Wywiad

822 wyświetleń | Czas czytania ok. 5 minut

Jak przygotować firmę na zmiany rynkowe? Krok drugi: skorzystać z lewaru i oszczędności dzięki kartom paliwowym

** Mamy do czynienia ze sporą ilością firm, które tracą płynność finansową. Aby temu przeciwdziałać, operatorzy kart paliwowych wypracowują z klientami metody z wyjścia z impasu. O to, jak DKV pomaga w ratowaniu przedsiębiorstw przed upadkiem, pytamy Mariusza Derdziaka, kierownika sprzedaży DKV Euro Service Polska. **

Czy operatorzy kart paliwowych dysponują narzędziami zdolnymi poprawić płynność finansową przedsiębiorstwa?

Czasem zapominamy, że operatorzy kart to nic innego, jak firmy świadczące usługi finansowe i kredytowania. Dzięki analizie bieżących problemów firm transportowych są w stanie tak dostosować swoje usługi, żeby odpowiadały na najbardziej palące potrzeby rynku. Oferta operatora kartowego jest kompleksowa, a jakość świadczonych usług wysoka.

A konkretnie?

Przy obecnych problemach z płynnością, najbardziej skuteczne w moim przekonaniu jest wsparcie w obszarach natychmiastowego zwrotu VAT i akcyzy oraz wydłużenia okresu zapłaty faktur za paliwo i myto. Outsourcing niektórych usług finansowych na operatorów karty przynosi także ulgę w postaci zmniejszenia kosztów obsługi księgowej w firmie. Jest to również świetny argument na rzecz szeroko rozumianego bezpieczeństwa, pomocny w negocjowaniu stawek transportowych z klientami.
Jak natychmiastowy zwrot VAT- u i akcyzy przekłada się na korzyści w firmie?

Serwis zdejmujący ciężar rozliczania VAT-u Serwis zdejmujący ciężar rozliczania VAT-u    z przedsiębiorstwa może przynieść naprawdę dużą ulgę. Jeżeli bowiem rozliczamy VAT w trybie miesięcznym albo trzymiesięcznym, pieniądze za ten okres musimy ,,wyłożyć” z własnej kieszeni. To spowoduje, że fizycznie nie będziemy ich mieli. Taka sytuacja z kolei może spowodować brak płynności finansowej. Jeżeli natomiast powierzymy rozliczenie VAT-u operatorowi kartowemu, zwrot VAT-u otrzymamy natychmiast, bez żadnego przestoju. Bezpośrednio na fakturze od operatora. z przedsiębiorstwa może przynieść naprawdę dużą ulgę. Jeżeli bowiem rozliczamy VAT w trybie miesięcznym albo trzymiesięcznym, pieniądze za ten okres musimy ,,wyłożyć” z własnej kieszeni. To spowoduje, że fizycznie nie będziemy ich mieli. Taka sytuacja z kolei może spowodować brak płynności finansowej. Jeżeli natomiast powierzymy rozliczenie VAT-u operatorowi kartowemu, zwrot VAT-u otrzymamy natychmiast, bez żadnego przestoju. Bezpośrednio na fakturze od operatora.
To samo dotyczy akcyzy. Przedsiębiorstwa korzystające u operatora kart z usługi polegającej na wyliczaniu i zwrocie podatku od olejów mineralnych (akcyzy) zaoszczędzą czas ipieniądze, bez zatrudniania dodatkowych osób w dziale księgowym.

Czyli argument na rzecz outsourcingu…

Obok bezpośredniego podreperowania płynności, warto zwrócić uwagę na oszczędności generowane niejako w tle. Fakt outsourcingu czynności księgowej związanej z rozliczaniem VAT, dla średniego przewoźnika międzynarodowego to zaoszczędzenie kwoty, którą musiałby wyłożyć na zatrudnienie księgowej.

Ponadto, w przypadku samodzielnego ubiegania się o zwrot, pieniądze zostają zamrożone. A przepisy bez przerwy ulegają zmianie i potrzebna jest naprawdę spora wiedza i dużo czasu, aby działać zgodnie z prawem.

Sporo firm korzysta z usług księgowych lub kancelarii podatkowych. Czy to dobry pomysł?

Można oczywiście skorzystać z usług kancelarii podatkowej, jednak powierzając jej pełnomocnictwo łącznie z fakturami, to tak jakbyśmy jej oddali własne pieniądze. W sytuacji, gdy firma ta będzie miała problemy finansowe, to najpierw skorzysta z naszych pieniędzy. Dlatego warto wybierać bezpiecznych operatorów, gdzie nasze interesy i interesy operatora są powiązane. Najlepiej operatora kartowego, bo zobowiązania przedsiębiorstwa w stosunku do niego są i tak o wiele wyższe niż zwrot VAT-u, który jest należny.  To też łatwa kontrola nad procedurą – dzięki dostępowi online do śledzenia  statusu zwrotów z poszczególnych krajów.

Wspominał Pan o wydłużeniuterminu płatności u operatora kart paliwowych?

Odpłatne wydłużenie terminu uiszczania należności operatorowi kart paliwowych to druga usługa, która może poprawić sytuację finansową w wypadku problemu z wypłacalnością. To cenna poduszka finansowa, w szczególności jeśli weźmiemy pod uwagę aktualne problemy branży.

A korzyści jest więcej. Poza oszczędnościami podatkowymi i bezpieczeństwem, karta paliwowa – pozwala oszczędzić także na paliwie. Z naszych analiz wynika, że
przemyślane korzystanie z kart paliwowych pozwala ograniczyć koszty paliwa nawet o 10% proc. I to zanim dołożymy do tego oszczędności płynące z odzyskiwania VAT czy akcyzy.

Dość powiedzieć, że oszczędności na paliwie i opłatach drogowych z kartami są tak duże, że firmy delegują specjalnego pracownika, który śledzi przestrzeganie przez kierowców szczegółowych wytycznych w zakresie zaopatrywania w trasie.

Pogoń za tańszym paliwem jest częstym zjawiskiem. Też obserwujecie taki trend?

Tak, jednak oprócz negocjowania rabatów z operatorami kart, warto zwrócić uwagę na wielkość sieci stacji i szybką dostępność punktów tankowania przy trasie. Najczęściej okazuje się, że zjeżdżanie do tańszego punktu jest znacznie mniej opłacalne – po wkalkulowaniu w koszty czasu pracy kierowcy i amortyzacji pojazdu – niż zatankowanie nieco droższego paliwa tuż przy trasie. Obecnie można też rozliczać kartą tankowania CNG i LNG, warto więc sprawdzić taką możliwość u swojego operatora.

Czy jeden duży partner może więcej niż kilku mniejszych?

Jeśli weźmiemy pod uwagę efektywność firmy, to bardziej opłacalne jest znalezienie jednego partnera, integrującego wiele usług. Czy to w zakresie paliwa i podatków, czy rozwiązań informatycznych i telematycznych. Z jednym partnerem istnieje możliwość wynegocjowania lepszych warunków na pakiet usług. A w tak zmiennych obszarach jak paliwo czy opłaty drogowe, klienci mają pewność niezakłóconej i optymalnej kosztowo usługi.

Korzystanie z usług profesjonalnego partnera polepsza też wizerunek i zwiększa zaufanie do firmy transportowej, bo dodatkowo zabezpiecza on też wiele obszarów ryzyka. W przypadku transportu są to na przykład awarie w trasie i natychmiastowa pomoc ze strony partnera w ramach usługi assistnace , czy też możliwość opłacenia kartą mandatu.

Ostatnie wywiady

Ostatnie wiadomości

#Tarcza Antykryzysowa – duże firmy potrzebują pomocy, także w branży motoryzacyjnej

15.05.2020

Ogłosiliśmy przetarg na ostatni odcinek S7 w Małopolsce

30.04.2020

Spadek PKB w 2020 roku wyniesie 4%

20.07.2020

Grupa Selena: kampania wizerunkowa Global Experience

5.06.2020

Najefektywniej jak to tylko możliwe

27.04.2020

Robotyzacja przyspieszy w branży spożywczej i logistycznej o połowę. Koronawirus motorem napędowym

2.06.2020