktów o sterowcach Goodyear Blimp

Poznaj 10 faktów o sterowcach Goodyear Blimp

13.07.2021
Czas czytania ok. 2 minut

Goodyear eksploatuje sterowce od ponad 100 lat. Kultowe obiekty powietrzne w niebiesko-żółtych barwach stały się rozpoznawalnym symbolem marki dzięki obecności na najważniejszych wydarzeniach sportowo-kulturalnych. Obecnie w Ameryce Północnej i Europie działają cztery statki powietrzne Goodyear Blimp, powszechnie nazywane sterowcami, ale gdyby rozpatrywać je w ujęciu technologicznym, to są właściwie Zeppeliny.

Sterowiec Goodyear Blimp ma 75 m długości – prawie trzy czwarte długości boiska do piłki nożnej – i blisko 18 m wysokości, a objętość jego powłoki wynosi 8425 m3. Gdyby chcieć napełnić go napojem gazowanym, potrzeba by do tego aż 25 530 303 puszek. Sterowiec zabiera na pokład dwóch pilotów i do 14 pasażerów.

Pomimo tego, że są dobrze znane na całym świecie jako Goodyear Blimp, w rzeczywistości nie są sterowcami, a Zeppelinami (model NT). Różnica między nimi polega na konstrukcji statku. Podczas gdy sterowiec nie ma wewnętrznej struktury i zachowuje swój kształt dzięki ciśnieniu gazu wewnątrz obudowy, Zeppelin jest zbudowany na ramie z bardzo wytrzymałego, lekkiego włókna węglowego i aluminium. Konstrukcja pokryta jest trójwarstwowym laminatem ze specjalnych tworzyw sztucznych.

Goodyear Blimp jest wypełniony niepalnym helem, który zapewnia mu nośność. Aby uszczelnić balon, a także zapewnić ochronę przed promieniowaniem ultrafioletowym, zanieczyszczeniami i rozerwaniem, gotową powłokę zabezpieczono przy użyciu kosmicznej technologii zgrzewania.

Napęd zapewniają trzy nowoczesne czterocylindrowe, 200-konne silniki umieszczone po obu stronach powłoki oraz na ogonie, dzięki nim sterowiec może poruszać się z maksymalną prędkością 125 km/h – mniej więcej tyle, ile najszybsi narciarze zjazdowi. Idealna wysokość lotu sterowca to 300 m, czyli nieco poniżej szczytu Wieży Eiffla. W razie potrzeby Goodyear Blimp może lecieć przez maksymalnie 22 godziny.

Pilot steruje Blimpem za pomocą joysticka, przy jego pomocy daje polecenie, jak sterowiec ma się zachować, a resztę wykonuje komputer, który tak koryguje ustawienie silników i płetw sterowych, by wykonać zamierzony manewr. Pozwala to na uzyskanie precyzji parametrów lotu. Balast wodny, mieszczący do 700 l wody, pozwala pilotowi na bezpieczną redukcję wagi podczas lotu.

Na polskim niebie sterowce należą do rzadkości, ale już niebawem to się zmieni za sprawą Goodyear Blimp, który w dniach 31 lipca – 2 sierpnia będzie latał w okolicach Wrocławia, Pole tekstowe: by później udać się do Kopenhagi na wyścigi serii PURE ETCR.

Osoby, które chciałyby śledzić dokładne położenie sterowca mogą skorzystać z pomocy serwisu FlightRadar24, który pokazuje lokalizację statków powietrznych na mapie w czasie rzeczywistym. Wystarczy tylko wpisać numer indentyfikacyjny DLZFN przypisany Blimpowi.

Goodyear

Wyświetlenia: 265

eCity powered by Solaris

13.09.2021

Wymiana modułu osuszacza powietrza – wskazówki Diesel Technic

27.09.2021

Koncert przy centrali SPAR w Poznaniu

11.08.2021

Więcej dla ESA logistika w SEGRO Logistics Park Stryków

25.08.2021

She’s Mercedes na Pomorzu – 6. Spotkanie miłośniczek zabytkowych Mercedesów

25.08.2021

Boty, myjnie wysokociśnieniowe i testy na żwirowiskach potwierdzają, że Mustang Mach-E jest nie do zdarcia

16.08.2021
Pokaż więcej

Ostatnio dodane wiadomości

14 elektrycznych Solarisów już w Sosnowcu

3.09.2021

To będzie prawdziwy sprawdzian 15-letniego Huberta Laskowskiego

25.08.2021

Przetarg na realizację S19 Iskrzynia - Miejsce Piastowe z pozytywnym wynikiem kontroli Prezesa UZP

1.09.2021

„Pomorska Miss Scania” wraca w najlepszej – tradycyjnej formie

25.08.2021

Posiedzenie rządów państw Euroazjatyckiej Unii Gospodarczej opowiada się za euroazjatyckimi szlakami tranzytowymi i zrównoważonym rozwojem transportu kolejowego

25.08.2021

Ford łączy ducha przygody i elegancję, poszerzając gamę kamperów Nugget o nowe wersje Active i Trail

30.08.2021