25 listopada 2021 r. Kierowcy autobusów mają teraz widoki lepsze niż kiedykolwiek:  Widok z kamery na autobusy Mercedes-Benz i Setra z lotu ptaka

25 listopada 2021 r. Kierowcy autobusów mają teraz widoki lepsze niż kiedykolwiek: Widok z kamery na autobusy Mercedes-Benz i Setra z lotu ptaka

26.11.2021
Czas czytania ok. 4 minut

· Nowy system kamer zapewnia jeszcze lepszą widzialność przechodniów i rowerzystów

· Panoramiczny obraz z lotu ptaka dzięki kamerom 360° i 270°

· Już wkrótce dostępne dla wielu serii Mercedes-Benz i Setra

· Autobusy firmy Daimler Buses wiodą prym w systemach bezpieczeństwa pojazdów

W dawnych czasach marynarz wspinał się na grotmaszt okrętu, by z bocianiego gniazda obserwować morze. Dziś autobusy Mercedes-Benz i Setra wyposażane są na życzenie w system kamer o kącie widzenia 360° lub 270°. Cel jest taki sam: uzyskanie najlepszej możliwej widoczności wokół całego pojazdu dla zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa, ponieważ przechodnie i rowerzyści są widoczni nawet wtedy, gdy nie znajdują się w bezpośrednim polu widzenia kierowcy lub w polu widzenia lusterek zewnętrznych. Oznacza to jeszcze większe wsparcie dla kierowców w ich odpowiedzialnej pracy i ochronie najsłabszych uczestników ruchu.

Panoramiczny obraz z lotu ptaka dzięki kamerom 360° i 270°

Nowością w autobusach Daimler Buses jest opcjonalny system kamer do autobusów turystycznych, międzymiastowych i miejskich Mercedes-Benz i Setra o kącie widzenia 360° oraz system kamer do autobusu przegubowego Mercedes-Benz Citaro o kącie widzenia 270°. W autobusach jednoczłonowych cztery kamery zapewniają widok na całe otoczenie (360°), natomiast w autobusie przegubowym, ze względu na różne kąty zgięcia przedniego i tylnego członu, trzy kamery dostarczają obraz z lewej i prawej strony tylnego członu, jak również za nim (270°).

W zależności od modelu, kamera przednia montowana jest pod lub nad przednią szybą, a obie kamery boczne instalowane są nad szybami bocznymi. Kamera tylna jest umieszczona w strefie tylnej szyby, dokładnie tam, gdzie obecnie instalowana jest kamera cofania. System ten umożliwia dostrzeżenie przechodniów, rowerzystów, jak również przeszkód nawet w takich obszarach, które zwykle są poza zasięgiem wzroku kierowcy. W ten sposób system zwiększa bezpieczeństwo na drogach, ponieważ można dzięki niemu wykryć niebezpieczeństwo kolizji i zapobiec wypadkom. System kamer jest automatycznie włączany w momencie rozpoczęcia jazdy i działa do prędkości 35 km/h. Aktywuje się również przy wyższych prędkościach, gdy włączony zostaje kierunkowskaz. Kiedy zaś prędkość zwalniającego pojazdu spadnie do 32 km/h, następuje ponowne automatyczne włączenie systemu. Na dziesięciocalowym monitorze z dzielonym ekranem kierowca widzi autobus z lotu ptaka. Drugi obraz w monitorze zależny jest od sytuacji na drodze: Gdy kierowca włączy kierunkowskaz lub wsteczny bieg, wyświetlany obraz przełączany jest automatycznie na lewą lub prawą stronę bądź też tył pojazdu. Do dyspozycji jest w sumie pięć widoków. Ponadto kierujący ma też w razie potrzeby możliwość ręcznego przełączania obrazów. W tym celu może on skorzystać z odpowiedniego menu wyboru dostępnego na ekranie. Pozwala ono również kierowcy na ręczne włączanie i wyłączanie monitora.

Oznaczenia przedniej i tylnej krawędzi autobusu, jak również wskazywany korytarz jazdy ułatwiają orientację. Dzięki tym obrazom kierowca zyskuje pole widzenia na odległość około pięciu do sześciu metrów, co tym samym zapewnia pokrycie sąsiedniego pasa ruchu.

Już wkrótce dostępne dla wielu serii Mercedes-Benz i Setra

Nowe systemy kamer mają być dostępne na zamówienie dla szerokiej gamy autobusów od pierwszego kwartału 2022 roku: mowa tu o całej rodzinie niskopodłogowych autobusów Mercedes-Benz Citaro, włączając także eCitaro i Citaro Ü, a także nowym międzymiastowym autobusie Mercedes-Benz Intouro i wysokopokładowym autobusie turystycznym Tourismo, nowym Tourriderze na rynek północnoamerykański oraz piętrowym autobusie Setra TopClass S 531 DT.

Autobusy firmy Daimler Buses wiodą prym w systemach bezpieczeństwa pojazdów

W ten sposób autobusy Mercedes-Benz i Setra podkreślają po raz kolejny swoją wiodącą pozycję w zakresie systemów bezpieczeństwa pojazdów. Asystent skrętu Sideguard Assist, system hamowania awaryjnego Active Brake Assist dla autobusów międzymiastowych i turystycznych, a także system aktywnego hamowania Preventive Brake Assist dla autobusów miejskich, elektroniczny program stabilizacji toru jazdy ESP czy system zabezpieczenia przeciwzgięciowego ATC (Articulation Turntable Controller) dla autobusów przegubowych to tylko część długiej listy wyposażenia bezpieczeństwa. Autobusy od Daimler Buses są niekwestionowanymi pionierami w dziedzinie systemów bezpieczeństwa i wspomagania.

Dotyczy to również bezpieczeństwa biernego, gdyby mimo wszelkich podjętych środków ostrożności coś jednak miało się stać. Już od dziesięciu lat Daimler Buses, we wszystkich nowo wyprodukowanych autobusach obu marek, dobrowolnie stosuje się do wytycznych Regulaminu nr 29 EKG ONZ dla samochodów ciężarowych, dotyczących przestrzeni bezpiecznej kierowcy w przypadku zderzenia czołowego, która sprawdzanej na podstawie badania zderzeniowego. Środki ochrony przed kolizją obejmują absorbery umieszczone z przodu we wszystkich wariantach Citaro, a w przypadku autobusów turystycznych system bezpieczeństwa biernego Front Collision Guard (FCG). Razem ze wzmocnioną, specjalnie zaprojektowaną konstrukcją ramową odprowadza on siły oddziałujące podczas czołowego uderzenia w sposób ukierunkowany na podwozie. Ważnym elementem dla bezpieczeństwa pasażerów we wszystkich autobusach jest sztywna struktura szkieletu, w której konstrukcji zastosowano wręgi pierścieniowe.

Wyświetlenia: 761