Jedyny sportowy crossover stworzony bez kompromisów. Dlaczego Puma ST budzi ekscytację?

Jedyny sportowy crossover stworzony bez kompromisów. Dlaczego Puma ST budzi ekscytację?

3.01.2022
Czas czytania ok. 5 minut
  • Atrakcyjna stylistyka, przestronne wnętrze i bogate wyposażenie w sportowym wydaniu? Puma ST łączy te cechy.
  • To pierwszy na rynku crossover, który zapewnia niesamowite wrażenia z jazdy przy jednoczesnym komforcie i funkcjonalności standardowej Pumy.
  • Puma ST zachęca do dynamicznej jazdy, a jednocześnie jest niebywale oszczędna. Inżynierowie Forda zastosowali w modelu kilka innowacyjnych rozwiązań.

    Ford wprowadzając na rynek Pumę ST, jako pierwszy w Europie, zaprezentował kompaktowego, ale też sportowego crossovera. Samochód szybko zebrał znakomite opinie dziennikarzy oraz klientów. Wniosek płynący z ich relacji jest przede wszystkim jeden – Puma ST to prawdziwy generator dobrego nastroju. Dlaczego tak się dzieje?

Innowacyjne rozwiązania i nowoczesne technologie

Sercem samochodu jest 3-cylindrowy benzynowy silnik Ford EcoBoost o pojemności 1,5 litra, który zaskoczy nawet najbardziej wymagających. Motor o mocy 200 KM został zaczerpnięty z Fiesty ST, a więc prawdziwej ikony hot hatchy.

Moc maksymalną silnik uwalnia przy 6000 obr./min, a maksymalny moment obrotowy (320 Nm) jest dostępny w zakresie 2500-3500 obr./min. Dzięki temu reakcje są szybkie, a przyspieszenie rozwijane liniowo.

Jednostka zapewnia szybszy przyrost momentu obrotowego w niskim zakresie obrotów, co jest możliwe dzięki turbosprężarce z radialno-osiowym wlotem i zintegrowanemu kolektorowi wydechowemu. Poprawia on sprawność, bowiem pomaga szybciej osiągnąć właściwą temperaturę dzięki krótszej drodze, jaką muszą pokonać spaliny między cylindrami i turbosprężarką.

Puma ST jest wyposażona w wysokociśnieniowy wtrysk paliwa i podwójny, całkowicie niezależnie działający układ zmiennych faz rozrządu. Zapewnia to doskonałe osiągi modelu przy rozsądnym zużyciu paliwa. Model przyspiesza bowiem od 0 do 100 km/h w czasie 6,7 sekundy.

Zmniejszenie zużycia paliwa z kolei jest możliwe dzięki stworzeniu innowacyjnego rozwiązania przez Forda. Marka bowiem, jako pierwsza w branży, opatentowała i wprowadziła na rynek możliwość dezaktywacji jednego z cylindrów. Jest to dopuszczalne w warunkach, w których pełna pojemność skokowa nie jest potrzebna, a polega to na automatycznym zatrzymaniu podawania paliwa i pracy zaworów jednego z cylindrów. Co jednak najważniejsze, wyłączanie albo ponowne włączenie cylindra trwa zaledwie 14 milisekund.

Specjalne modyfikacje zawieszenia

W trosce o komfort podczas codziennych podróży, głównie podczas pokonywania zakrętów, model otrzymał specjalne zawieszenie silnika ograniczające przechyły i minimalizujące niepożądane ruchy.

Jako opcja, dostępny jest także mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu LSD, poprawiający przyczepność przednich kół i zapewniający wyjątkowe reakcje na zakrętach. Całość polega na hamowaniu wewnętrznego przedniego koła, podczas pokonywania zakrętów, a optymalną użyteczność tej funkcji w każdych warunkach zapewnił Ford Performance.

Sprawną jazdę ułatwia także system, który automatycznie przekazuje moment obrotowy na koła o najwyższej przyczepności. Rzecz jasna umożliwia to kierowcy pełne wykorzystanie mocy silnika.

Udoskonalone zawieszenie otrzymało opracowaną dla tego modelu belkę skrętną, stabilizator poprzeczny i nastawy amortyzatorów. Z uwagi na inne parametry Pumy ST w porównaniu do Fiesty ST, Ford zmodyfikował także kilka innych, istotnych aspektów. Jednym z najważniejszych jest zwiększona o 40% sztywność belki skrętnej w porównaniu z Fiestą ST i o 50% w porównaniu z zawieszeniem standardowej Pumy. O stabilność dbają stabilizator przechyłów o przekroju 28 mm i przedni stabilizator o przekroju 24 mm.

Frajda z jazdy gwarantowana

Reakcje układu kierowniczego są o 25 procent szybsze, a w układzie hamulcowym zastosowano o 17 procent większe tarcze niż w standardowej wersji Pumy. Specjalnie opracowane opony Michelin Pilot Sport 4S przyczyniają się do utrzymania stabilności SUV-a Forda.

Większą stabilność i precyzyjne reakcje samochodu zapewniają sprężyny zawieszenia kół ze zmiennym kierunkiem działania. To autorskie rozwiązanie Forda, w którym model może uzyskiwać zmiany kierunku sił w tylnym zawieszeniu. Przekazywanie sił bocznych pozwala zwiększać sztywność poprzeczną zawieszenia.

Całości dopełniają dwururowe amortyzatory Hitachi, które precyzyjnie dozują siłę tłumienia zależnie od sytuacji. Regulują tym samym sztywność i umożliwiają lepszą kontrolę ruchów nadwozia. Całość pozwala na optymalne czucie tego, co dzieje się z kołami.

Bogate wyposażenie sportowego crossovera

Puma ST jest samochodem łączącym cechy rasowego hot hatcha z funkcjonalnością i wyposażeniem miejskiego crossovera. W przestronnym wnętrzu mamy do czynienia z wieloma sportowymi akcentami. To spłaszczona u dołu kierownica z logo ST, sportowe i niezwykle wygodne fotele Recaro, przeszycia szarą nicią, czy listwy progowe z logotypem Ford Performance. Na zewnątrz zastosowano elementy poprawiające właściwości aerodynamiczne m.in. splitter z napisem Ford Performance, zwiększający siłę docisku przedniej części pojazdu o blisko 80%.

Wyposażenie modelu jest niezwykle bogate i obejmuje szereg najnowszych rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa z układem monitorowania martwego pola czy ruchu poprzecznego przy cofaniu. Nie zabrakło tempomatu, czujników parkowania (z przodu i z tyłu), kamery cofania, podgrzewanych foteli i kierownicy oraz elektrycznie podgrzewanej przedniej szyby czy elektrycznie otwieranej klapy bagażnika.

System informacyjno-rozrywkowy zapewnia 8-calowy dotykowy ekran, a sportowym elementem pozostają przyciemniane tylne szyby. Doskonałą jakość muzyki zapewnia natomiast system audio Bang&Olufsen. Na zmianie charakterystyki samochodu nie ucierpiał także bagażnik z innowacyjnym MegaBoxem, który ma pojemność aż 456 litrów.

Puma ST jest doskonałą propozycją dla aktywnych, młodych duchem osób, ceniących komfort i przestronne wnętrze miejskiego SUV-a, ale oczekujących też od czasu do czasu dawki emocji, gdy mocniej nacisną pedał gazu, a samochód błyskawicznie na to zareaguje i bez trudu pokona ciasne zakręty. Dobry nastrój jest wtedy gwarantowany!



Ford Motor Company

Wyświetlenia: 381

Nowe znaki na polskich drogach

3.12.2021

Pojemność silnika reliktem przeszłości przy wyliczaniu składki OC?

1.12.2021

Badanie Goodyear Sustainable Reality potwierdza, że polskie floty pozytywnie reagują na wyzwania klimatyczne

6.12.2021

DACHSER rozszerza działalność czarterową

12.01.2022

Zimowe wydanie Magazynu Solaris już dostępne

7.01.2022

Nowy rozkład jazdy Kolei Dolnośląskich

8.12.2021
Pokaż więcej

Ostatnio dodane wiadomości

ID Logistics przejmuje Colisweb i wzmacnia ofertę za e-commerce w zakresie dostaw ostatniej mili

13.01.2022

Powierzchnie flex poduszką bezpieczeństwa dla firm

9.12.2021

Goodyear pozostanie wyłącznym dostawcą opon do Mistrzostw Europy FIA w wyścigach pojazdów ciężarowych

16.12.2021

Branżowy Barometr EFL na IV kwartał 2021 Czwarta fala koronawirusa ponownie najgroźniejsza dla HoReCa. Obawia się jej aż 85 proc. hotelarzy i restauratorów

25.11.2021

Stacja Circle K w Lublinie w nowej odsłonie

13.01.2022

Goodyear opracowuje innowacyjną oponę w 70% opartą na materialach zrównoważonych

10.01.2022