Wzrost kontenerowego transportu kolejowego między Europą, a Chinami przekracza prognozy wzrostu

Wzrost kontenerowego transportu kolejowego między Europą, a Chinami przekracza prognozy wzrostu

26.07.2021
Czas czytania ok. 3 minut

Coraz większą popularnością cieszy się kontenerowy transport kolejowy między Europą, a Chinami. Jego wzrost jest nawet silniejszy niż przewidywali sami przewoźnicy. Jego przyczyny są złożone: transport morski doświadczył w pierwszej połowie roku różnych niepowodzeń, przez koszty transportu statkami wzrosły czterokrotnie, podczas gdy koszty transportu koleją pozostały na tym samym poziomie. Dostawcy usług kolejowych opracowują nowe rozwiązania logistyczne, napędzają cyfryzację i dostosowują infrastrukturę do przewidywanego wzrostu.

Największym dostawcą usług w zakresie szerokotorowych przewozów kontenerowych jest UTLC ERA, spółka założona wspólnie przez Koleje Białoruskie, Kazachstanu i Rosyjskie, które odpowiadają za 90% wszystkich przewozów tranzytowych między Chinami, a Europą. Spółka rozwija się w bardzo dynamicznym tempie – przewiduje, że w ostatnich miesiącach 2021 roku odnotuje kolejny, 20-procentowy wzrost. "Jesteśmy dwa lata przed naszymi prognozami" - twierdzi prezes Alexey Grom.

W 2020 r. UTLC ERA odnotował już 64-procentowy wzrost rok do roku, z 333 000 standardowych kontenerów (TEU) do 547 000 obecnie. Odpowiada to towarom o wartości 31,5 mld dolarów, czyli 5,5 procent wartości handlu między Europą a Chinami. Pięć lat temu, w 2016 r., firma przetransportowała zaledwie 100 983 standardowych kontenerów.

Transport towarów na trasie liczącej 5 430 km zajmuje UTLC ERA 5,5 dnia od granicy z Chinami do granicy z Europą. Jak podkreśla Alexey Grom, firma stale rozwija nowe zdolności przeładunkowe i rezerwy, jednocześnie wdrażając nowe technologie wraz ze swoimi partnerami. Na początku czerwca na granicy chińsko-kazachskiej został otwarty nowy terminal przeładunkowy - Dostyk TransTerminal. Jego docelowa pojemność przeładunkowa wynosi 700.000 TEU. UTLC ERA testuje już obsługę pociągów kontenerowych z Chin do Europy na nowym terminalu.

"Bardzo się cieszymy, że terminale na granicach są rozbudowywane. Mam tu na myśli nie tylko terminale wzdłuż granicy z Chinami – obserwujemy również szybki rozwój na Białorusi i w obwodzie kaliningradzkim" - zaznacza prezes euroazjatyckiej firmy transportowej.

Nowe technologie stosowane są na głównym przejściu granicznym Brześć-Małaszewicze na granicy europejskiej. Dodatkowo, trasy lądowe z Chin do Europy i z powrotem uzupełniają usługi multimodalne, integrujące kolej kaliningradzką, porty w obwodzie kaliningradzkim oraz trasy UTLC ERA. Jednak obwód kaliningradzki ma znacznie większy potencjał tranzytowy i jest w stanie przewieźć 4-krotnie większą ilość towarów niż obecnie. W 2020 roku wolumeny dla Europy obsługiwane przez rosyjską enklawę Kaliningradu nad Morzem Bałtyckim wzrosły o 320% rok do roku.

Z kolei Chiny nadal pozostają siłą napędową transportu tranzytowego. W pierwszych 6 miesiącach 2021 r. kraj ten wysłał do Europy 200 200 TEU, o 42 proc. więcej niż w roku poprzednim. W tym samym czasie przewozy kontenerów z ładunkiem do Chin wzrosły o 80% i wyniosły 116.500 TEU (64.500 TEU w roku poprzednim).

Tylko w 2020 roku do sieci UTLC ERA dołączyły 64 nowe trasy, 24 z Europy do Chin i 40 w przeciwnym kierunku. Na mapie pojawiły się 23 nowe stacje odbiorcze i rozładunkowe dla transportu towarowego - 18 z nich są zlokalizowane w samej Europie.

Najważniejszymi chińskimi lokalizacjami przewozowymi są Xi'an (36%), Chengdu (22%) i Chongqing (20%). Pozytywną dynamikę wykazują również chińskie prowincje Changzhou, Hefei, Yiwu i Wuhan.

Do najważniejszych towarów transportowanych ze wschodu na zachód należą towary elektryczne (2020: 85 135 TEU), produkty inżynieryjne (80 556 TEU) i części samochodowe (57 796 TEU). Na te trzy grupy produktów przypada 40% transportowanych towarów. Jeszcze przed trzema laty ich udział wynosił aż 80%. Nowością są tanie grupy produktów, takie jak części z tworzyw sztucznych (28.838 TEU), drewno (14.859 TEU), tekstylia (12.825 TEU), wyroby optyczne (10.704 TEU) oraz guma i wyroby z gumy (7.509 TEU).

"Ostatnie półtora roku doprowadziło do nieprzewidzianego wzrostu w euroazjatyckich przewozach kolejowych. Ten rodzaj transportu stał się realną alternatywą dla statków i transportu drogowego dla wielu firm prowadzących handel między Europą, a Chinami. Jest to z pewnością częściowo spowodowane jego większą szybkością i niezawodnością, ale także stabilnymi taryfami, których obecnie nie planujemy podnosić" - wyjaśnia Alexey Grom.

Wyświetlenia: 288

IVECO Poland zrealizowało dostawę 43 pojazdów ciężarowych IVECO Eurocargo, które będą eksploatowane przez Pocztę Polską

16.08.2021

Więcej dla ESA logistika w SEGRO Logistics Park Stryków

25.08.2021

Dłuższy przebieg i lepsza trakcja: Goodyear wprowadza UltraGrip Performance+ SUV

12.08.2021

LNG ponad granicami: DKV podpisało umowy z LIQVIS i Citronex

15.09.2021

Pierwsze w pełni elektryczne samoloty towarowe we flocie DHL Express

4.08.2021

DACHSER tworzy centrum kompetencyjne nauki o danych i uczenia maszynowego

11.08.2021
Pokaż więcej

Ostatnio dodane wiadomości

Naszym priorytetem jest jakość dróg

20.08.2021

Hellmann i Hella Polska rozszerzają współpracę

19.08.2021

FB Antczak z kontraktem na budowę części Panattoni Park Stryków IV

13.09.2021

Ze zwiększonym prześwitem i napędem na wszystkie koła 4MATIC w standardzie

18.08.2021

LOTOS Kolej odebrała pierwszą lokomotywę TRAXX DC3 z Akiem

20.09.2021

GEFCO wzmacnia korytarz handlowy między Afryką Północną i Europą

14.09.2021