e-TOLL obowiązkowy dla aut osobowych

e-TOLL obowiązkowy dla aut osobowych

3.11.2021
Czas czytania ok. 5 minut

- Już 1 grudnia znikają bramki na państwowych odcinkach autostrad – A2 między Koninem i Strykowem oraz A4 od Wrocławia do Sośnicy.

- Aby zapłacić za przejazd użytkownicy będą mogli kupić bilet autostradowy na stacji benzynowej lub korzystać z systemu e-TOLL.

1 października br. ruszył nowy system poboru opłat drogowych e-TOLL, zastępując wysłużony viaTOLL. Do 30 listopada 2021 r. będzie on obowiązkowy jedynie dla samochodów o całkowitym obciążeniu dopuszczalnym powyżej 3,5 t. Jednakże 1 grudnia zostają wyłączone, a następnie zdemontowane punkty poboru opłat na autostradach A2 i A4 (tzw. bramki). Demontaż bramek nie oznacza jednak zaniechanie poboru opłat przez Ministerstwo Finansów. Oznacza to, że od tego momentu wszyscy użytkownicy dróg muszą się rozliczać w inny sposób.

Od 1 grudnia wszyscy kierowcy będą mogli skorzystać z jednej z trzech form płatności za przejazd na odcinkach płatnych państwowych autostrad:

· Pierwszą jest zakup biletu autostradowego online lub w formie wydrukowanego biletu np. na stacji paliw czy w kiosku, po podaniu numeru rejestracyjnego pojazdu, szacowanego czasu przejazdu i trasy przejazdu. Bilet autostradowy każdorazowo będzie obowiązywał w określonym czasie i na danym odcinku autostrady, wskazanym przez kierowcę.

· Przy wybraniu drugiej formy płatności kierowca będzie musiał się zarejestrować w systemie e-TOLL, a następnie zainstalować i uruchomić bezpłatną aplikację mobilną e-TOLL PL.

· W trzecim wariancie kierowca wybierze instalację OBU (On Board Unit) lub ZSL (Zewnętrzny System Lokalizacyjny).

- Warto przy tym pamiętać, że korzystanie z aplikacji e-TOLL PL jest obarczone ryzykiem, typowym dla urządzeń typu smartfon oraz aplikacji mobilnych – np. przerwami w jej działaniu, związanymi np. z zanikiem sygnału lub rozładowaniem się telefonu. Kierowca musi pamiętać o ciągłym naładowaniu telefonu oraz o uruchomieniu aplikacji przed wjazdem na odcinek płatny - mówi Paweł Turniak, dyrektor ds. systemów GPS w Seris Konsalnet. - Oznacza to dodatkowe obciążenie obowiązkami kierowców, a także kosztami – bowiem aplikacja zużywa pakiety danych. Skutkiem zaniedbania któregoś z wymienionych obowiązków jest przerwanie przekazywania informacji i narażenie się na karę finansową. Ale najgorsze w moim i nie tylko przekonaniu jest to że stwarza realne niebezpieczeństwo angażując uwagę kierowcy na smartfonie zamiast na drodze.

W drugim i trzecim wariancie płatność będzie oparta o dane geolokalizacyjne pojazdu, przekazywane do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS (e-TOLL).

- Płatność za pomocą biletu autostradowego jest rozwiązaniem bardzo niewygodnym z wielu powodów, między innym kłopotliwego rozliczania tych przejazdów w firmach - wyjaśnia Paweł Turniak. – Rejestracja w systemie i korzystanie z aplikacji też ma swoje wady - moim zdaniem rozwiązanie z uwagi na rotację kierowców nie nadaje się do zastosowania we flotach, ponieważ aplikacja jest przypisania do kierowcy, a nie do pojazdu. Najwygodniejsze jest rozwiązanie trzecie – instalacja OBU lub ZSL, które pozwolą na automatyczne rozliczanie opłat za przejazdy. Przy czym ZSL od Seris Konsalnet pozwala na rozliczanie opłat również w wybranych krajach Unii Europejskiej.

Czym się różni e-TOLL od viaTOLL?

System viaTOLL był systemem stacjonarnym opartym o technologię radiowego przesyłu danych, który rejestrował ruch pojazdów tylko na określonych, płatnych odcinkach dróg i autostrad. System e-TOLL z kolei korzysta z technologii pozycjonowania satelitarnego GNSS i na podstawie pozycji samochodu decyduje o naliczeniu opłaty. Oznacza to, że e-TOLL pozwala także na śledzenie położenia pojazdu podczas całej podróży, nie tylko na odcinkach płatnych. Nowy system to także szereg wątpliwości - chociażby koszty komunikacji GPS czy teoretyczna możliwość śledzenia transportów za pomocą GPS po całej Polsce, nie tylko na odcinkach płatnych.

- Seris Konsalnet oferuje możliwość konfiguracji systemów komunikacji z e-TOLL – mówi Paweł Turniak.- Jedną z obaw użytkowników systemu e-TOLL jest śledzenie pojazdów poza odcinkami płatnymi. Klient w dowolnym momencie będzie mógł włączyć lub wyłączyć przekazywanie danych do serwerów rządowych. W odpowiedzi na obawy klientów związane z ewentualnym uszkodzeniem nadajnika i ewentualnych kar z tym związanych w przypadku wykrycia problemu nasz system natychmiast poinformuje kierowcę lub właściciela pojazdu za pomocą SMS lub email (zgodnie z ustaloną procedurą).

Seris Konsalnet wdrożył także usługę, polegającą na całodobowej asyście technicznej operatora stacji monitorowania, który zbada problem i poinformuje kierowcę lub właściciela pojazdu o możliwościach jego usunięcia, a w razie potrzeby przeprowadzi zdalnie kierowcę przez proces uruchomienia aplikacji e-TOLL na urządzeniu mobilnym.

Rozwiązanie Seris Konsalnet GPS

Seris Konsalnet od momentu uruchomienia systemu e-TOLL prowadził intensywne prace dostosowawcze swoich systemów monitoringu dla branży transportowej. Testy certyfikacyjne przechodzą wszystkie urządzenia ZSL, jakie oferuje Seris Konsalnet. Na potrzeby testów, urządzenia pokonają łącznie ponad 80.000 km! Firma otrzymała już od Szefa Krajowej Administracji Skarbowej deklarację zgodności urządzeń i zintegrowała systemy i urządzenia ZSL z systemem e-TOLL, co pozwala jej klientom zachować ciągłość transportów i rozliczeń.

Seris Konsalnet jest certyfikowanym operatorem e-TOLL oraz urządzeń ZSL i OBU Oferuje pakiet usług, związanych z wdrożeniem e-TOLL w firmach, ale także innych usług, związanych z transportem i monitoringiem GPS. Mając w swojej ofercie kilkanaście urządzeń typu ZSL, obudowanych usługami dodatkowymi, jest w stanie zaoferować każdej flocie w firmach transportowych, logistycznych, handlowych i wielu innym, usługi szyte na miarę.

Jedną z nich, bazującą na urządzeniach ZSL jest monitoring pojazdów, przewożących towary akcyzowe. Transporty takich towarów (p. alkohol etylowy o mocy pow. 80%, oleje ropy naftowej, rozpuszczalniki i rozcieńczalniki, wyroby chemiczne albo paliwo biodiesel) muszą być monitorowane za pomocą aplikacji SENT GEO w ramach PUESC (Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych). System monitoringu GSP Seris Konsalnet od kilku lat wysyła dane do PUESC, co pozwala na bezpieczeństwo i sprawność wywiązania się firmy transportowej z tego ustawowego obowiązku.

Wyświetlenia: 2293